Rehabiliteringsvetenskap GR (A), Rehabiliteringsvetenskap A, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Rehabiliteringsvetenskap GR (A), Rehabiliteringsvetenskap A, 30 hp
Rehabilitation Science BA (A), Rehabilitation Science A, 30 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: RH039G
  • Ämne huvudområde: Rehabiliteringsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 50%, Vård 50%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Hälsovetenskap
  • Fastställd: 2014-04-01
  • Senast ändrad: 2015-06-02
  • Giltig fr.o.m: 2015-07-01

Syfte

Kursens övergripande syfte är att studenten skall förvärva övergripande
kunskaper om hälsa och rehabilitering i arbetslivet ur ett mångvetenskapligt
perspektiv, samt därtill tillägna sig grundläggande kunskaper i vetenskapligt tänkande och arbetssätt. Särskilt fokuseras sociologiska och psykologiska teorier för hälso- och rehabiliteringsarbete.

Moment 1
Arbete, hälsa och rehabilitering – en introduktion till Rehabiliteringsvetenskap, 15 hp
Work, Health and Rehabilitation – an introduction to Rehabilitation Science, 15 Credits

Momentet syftar till att studenten skall få en övergripande orientering och
kunskap om hälsa och rehabilitering ur ett individ-, organisations- och
samhällsperspektiv. Studenten introduceras också till det flexibla lärandet, som är det pedagogiska förhållningssätt som präglar programmet.

Moment 2
Vetenskapsteori och metod, 7,5 hp
Theory of Science and Method, 7,5 Credits

Studenten ska i detta moment, med Rehabiliteringsvetenskap som utgångspunkt, förvärva grundläggande kunskaper om olika vetenskapsteoretiska perspektiv, forskningstraditioner och vetenskapliga arbetssätt.

Moment 3
Psykologiska perspektiv på hälsa och rehabilitering i arbetslivet, 7,5 hp
Psychological Perspectives on Health and Rehabilitation in Working Life, 7,5 Credits

Syftet med momentet är att studenten ska förvärva grundläggande kunskaper om
psykologiska teorier och deras relevans och tillämpbarhet vid arbetet med hälsa och rehabilitering.

Lärandemål

Moment 1
Efter fullgjort moment skall studenten kunna;
- redogöra för teorier om arbetets värde för människa och samhälle
- redogöra för olika modeller för att organisera välfärd
- beskriva olika principer för främjande av en god arbetsmiljö och förebyggande hälsoarbete i arbetslivet utifrån ett individ-, organisations- och samhällsperspektiv
- beskriva rehabiliteringens organisation och respektive aktörers ansvarsområden utifrån ett individ-, organisations- och samhällsperspektiv.
- förklara begreppet genus och hur det påverkar kvinnors och mäns möjligheter till
en god hälsa och tillgång till rehabilitering i arbetslivet
- förklara de bärande principerna för det flexibla lärandet vid Mittuniversitetet

Moment 2
Efter fullgjort moment skall studenten kunna;
- redogöra för vetenskapsteorins grundläggande principer
- redogöra för grunderna i kvalitativ och kvantitativ forskningsmetod
- ha grundläggande kunskap i statistik
- ha grundläggande kunskap om hur man söker litteratur i elektroniska databaser.

Moment 3
Efter fullgjort moment skall studenten kunna;
- redogöra för grundläggande psykologiska teorier och begrepp bl.a. vad gäller områdena motivation, emotioner, personlighetsutveckling, perception och kognition
med relevans för rehabiliteringsarbete
- redogöra för teorier och begrepp avseende sociala processer och gruppers
utveckling
- redogöra för olika definitioner av stress, särskilt stress i arbetslivet, och psykiska kriser samt strategier för att hantera och bemästra dessa (copingstrategier)
- redogöra för grundläggande teorier, begrepp och metoder när det gäller mellanmänsklig kommunikation och samtalsmetodik
- redogöra för ett biopsykosocialt perspektiv när det gäller hälsa, funktionsnedsättningar och funktionshinder.

Innehåll

Moment 1. 15 hp
- Arbete, hälsa och rehabilitering - en introduktion till Rehabiliteringsvetenskap

Moment 2. 7,5 hp
- Vetenskapsteori och metod

Moment 3. 7,5 hp
- Psykologiska perspektiv på hälsa och rehabilitering i arbetslivet

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Arbetsformerna varierar, exempel på arbetsformer är föreläsningar,
litteraturstudier, seminarier, individuellt arbete och arbete i grupp.

Examination

Examination av respektive moment sker muntligt eller skriftligt.
Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Aronsson, G., Hellgren, J., Isaksson, K., Johansson, G., Sverke, M. & Torbjörn, I
  • Titel: Arbets- och organisationspsykologi: individ och organisation i samspel
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: Kapitel 3 - 8
  • Författare/red: Sandmark, H. (red.)
  • Titel: Perspektiv på kvinnors hälsa i arbetslivet
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Swärd, H., Edebalk, P-E. & Wadensjö, E. (red.)
  • Titel: Vägar till välfärd - idéer, inspiratörer, kontroverser, perspektiv.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Vahlne Westerhäll, L., Bergroth, A. & Ekholm, J. (red.)
  • Titel: Rehabiliteringsvetenskap. Rehabilitering till arbetslivet i ett flerdisciplinärt perspektiv
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
Moment 2
  • Författare/red: Backman, J.
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kap. 1 - 5, 8 - 11, 14 - 15.
  • Författare/red: Bryman, A.
  • Titel: Samhällsvetenskaplig metoder eller på engelska Social Research methods
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Oxford University Press
  • Författare/red: Ejlertsson, G.
  • Titel: Statistik för Hälsovetenskaperna
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Thurén, T.
  • Titel: Vetenskapsteori för nybörjare
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
Moment 3
  • Författare/red: Aronsson, G., Hellgren, J., Isaksson, K., Johansson, G., Sverke, M & Torbjörn, I.
  • Titel: Arbets- och organisationspsykologi: individ och organisation i samspel
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: Kapitel 10
  • Författare/red: Karlsson, L.
  • Titel: Psykologins grunder
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Vahlne Westerhäll, L., Bergroth, A. & Ekholm, J. (red.)
  • Titel: Rehabiliteringsvetenskap. Rehabilitering till arbetslivet i ett flerdisciplinärt perspektiv
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kapitel 13

Kurslitteraturen kan komma att kompletteras under pågående kurs efter anvisningar av lärare i samråd med studerande. Vetenskapliga artiklar och övrig text tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15