Rehabiliteringsvetenskap GR (A), Språk och kommunikation vid funktionshinder - teori och metod. Ingår i lärarfortbildningen, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Rehabiliteringsvetenskap GR (A), Språk och kommunikation vid funktionshinder - teori och metod. Ingår i lärarfortbildningen, 15 hp
Rehabilitation Science BA (A), Language, Communication and Disability – theory and method, 15 Higher Education Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod:RH004U
- Ämne huvudområde:Rehabiliteringsvetenskap
- Nivå:Grundnivå
- Progression:(A)
- Högskolepoäng:15
- Fördjupning vs. Examen:- - Ingen angiven
- Utbildningsområde:Vård 50%, Samhällsvetenskap 50%
- Ansvarig fakultet:Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution:Institutionen för hälsovetenskap
- Fastställd:2009-09-04
- Giltig fr.o.m:2010-01-08
Syfte
Kursen syftar till att ge kunskaper inom området språk, tal och kommunikation med inriktning på kognitiva funktionshinder samt praktisk tillämpning inom området. Kursen omfattar totalt 15 hp och är uppdelad i två moment som bygger på varandra.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- redogöra för den normala kommunikations- och språkutvecklingen
- redogöra för sambanden mellan kognitiva funktionshinder och innehåll, form och
användning i tidig kommunikativ och språklig utveckling
- redogöra för olika analyser av avvikande kommunikativ och språklig färdighet
- redogöra för metoder avseende språk och kommunikation som kan användas i
arbete med barn, ungdom och vuxna med kognitiva funktionshinder
- ha tillägnat sig grundläggande analysmetoder och om
kommunikationshjälpmedel
- genomföra ett mindre projektarbete och skriva en mindre rapport med lämplig
vetenskaplig metod.
Innehåll
Delmoment 1
Kommunikation och språkstörning, 7,5 hp
Communication – and language difficulties
Delmomentet syftar till att ge kunskaper inom området språk, tal och kommunikation dels vad gäller den normala utvecklingen och dels med inriktning på kognitiva funktionshinder. Delkursen syftar också till att ge viss färdighet i att analysera avvikande kommunikativ och språklig färdighet. Kursen innehåller:
- begreppen kommunikation, språk, tal och kognition
- stadierna i den kommunikativa och den språkliga utvecklingen
- pedagogiska metoder för att utveckla kommunikations- och språkstörning.
Delmoment 2:
Praktisk tillämpning av teorier och metoder vid kommunikation- och språkstörningar, 7,5 hp
Practical application to speech disabilities
Delkursen syftar till att ge praktiska kunskaper beträffande analysmetoder och alternative kommunikation. Delkursen syftar även till att utifrån ett eget valt problemområde göra en problemformulering som mynnar ut i ett fördjupningsarbete. Kursen innehåller:
- etik
- fördjupningsarbete
- alternativ kommunikation
- analysmetoder
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Arbetsformen är flexibelt lärande i form av modifierad distansundervisning med samlingar på campus Sundsvall. Övrig kontakt med studenterna sker via undervisningsplattformen WebCT Blackboard. Upplägget möjliggör för studenterna att vid behov följa studierna från hemorten via uppkopplade videokonferenser. Arbetsformerna inkluderar individuellt arbete och samverkan i grupp. Exempel på undervisningsformer är föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, fältstudier och grupparbeten.
Examination
7,5 hp, Kommunikation och språkstörning
7,5 hp, Praktisk tillämpning av teorier och metoder vid kommunikation – och språkstörningar
Kunskapsredovisningen sker i varje moment i form av individuell muntlig eller skriftlig avrapportering. Betyg sätts i enlighet med högskoleförordningen.
Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.
Kursen är en breddkurs och kan inte tillgodoräknas som motsvarande Rehabiliteringsvetenskap GR (A), 30 hp och ger därmed inte behörighet till nästa progressionsnivå i ämnet.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Bjar, L. & Liberg, C. (red)
- Titel: Barn utvecklar sitt språk
- Ort: Lund
- Upplaga: 2003
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Bloom, L. & Lahey, M.
- Titel: Language Development and Language Disorders. John Wiley & Sons, Inc. (Delar av boken översatt av Kerstin der Nederlanden)*
- Upplaga: 1978
- Kommentar: Finns att köpa på Institutionen för hälsovetenskap.
- Författare/red: Johansson I.
- Titel: Kommunikationsbegreppet
- Ort: Umeå
- Upplaga: 1990
- Förlag: Umeå universitet
- Kommentar: Finns att köpa på Institutionen för hälsovetenskap.
- Författare/red: Lundström – Holmberg, E. & af Trampe, P.
- Titel: Elementär fonetik
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Netterblad, U. & Salameh, E-K. (red)
- Titel: Språkutveckling och språkstörning hos barn
- Ort: Polen
- Upplaga: 2007
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Nilholm, Claes.
- Titel: Inkludering av elever "I behov av särskilt stöd". Vad betyder det, och vad vet vi?
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: Myndigheten för skolutveckling
- Författare/red: Olsson, H. & Sörensen, S.
- Titel: Forskningsprocessen – kvalitativa och kvantitativa perspektiv
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2002
- Förlag: Liber AB
- Författare/red: Swain, J., French, S. & Cameron, C.
- Titel: Controversial Issues in a Disabling Society
- Ort: Buckingham
- Upplaga: 2003
- Förlag: Open University Press
- Kommentar: 170 sid.
- Författare/red: Torneus, Margit.
- Titel: På tal om språk. En bok om språklig medvetenhet hos barn.
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2000
- Förlag: Liber
- Författare/red: WHO (2002)
- Titel: Klassifikation av funktionstillstånd och funktionshinder – en svensk version av International Classification of Functionin, Disability and Health (ICF)
- Upplaga: 2002
- Webbadress: http://www.sos.se/epc/klassifi/FILER/ICF.pdf
- Författare/red: Östergaard, J.R. (red.)
- Titel: Barn som är annorlunda. Hjärnans betydelse för barnets utveckling
- Ort: Lund
- Upplaga: 1999
- Förlag: Studentlitteratur
Vetenskapliga artiklar tillkommer. Litteraturlistan är preliminär. Komplett litteraturlista finns 1 december -09.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket