Psykologi GR (C), Beteende och hälsa från ett miljöpsykologiskt perspektiv, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Psykologi GR (C), Beteende och hälsa från ett miljöpsykologiskt perspektiv, 7,5 hp
Psychology BA (C), Behavior and Health from the Perspective of Environmental Psychology, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PS191G
- Ämne huvudområde: Psykologi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Medicin 50%, Samhällsvetenskap 50%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Fastställd: 2022-03-09
- Giltig fr.o.m: 2022-08-14
Syfte
Kursens övergripande syfte är att behandla beteende och hälsa utifrån ett miljöpsykologiskt perspektiv. Kursen avser att ge ökad kunskap och förståelse för faktorer i miljön som kan främja hälsa och välbefinnande, såväl som för riskfaktorer i miljön med negativ påverkan på hälsa. I kursen problematiseras och diskuteras samspelet mellan människa och miljö utifrån psykologiska och sociala processer. Vi fördjupar oss i miljöns betydelse för välbefinnande, hälsa och livskvalitet såväl som hur individer och grupper påverkar miljön genom sitt beteende. Vidare ges en ökad medvetenhet om etiska problemställningar inom miljöområdet samt hur mänskligt beteende och attityder kan påverkas på ett mer hållbart sätt.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
• Redogöra för miljöpsykologiska teorier och metoder.
• Beskriva hur dessa kan användas för att analysera miljöns inverkan på hälsa och livskvalitet och för att bidra till att lösa miljöproblem.
Färdighet och förmåga
• Formulera strategier för att reducera negativa effekter av mänskligt beteende på olika miljöer.
• Applicera tidigare kunskap i psykologi på miljöområdet.
• Tillämpa miljöpsykologisk kunskap på främjande av hälsa och livskvalitet.
• Utforma en tänkt intervention för ett miljöproblem med hjälp av utvalda psykologiska metoder och kommunicera detta till andra skriftligt och muntligt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Ta ställning till frågeställningar inom miljöområdet med hänsyn till etiska och miljöpsykologiska aspekter ur ett hållbarhetsperspektiv.
Innehåll
Kursen berör miljöpsykologiska aspekter, utifrån dels ett individperspektiv och dels ett kollektivt, socialpsykologiskt perspektiv. Teorier och perspektiv på hur miljön påverkar vår hälsa och livskvalitet behandlas, liksom hur människan påverkar miljön med fokus på beteende, kognition och emotion liksom socialkontextuella faktorer, för att få ökad kunskap om hur beteenden och värderingar kan påverkas. Teorier och principer från det tvärvetenskapliga fältet miljöpsykologi presenteras för att förklara orsakerna till miljöförstörande beteende på kort och lång sikt. Slutligen behandlar kursen principer för beteendeförändringar applicerat på globala utmaningar.
Behörighet
Psykologi GR (A-B) 60 hp inom ramen för Psykologprogrammet eller motsvarande.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består i föreläsningar, seminarier, praktiska övningar och projektarbete.
Examination
1101: Moment 1, Seminarium, 3,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
1201: Moment 2, PM, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
I båda momenten ingår aktivt deltagande i seminarier, samt muntlig och skriftlig redovisning.
Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: www.miun.se/betygskriterier
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Hylander, F., Andersson, K. & Nylén, K.
- Titel: Klimatpsykologi: hur vi skapar hållbar förändring
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Natur & Kultur
- Författare/red: Steg, L.
- Titel: Environmental Psychology: An introduction
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Wiley-Blackwell