Rehabiliteringsvetenskap A, Handikappvetenskap, 20 poäng

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Rehabiliteringsvetenskap A, Handikappvetenskap, 20 poäng
Handikappvetenskap

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: RHEA03
  • Ämne huvudområde: Rehabiliteringsvetenskap
  • Nivå: A-nivå
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 50%, Vård 50%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för hälsovetenskap
  • Fastställd: 2006-01-25
  • Senast ändrad: 2006-03-22
  • Giltig fr.o.m: 2006-01-23

Syfte

Kursen syftar till att ge en introduktion till teorier och frågeställningar inom området funktionshinder och handikapp. Såväl sociala, psykologiska som biologiska aspekter belyses i ett livsförloppsperspektiv. I kursen behandlas även socialpolitik och lagstiftning som berör området.

Lärandemål

Kursens mål är att Du skall ha:

- tillägnat dig grundläggande kunskaper om teorier, metoder och problemställningar inom området funktionshinder och handikapp utifrån sociala, psykologiska och biologiska aspekter i ett livsförloppsperspektiv

- tillägnat dig grundläggande kunskaper om olika typer av funktionshinder med tyngdpunkt på kognitiva men även motoriska och psykiska funktionshinder

- tillägnat dig grundläggande kunskaper om socialpolitik och lagstiftning som berör personer med funktionshinder samt om attityder och värderingar i samhället

- tillägnat dig grundläggande kunskaper om metoder och förhållningssätt inom habilitering och rehabilitering

- tillägnat dig grundläggande kunskaper för vidare teoretiska studier i ämnet handikappvetenskap

Innehåll

Delkurs 1
Sociala aspekter på funktionshinder och handikapp, 5 p
Social aspects on disabilities and handicap, 5 creditpoints

- Historik, begreppen funktionshinder, handikapp, habilitering och rehabilitering
- Klassifikationssystem och förklaringsmodeller
- Samhällets insatser, socialpolitik och lagstiftning, vård och omsorgsideologi ur ett nationellt och internationellt perspektiv.

Delkurs 2
Biologiska aspekter på funktionshinder, 5 p
Biological aspects on disabilities, 5 creditpoints

- Nervsystemets utveckling och funktion
- Biologiska orsaker till funktionshinder
- Motoriska/neurologiska funktionshinder
- Medicinska aspekter på habilitering/rehabilitering

Delkurs 3
Psykologiska aspekter på funktionshinder och handikapp, 5 p
Psychological aspects on disabilities and handicap, 5 creditpoints

- Psykologiska teorier och grundbegrepp
- Kris och krisbearbetning
- Kognitiva-, emotionella- och beteendefunktioner vid funktionshinder.

Delkurs 4
Handikappvetenskap, teorier och metoder, 5 p
Disability Studies, theories and methods, 5 creditpoints

- Vetenskapsteoretiska och metodologiska perspektiv - aktuell forskning
- Livsvillkor, livskvalitet och livsförlopp för personer med funktionshinder
- metoder, bedömningsinstrument och förhållningssätt inom habilitering och rehabilitering.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Arbetsformerna varierar och inkluderar individuellt arbete och samverkan i grupp. Exempel på undervisningsformer är föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, fältstudier och grupparbeten.

Examination

5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Sociala aspekter på funktionshinder och handikapp

5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Biologiska aspekter på funktionshinder

5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Psykologiska aspekter på funktionshinder och handikapp

5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Handikappvetenskap, teorier och metoder

Kunskapsredovisningen sker i varje delkurs i form av individuell muntlig eller skriftlig avrapportering. Betyg sätts i enlighet med högskoleförordningen 6 kap. 10-11 §§.

För att erhålla betyget godkänd på hela kursen krävs godkänt betyg i samtliga delkurser. För att erhålla betyget väl godkänd på hela kursen krävs väl godkänt betyg på tre (3) av de fyra (4) delkurserna. Vid behov specificeras betygskriterierna i studiehandledningen.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.

Om särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på prov i viss kurs, rätt att begära alternativ examinationsform och/eller att annan examinator utses.

Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursbevis
Student som godkänts i kurs skall på begäran få kursbevis av Mittuniversitetet. Detta enligt 6 kap. 15-16 §§ Högskoleförordningen.

Tillgodoräknande
Student har enligt 6 kap. 12-14 §§ Högskoleförordningen rätt att tillgodoräkna sig tidigare förvärvade kunskaper/erfarenheter. Prövning huruvida en tidigare utbildning/verksamhet kan godtas ankommer på Mittuniversitetet.

Överklagande
Överklagande regleras i Högskoleförordningen, 12 kap. 2-3 §§.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Brusén, P. & Hydén, L-C. (Red.)
  • Titel: Ett liv som andra. Livsvillkor för personer med funktionshinder
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Grunewald, K. (Red.)
  • Titel: Psykiska handikapp: möjligheter och rättigheter, (Kap. 1-4, 8-15, 18-22)
  • Ort: Stockhol
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Grunewald, K. & Leczinsky, C.
  • Titel: Handikapplagen LSS.
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1999 eller senaste upplagan.
  • Förlag: Nordstedts Juridik
  • Författare/red: Gustavsson, A. (red.)
  • Titel: Delaktighetens språk
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Kylén, G.
  • Titel: Helhetssyn på människan
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1985
  • Förlag: Stiftelsen ALA
  • Författare/red: Swain, J., French, S. Cameron, C.
  • Titel: Controversial Issues in a Disabling Society
  • Ort: Buckingham
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Open University Press
Moment 2
  • Författare/red: Bille, B. & Olow, I. (Red.)
  • Titel: Barnhabilitering vid rörelsehinder och andra neurologiskt betingade funktionshinder. (Kap 1-12)
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Duvner, T.
  • Titel: Barnneuropsykiatri, MBD, Autistiska störningar, Dyslexi
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Elkhonon, G.
  • Titel: Den civiliserade hjärnan- Frontalloberna och människans exekutiva funktioner
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Grunewald, K. (Red.).
  • Titel: Psykiska handikapp: möjligheter och rättigheter. (Kap. 5-7, 16)
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Krogstad, J.M.
  • Titel: Vad är förvärvad hjärnskada
  • Ort: Mölndal
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: GlaxoSmithKline
Moment 3
  • Författare/red: Bunkholdt, V.
  • Titel: Psykologi: En introduktion för sjuksköterskor, socialarbetare och övrig vårdpersonal. (325 s.)
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Studentlitteatur
  • Författare/red: Carlsson, S-G., Hjelmquist, E. & Lundberg, I.
  • Titel: Delaktig eller utanför: Psykologiska perspektiv på hälsa och handikapp.
  • Ort: Umeå
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Borea Bokförlag
  • Författare/red: Grunewald, K. (Red.)
  • Titel: Psykiska handikapp: möjligheter och rättigheter
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Kylén, G.
  • Titel: Begåvning och begåvningshandikapp
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1986
  • Förlag: Stiftelsen ALA
  • Författare/red: Möller, A.& Nyman, E.
  • Titel: Barn, familjer och funktionshinder: Utveckling och habilitering
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Liber
Moment 4
  • Författare/red: Brusén, P. & Hydén, L-C. (Red.)
  • Titel: Ett liv som andra. Livsvillkor för personer med funktionshinder
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Grunewald, K. (Red.)
  • Titel: Psykiska handikapp: möjligheter och rättigheter
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Olsson, H. Sörensen, S.
  • Titel: Forskningsprocessen – kvalitativa och kvantitativa perspektiv
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Sjöberg, M. (Red.)
  • Titel: Arbetsliv och funktionshinder
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur

Litteraturlistan kan komma att kompletteras under pågående kurs efter anvisningar av lärare i samråd med studerande. Dessutom tillkommer aktuella artiklar, rapporter, broschyrer och forskningstidskrifter.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15