Rehabiliteringsvetenskap GR (A), Rehabilitering och psykiatrisk omvårdnad för personer med psykiska funktionshinder, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Rehabiliteringsvetenskap GR (A), Rehabilitering och psykiatrisk omvårdnad för personer med psykiska funktionshinder, 7,5 hp
Rehabilitation Science BA (A), Rehabilitation and mental health nursing for people with psychiatric long-term disorders, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: RH005U
  • Ämne huvudområde: Rehabiliteringsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Vård 50%, Samhällsvetenskap 50%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för hälsovetenskap
  • Fastställd: 2010-04-13
  • Senast ändrad: 2012-02-14
  • Giltig fr.o.m: 2012-02-07

Syfte

Kursen skall ge grundläggande kunskaper om och ge en gemensam kunskapsbas och översikt över aktuell forskning och evidensbaserad kunskap om vård och behandling, boende och vardagsstöd, rehabilitering och andra stödinsatser för personer med psykiska funktionshinder. Kursen skall vidare vara metodutvecklande och ge möjligheter att tillvarata nya möjligheter, perspektiv och samverkansformer samt utveckla förmågan att omsätta teoretiska kunskaper till praktiskt arbete med personer i denna målgrupp.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

- beskriva de viktigaste diagnostiska kännetecknen för psykiska funktionshinder
- redogöra för aktuell forskning kring teorier om orsaker till störningar som kan
leda till psykiska funktionshinder
- redogöra för modeller och metoder för boende och vardagsstöd
- redogöra för modeller och metoder i rehabilitering till arbete eller meningsfull
sysselsättning
- beskriva hur man kan ta tillvara brukares och närståendes perspektiv i arbetet
- redogöra för gott bemötande och etiskt förhållningssätt i olika situationer
- omsätta teoretiska kunskaper till praktiskt arbete genom arbete med en
fallstudie under utbildningens gång
- redogöra för grundläggande begrepp inom handledningsmetodik och kunna
fungera som handledare/mentor för nyanställd personal och studerande samt
kunna ge stöd till personal inom somatisk vård, särskilda boenden, hemtjänst etc.

Innehåll

Moment 1. Vård och behandling av personer med psykiska funktionshinder
- Historik om utvecklingen inom psykiatrisk vård
- Begreppet psykiskt funktionshinder (bl.a. utifrån ICF)
- Störningar som kan leda till psykiska funktionshinder
- Grundläggande psykologiska/neuropsykologiska problem hos personer med
psykiska funktionshinder.
- Prognos och sociala konsekvenser/levnadsvillkor för personer med psykiska
funktionshinder
- Lagstiftning, ansvar och organisation
- Medicinska insatser – psykiatrisk omvårdnad
- Brukarperspektiv
- Stöd till anhöriga

Moment 2. Boende och vardagsstöd för personer med psykiska funktionshinder
- Modeller för boendestöd och vardagsstöd
- Lagstiftning
- Case management
- Sjukvårdande och sociala insatser
- Hälsa, fritid och livskvalitet
- Bemötande
- Brukarperspektiv
- Stöd till anhöriga
- Tekniska och pedagogiska hjälpmedel

Moment 3. Meningsfull sysselsättning och rehabilitering till arbete
- Teoriram för aktivitet och delaktighet - Meningsfull sysselsättning
- Lagstiftning
- Arbetsinriktad rehabilitering (bl.a. supported employment)
- Tekniska och pedagogiska hjälpmedel

Moment 4. Handledning/mentorskap
- Grundläggande teorier och begrepp inom handledningsmetodik
- Mentorskap
- Att fungera som stöd till andra verksamheter

I varje moment ingår också bemötande och livskvalitetsfrågor, brukare och närståendes perspektiv samt evidensbaserade och utvärderade arbetssätt.

Behörighet

För dig som saknar grundläggande behörighet för högskolestudier utfärdas kursspecifik dispens.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Arbetsformerna är flexibelt lärande i form av modifierad distansundervisning med fysiska samlingar (1 och 5) på Campus Östersund (A4). Mellanliggande samlingar kan komma att genomföras via videokonferens till kommunala lärcentra. Övrig kontakt med studenterna sker genom undervisningsplattformen WebCT Blackboard.

Arbetsformerna varierar och inkluderar individuellt arbete och samverkan i grupp. Exempel på undervisningsformer är föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, fältstudier och grupparbeten.

Examination

Kunskapsredovisningen sker i varje moment i form av individuell muntlig eller skriftlig avrapportering. Muntlig och skriftlig redovisning av ett grupparbete som löper under utbildningstiden. Avslutande skriftlig tentamen, 7,5 hp.

Betyg
Muntlig och skiftlig rapportering av grupparbete bedöms med G (godkänd) och U (underkänd).
Skriftlig tentamen bedöms med något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt. Detta utgör då slutbetyget på kursen. Betyg sätts i enlighet med högskoleförordningen.

Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen är en s.k. ”breddkurs” och är ej behörighetsgivande till högre progressionsnivåer i ämnet rehabiliteringsvetenskap.

Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Herlofson, J., Ekselius, L., Lundh, L-G., Lundin, A., Mårtensson, B., & Åsberg, M. (Red).
  • Titel: Psykiatri
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 746 sid.
  • Författare/red: Nationell psykiatrisamordning
  • Titel: Vad är psykiskt funktionshinder? Nationell psykiatrisamordning ger sin definitioin av begreppet psyktiskt funktionshinder.,
  • Upplaga: Socialstyrelsen, Rapport 2006:5
  • Webbadress: http://www.sou.se/psykiatri
  • Författare/red: Topor, A.
  • Titel: Vad hjälper? Vägar till återhämtning från svåra psykiska problem
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Kommentar: 252 sid.
Moment 2
  • Författare/red: Brunt, D, & Hansson, L. (red).
  • Titel: Att leva med psykiska funktionshinder – livssituation och effektiva vård och stödinsatser
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2005 eller senaste upplaga.
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 320 sid.
  • Författare/red: Burns, T & Firn, M.
  • Titel: Samhällsbaserad psykiatrisk vård
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 387 sid.
  • Författare/red: Rask, M., & Brunt, D.
  • Titel: Vårdande och stödjande handlingar inom psykiatriska vård och boendeformer
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 200 sid.
Moment 3
  • Författare/red: Karlsson, M.
  • Titel: Arbetsinriktad rehabilitering vid psykiska funktionshinder
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 167 sid.
  • Författare/red: Lundin, L. & Ohlsson, O. S.
  • Titel: Psykiska funktionshinder – stöd och hjälp vid kognitiva funktionsstörningar
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Cura
  • Kommentar: 132 sid.
Moment 4
  • Författare/red: Grönquist, G.
  • Titel: Handledning inom vård och omsorg ur ett psykosocialt perspektiv
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Gothia

Vetenskapliga artiklar och annat material tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15