Rehabiliteringsvetenskap GR (A), Språk, kommunikation och funktionshinder, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Rehabiliteringsvetenskap GR (A), Språk, kommunikation och funktionshinder, 30 hp
Rehabilitation Science BA (A), Language, Communication and Disability, 30 ECTS

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: RH010G
  • Ämne huvudområde: Rehabiliteringsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 50%, Vård 50%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för hälsovetenskap
  • Fastställd: 2007-04-12
  • Giltig fr.o.m: 2007-08-30

Syfte

Kursens övergripande syfte är att ge kunskap om kognitiva funktionstillstånd och hur de kan leda till funktionshinder. Kursen syftar även till att ge kunskaper inom området språk, tal och kommunikation med inriktning på kognitiva funktionshindrade.

Kursen inriktas främst på barn och stadierna i den kommunikativa och språkliga utvecklingen. Såväl teoretiska och praktiska aspekter belyses i ett helhetsperspektiv utifrån ett specialpedagogiskt synsätt.

Delkurs 1
Kognitiva funktionstillstånd och funktionshinder, 7,5 hp
Cognitive impairment and disability, 7,5 ECTS
Delkursen syftar till att den studerande – med utgångspunkt från grundläggande kunskaper om kognitiva funktionstillstånd och funktionshinder – ska förstå neuropsykologiska faktorer bakom dessa tillstånd och hinder.

Delkurs 2
Specialpedagogik – ett helhetsperspektiv, 7,5 hp
Special needs education – a holistic perspective, 7,5 ECTS
Delkursen syftar till att utveckla praktisk och teoretisk specialpedagogisk kompetens. Att utveckla kunskaper för att skapa goda lärandemiljöer och att få kännedom om centrala specialpedagogiska områden inom funktionshinder.

Delkurs 3
Kommunikation och språk hos funktionshindrade barn, 7,5 hp
Communication and language in functionally disabled children, 7,5 ECTS
Delkursen syftar till att ge kunskaper inom området språk, tal och kommunikation dels vad gäller den normala utvecklingen och dels med inriktning på kognitiva funktionshinder. Delkursen syftar också till att ge viss färdighet i att analysera avvikande kommunikativ och språklig färdighet.

Delkurs 4
Språk kommunikation och funktionshinder -Teoretisk och metodologisk tillämpning, 7,5 hp
Language, communication and disability – Theoretic and methodical application, 7,5 ECTS
Delkursen syftar till att utifrån ett eget valt problemområde göra en problemformulering som mynnar ut i ett projektarbete. Arbetet skall vara tillämpbart på delarna i de tidigare momenten enligt vedertagna vetenskapliga metoder.

Lärandemål

Delkurs 1
Kognitiva funktionstillstånd och funktionshinder, 7,5 hp
Efter fullgjort moment ska studenten kunna;
- redogöra för huvudprinciperna i och ge exempel på tillämpning av
klassifikationssystem och förklaringsmodeller inom ämnesområdet
funktionshinder
- redogöra för och diskutera samband mellan faktorer som bidrar till
funktionshinder och handikapp
- redogöra för huvuddragen i teorier om hjärnans utveckling samt möjliga
konsekvenser av skador, sjukdomar

Delkurs 2
Specialpedagogik – ett helhetsperspektiv, 7,5 hp
Efter fullgjort moment ska studenten kunna;
- identifiera olika specialpedagogiska perspektiv och synsätt
- identifiera och jämföra begreppen segregering - integrering och inkludering och
dess tillämpning i olika sammanhang
- redogöra för hur förändringar i lärandemiljön kan planeras så att varje barns
förutsättningar och behov tillgodoses

Delkurs 3
Kommunikation och språk hos funktionshindrade barn, 7,5 hp
Efter fullgjort moment ska studenten kunna;
- redogöra för den normala kommunikativa och tidiga språkutvecklingen
- redogöra för sambanden mellan kognitiva funktionshinder och innehåll, form och
användning i tidig kommunikativ och språklig utveckling
- redogöra för olika analyser av avvikande kommunikativ och språklig färdighet
- redogöra för metoder avseende språk och kommunikation som kan användas i
arbete med barn med kognitiva funktionshinder

Delkurs 4
Teoretisk och metodisk tillämpning, 7,5 hp
Den studerande ska kunna;
- ha tillägnat sig grundläggande kunskaper i forskningsmetodik och därigenom ha
utvecklat förmåga att formulera och avgränsa ett problemområde
- genomföra ett mindre projektarbete och skriva en mindre rapport med lämplig
vetenskaplig metod.

Innehåll

Delkurs 1
Kognitiva funktionstillstånd och funktionshinder, 7,5 hp
- klassifikation av funktionstillstånd
- omgivningsfaktorers betydelse för funktionshinder
- teorier om sambanden mellan neuropsykologisk, perceptuell och kognitiv
utveckling

Delkurs 2
Specialpedagogik – ett helhetsperspektiv, 7,5 hp
- teorier om specialpedagogiska perspektiv och förhållningssätt
- begreppen inkludering/ integrering/ segregering
- centrala områden inom specialpedagogik
- lärandemiljö på organisations-, grupp- och individnivå

Delkurs 3
Kommunikation och språk hos funktionshindrade barn, 7,5 hp
- begreppen kommunikation, språk, tal och kognition
- stadierna i den kommunikativa och den språkliga utvecklingen
- språk- och kommunikationsutveckling hos det funktionshindrade barnet
- pedagogiska aspekter på kommunikativ och språklig utveckling hos barn med
kognitiva funktionshinder.

Delkurs 4
Språk kommunikation och funktionshinder - Teoretisk och metodisk tillämpning, 7,5 hp
- vetenskapsteori
- etik
- forskningsmetodik
- fördjupningarbete.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Arbetsformerna varierar och inkluderar individuellt arbete och samverkan i grupp. Exempel på undervisningsformer är föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och fältstudier och grupparbeten.

Examination

Kunskapsredovisningen sker i form av individuell muntlig eller skriftlig avrapportering. Betyg sätts i enlighet med Högskoleförordningen.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.

Om särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på prov i viss kurs, rätt att begära alternativ examinationsform och/eller att annan examinator utses.

Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursbevis
Student som godkänts i kurs skall på begäran få kursbevis av Mittuniversitetet. Detta enligt 6 kap. 20 § Högskoleförordningen.

Tillgodoräknande
Student har enligt 6 kap. 6-8 §§ Högskoleförordningen rätt att tillgodoräkna sig tidigare förvärvade kunskaper/erfarenheter. Prövning huruvida en tidigare utbildning/verksamhet kan godtas ankommer på Mittuniversitetet.

Överklagande
Överklagande regleras i Högskoleförordningen, 12 kap. 1-6 §§.

Kursen är en breddkurs och kan inte tillgodoräknas som motsvarande Rehabiliteringsvetenskap GR (A), 30 hp och ger därmed inte behörighet till nästa nivå inom huvudområdet.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Fleischer, S. & Merrild, L.
  • Titel: Insikt och beteende på barnets nivå
  • Ort: Lund
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Freltofte, S.
  • Titel: Utvecklingsmöjligheter för barn med avvikande hjärnfunktion
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Författare/red: Kylén, G.
  • Titel: Begåvning och begåvningshandikapp
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1981
  • Förlag: Ala-stiftelsen. Psykologiska institutionen, Stockholms universitet
  • Författare/red: Möller, A. & Nyman, E.
  • Titel: Barn, familjer och funktionshinder: Utveckling och habilitering
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Liber AB
  • Författare/red: Tideman. et. al.
  • Titel: Funktionshinder och handikapp
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Johansson & Skyttmo förlag
  • Författare/red: WHO
  • Titel: Klassifikation av funktionstillstånd och funktionshinder - en svensk version av International Classification of Functionin, Disability and Health (ICF)
  • Upplaga: 2002
  • Webbadress: www.sos.se/epc/klassifi/FILER/ICF.pdf
  • Författare/red: Östergaard, J.R. (red)
  • Titel: Barn som är annorlunda. Hjärnans betydelse för barnets utveckling
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Studentlitteratur
Moment 2
  • Författare/red: Alerby, E.
  • Titel: Skola för alla - vad innebär det? En belysning av några specialpedagogiska perspektiv. Insikt 2006:1.
  • Ort: Jönköping
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Högskolan i Jönköping
  • Kommentar: 85 sid
  • Författare/red: Nilholm, C.
  • Titel: Inkludering av elever "I behov av särskilt stöd". Vad betyder det, och vad vet vi?
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Myndigheten för skolutveckling
  • Kommentar: 54 sid
  • Författare/red: Tideman, M. (red)
  • Titel: Perspektiv på funktionshinder och handikapp
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 353 sid
Moment 3
  • Författare/red: Feiler, J. et. Al.
  • Titel: Barns språk. Del 1, 2 och 3.
  • Upplaga: 1993
  • Förlag: Gyldendal Norsk Forlag
  • Författare/red: Holmlund, C.
  • Titel: Barnets väg mot en värld av delade upplevelser. Forskningsrapport nr 41.
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1988
  • Förlag: Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet
  • Författare/red: Jordan, R. & Powell, S. (red)
  • Titel: Autism. Leva lära leka
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Cura AB
  • Författare/red: Lundström Holmberg, E. & af Trampe, P.
  • Titel: Elementär fonetik
  • Ort: Lund
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Svensson, A-K.
  • Titel: Barnet, språket och miljön
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Söderbergh, R.
  • Titel: Barnets tidiga språkutveckling
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1988
  • Förlag: Liber AB
Moment 4
  • Författare/red: Olsson, H. & Sörensen, S.
  • Titel: Forskningsprocessen - kvalitativa och kvantitativa perspektiv
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Liber AB
  • Författare/red: Övrig litteratur, ca 500 sidor väljs i samråd med kursansvarig lärare

OBS! DETTA ÄR ENDAST ETT FÖRSLAG PÅ LITTERATUR. Vetenskapliga artiklar tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15