Rehabiliteringsvetenskap GR (B), 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Rehabiliteringsvetenskap GR (B), 30 hp
Rehabilitation Science BA (B), 30 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: RH041G
- Ämne huvudområde: Rehabiliteringsvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 50%, Medicin 50%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Hälsovetenskap
- Fastställd: 2015-01-13
- Senast ändrad: 2015-04-14
- Giltig fr.o.m: 2015-04-10
Syfte
Kursens övergripande syfte är att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskaper om medicinska aspekter på rehabilitering baserade på medicinsk vetenskap. Studenten ska också tillägna sig fördjupade kunskaper i vetenskapliga metoder och reflektera över arbetsmiljö-, hälso- och rehabiliteringsarbetets komplexitet ur ett etiskt och moraliskt perspektiv.
Moment 1.
Medicinska perspektiv på hälsa och rehabilitering i arbetslivet, 15 hp
Medical Perspectives on Health and Rehabilitation in Working Life, 15 Credits
Momentet syftar till att den studerande - med utgångspunkt från grundläggande
kunskaper om människans fysiologi - ska studera medicinska och psykologiska
faktorer bakom habiliterings/rehabiliteringsbehov.
Moment 2.
Vetenskapsteori och metod B, 7,5 hp
Thory of Science and Method B, 7,5 Credits
Momentets syfte är att studenten skall fördjupa och tillämpa sin kunskap om forskningsprocessens olika delar. Studenten skall efter genomgånget moment också ha kunskaper för att, under handledning, kunna genomföra ett självständigt vetenskapligt arbete i ämnet rehabiliteringsvetenskap.
Moment 3.
Etiska perspektiv på hälsa och rehabilitering i arbetslivet, 7,5 hp
Ethical Perspectives on Health and Rehabilitation in working Life, 7,5 Credits
Studenten skall tillägna sig kunskap och insikt om etiska perspektiv på arbetsmiljö-, hälso- och rehabiliteringsarbete i arbetslivet samt kommunikationens roll i dessa verksamheter.
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska studenten:
- ha grundläggande kunskaper om medicinska begrepp av betydelse för
rehabiliteringsarbetet inkl ICF-systemet
- ha grundläggande kunskaper om medicinska inkl psykiatriska högprevalenta
sjukdomar av betydelse för rehabiliteringsarbete, även i ett genus-,
socioekonomiskt- och interkulturellt perspektiv
- ha viss färdighet i att tillämpa medicinska inkl psykiatriska kunskaper i ett
rehabiliteringssammanhang och användningen av ICF
- i ett vetenskapligt perspektiv ha färdigheter att formulera problem, söka
information, kritiskt granska aktuell rehabiliteringsforskning och att tillämpa
såväl kvalitativ som kvantitativ undersöknings- och analysmetoder
- ha grundläggande kunskaper om etiska teorier för att reflektera över och föreslå lösningar på etiska dilemman inom området,
- ha kunskap om professionell kommunikation för arbetets utförande.
Moment 1
Medicinska perspektiv på hälsa och rehabilitering i arbetslivet, 15 hp
Efter fullgjort moment skall studenten:
- kunna redogöra för huvuddragen i medicinska inkl psykiatriska högprevalenta
sjukdomar, såsom uppkomstmekanismer, symtom, diagnos och behandlings-
strategier samt de medicinska begrepp som förekommer
- kunna beskriva principerna för olika strategier vid rehabiliteringsarbete inom
medicinska inkl psykiatriska högprevalenta sjukdomar, även i ett genus-,
socioekonomiskt- och interkulturellt perspektiv
- ha viss färdighet i att tillämpa medicinska inklusive psykiatriska kunskaper
och ICF, för att föreslå rehabiliteringsstrategier
- kunna redogöra för effekterna av användningen av evidensbaserade
rehabiliteringsprogram
- kunna beskriva rehabiliteringsformer som förekommer på olika vårdnivåer
- kunna redogöra för huvudprinciperna i den svenska hälso- och sjukvårds
lagstiftningen.
Moment 2
Vetenskapsteori och metod B, 7,5 hp
Efter fullgjort moment skall studenten kunna:
- tillämpa bibliotekskunskap och använda möjligheten att söka nationell och
internationell information i vetenskapliga databaser
- förstå principerna för att analysera och granska vetenskapliga artiklar
- använda ett datorbaserat statistikprogram och visa förståelse för deskriptiv
statistik genom att identifiera och förklara några vanliga statistiska mått
- urskilja och tolka statistikresultat, samt definiera och förklara för- och nackdelar
med olika effektmått och redogöra för principerna för statistisk hypotesprövning
- beskriva olika typer av forskningsdesign och redogöra för de principiella
skillnaderna mellan den kvantitativa och den kvalitativa forskningsprocessen,
samt motivera och redogöra för vilka olika typer av datainsamlingsmetoder som
är lämpliga att använda inom respektive perspektiv
- tillämpa metoder och rekommendationer för vetenskapligt skrivande.
Moment 3
Etiska perspektiv på hälsa och rehabilitering i arbetslivet, 7,5 hp
Efter fullgjort moment skall studenten:
- kunna identifiera, reflektera över och föreslå lösningar på etiska och moraliska
konflikter och dilemman inom området,
- ha kunskap om professionell kommunikation i kontakt med enskilda,
arbetsgivare, arbetsledare och andra berörda samt kunna förbereda för sådana
professionella samtal,
- ha utvecklat förmågan att reflektera om den framtida yrkesrollen.
Innehåll
Kursen består av tre moment:
Moment 1.
Medicinska perspektiv på hälsa och rehabilitering i arbetslivet, 15 hp
I momentet behandlas
- medicinska inklusive psykiatriska högprevalenta sjukdomar
- medicinskt rehabiliteringsarbete baserat på medicinsk vetenskap
- grundläggande kunskaper om de medicinska begreppen
- habilitering/rehabilitering i ett genus-, socioekonomiskt och interkulturellt
perspektiv
- hälso- och sjukvårdslagstiftningen
Moment 2.
Vetenskapsteori och metod B, 7,5 hp
I momentet behandlas
- fördjupad kunskap om informationssökning och sökövningar i vetenskapliga
databaser
- övningar i kritisk granskning av aktuell forskning
- fördjupad kunskap om problemformuleringsprocessen
- övningar i att planera datainsamlingar av både kvalitativa och kvantitativa data
- fördjupad kunskap i att hantera och analysera insamlade data
- fördjupad kunskap om fördelar och nackdelar med olika effektmått
Moment 3.
Etiska perspektiv på hälsa och rehabilitering i arbetslivet, 7,5 hp
I momentet behandlas
- etisk tori
- kommunikationsteori
- yrkesetik
Behörighet
22,5 hp från Rehabiliteringsvetenskap GR (A), 30 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Arbetsformerna varierar. Exempel på arbetsformer är föreläsningar, litteraturstudier, uppsatsskrivning och seminarier.
Undervisningen bedrivs ortsövergripande, med normal studietakt, distans och med sammankomster både i Sundsvall och Östersund.
Examination
Medicinska perspektiv på hälsa och rehabilitering i arbetslivet, 15 hp
Vetenskapsteori och metod B, 7,5 hp
Etiska perspektiv på hälsa och rehabilitering i arbetslivet, 7,5 hp
Examination av respektive moment sker muntligt och skriftligt.
Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Allgulander, C.
- Titel: Klinisk psykiatri
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Norrbrink, C. & Lundeberg, T. (red.)
- Titel: Om smärta - ett fysiologiskt perspektiv
- Ort: Lund
- Upplaga: 2010
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Orth-Gomer, K. & Perski, A. (red)
- Titel: Preventiv medicin i teori och praktik (valda delar)
- Ort: Lund
- Upplaga: 2008
- Förlag: Studentlitteratur AB
- Författare/red: Pless, M. & Granlund, M. (red.)
- Titel: Handbok i att använda ICF och ICF-CY
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Sandmark, H. (red.)
- Titel: Perspektiv på kvinnors hälsa i arbetslivet
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Valda delar
- Författare/red: Setterberg, E.
- Titel: Medicin 1 och 2
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber AB
- Författare/red: Socialstyrelsen
- Titel: Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa - svensk version
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Socialstyrelsen
- Författare/red: Vahlne Westerhäll, L., Bergroth, A. & Ekholm, J. (red)
- Titel: Rehabiliteringsvetenskap: rehabilitering till arbetslivet i ett flerdisciplinärt perspektiv (valda delar)
- Ort: Lund
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur AB
Moment 2
- Författare/red: Backman, J.
- Titel: Rapporter och uppsatser
- Ort: Lund
- Upplaga: 2001
- Förlag: Studentlitteratur AB
- Författare/red: Bryman, A.
- Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2002
- Förlag: Liber AB
- Kommentar: Svensk översättning av nedanstående bok.
- Författare/red: Bryman, A.
- Titel: Social Research Methods
- Ort: Oxford
- Upplaga: 2004 (second edition)
- Förlag: Oxford University Press
- Webbadress: www.oup.com/uk/orc/bin/9780199264469
- Kommentar: Resurssida för studenterna med databaser för övningsuppgifter, Multiple Choice frågor på bokens kapitel, studieuppgifter och användbara webbsidor.
- Författare/red: Ejlertsson, G.
- Titel: Enkäten i praktiken
- Ort: Lund
- Upplaga: 2005
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Ejlertsson, G.
- Titel: Statistik för hälsovetenskaperna
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Graneheim, U.H. & Lundman, B.
- Titel: Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness
- Upplaga: 2004
- Förlag: Nurse Education Today 24, 105-112
- Webbadress: http://intl.elsevierhealth.com
- Författare/red: Jacobsen, D.I.
- Titel: Förståelse, beskrivning och förklaring. Introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2007
- Förlag: Studentlitteratur AB
- Författare/red: Rienecker, L.
- Titel: Att skriva en bra uppsats
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2002 (sid 95-116)
- Förlag: Liber AB
- Författare/red: Tillgång till statistikprogram: SPSS version 11.5 eller Minitab Release 14
- Författare/red: Wahlgren, L.
- Titel: SPSS - steg för steg
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
Moment 3
- Författare/red: Henriksen, J-O. & Vetlesen, A. J.
- Titel: Etik i arbete med människor
- Ort: Lund
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur AB
- Författare/red: Hilmarsson, H. T.
- Titel: Samtalet med känslomässig intelligens
- Ort: Stockholm
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur AB
- Författare/red: Socialstyrelsen
- Titel: Utan fast punkt. Om förvaltning, kunskap, språk och etik i socialt arbete
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001
- Webbadress: www.socialstyrelsen.se
Stenciler och vetenskapliga artiklar tillkommer. Övningsuppgifter som säljs av institutionen tillkommer.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket