Rehabiliteringsvetenskap A, Handikappvetenskap, 20 poäng
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Rehabiliteringsvetenskap A, Handikappvetenskap, 20 poäng
Handikappvetenskap
Allmänna data om kursen
- Kurskod: RHEA03
- Ämne huvudområde: Rehabiliteringsvetenskap
- Nivå: A-nivå
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 50%, Vård 50%
- Ansvarig fakultet: Huvudområdet för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för hälsovetenskap
- Fastställd: 2006-01-25
- Giltig fr.o.m: 2004-09-01
Syfte
Kursen syftar till att ge en introduktion till teorier och frågeställningar inom området funktionshinder och handikapp. Såväl sociala, psykologiska som biologiska aspekter belyses i ett livsförloppsperspektiv. I kursen behandlas även socialpolitik och lagstiftning som berör området.
Lärandemål
Kursens mål är att Du skall ha:
- tillägnat dig grundläggande kunskaper om teorier, metoder och problemställningar inom området
funktionshinder och handikapp utifrån sociala, psykologiska och biologiska aspekter i ett
livsförloppsperspektiv
- tillägnat dig grundläggande kunskaper om olika typer av funktionshinder med tyngdpunkt på kognitiva
men även motoriska och psykiska funktionshinder
- tillägnat dig grundläggande kunskaper om socialpolitik och lagstiftning som berör personer med
funktionshinder samt om attityder och värderingar i samhället
- tillägnat dig grundläggande kunskaper om metoder och förhållningssätt inom habilitering och
rehabilitering
- tillägnat dig grundläggande kunskaper för vidare teoretiska studier i ämnet handikappvetenskap
Innehåll
Delkurs 1
Sociala aspekter på funktionshinder och handikapp, 5 p
Social aspects on disabilities and handicap, 5 creditpoints
- Historik, begreppen funktionshinder, handikapp, habilitering och rehabilitering
- Klassifikationssystem och förklaringsmodeller
- Samhällets insatser, socialpolitik och lagstiftning, vård och omsorgsideologi ur ett nationellt och
internationellt perspektiv.
Delkurs 2
Biologiska aspekter på funktionshinder, 5 p
Biological aspects on disabilities, 5 creditpoints
- Nervsystemets utveckling och funktion
- Biologiska orsaker till funktionshinder
- Motoriska/neurologiska funktionshinder
- Medicinska aspekter på habilitering/rehabilitering
Delkurs 3
Psykologiska aspekter på funktionshinder och handikapp, 5 p
Psychological aspects on disabilities and handicap, 5 creditpoints
- Psykologiska teorier och grundbegrepp
- Kris och krisbearbetning
- Kognitiva-, emotionella- och beteendefunktioner vid funktionshinder.
Delkurs 4
Handikappvetenskap, teorier och metoder, 5 p
Disability Studies, theories and methods, 5 creditpoints
- Vetenskapsteoretiska och metodologiska perspektiv - aktuell forskning
- Livsvillkor, livskvalitet och livsförlopp för personer med funktionshinder
- metoder, bedömningsinstrument och förhållningssätt inom habilitering och rehabilitering.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Kursbeskrivning
Kursen går både som valbar kurs inom programmet Rehabiliteringsvetenskap och som fristående kurs.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
Arbetsformerna varierar och inkluderar individuellt arbete och samverkan i grupp. Exempel på undervisningsformer är föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, fältstudier och grupparbeten.
Undervisningen bedrivs ortsövergripande, med normal studietakt, dagtid, distans och med sammankomster både i Sundsvall och Östersund.
Examination
5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Sociala aspekter på funktionshinder och handikapp
Betyg: U, G eller VG
5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Biologiska aspekter på funktionshinder
Betyg: U, G eller VG
5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Psykologiska aspekter på funktionshinder och handikapp
Betyg: U, G eller VG
5 poäng (7,5 ECTS-poäng), Handikappvetenskap, teorier och metoder
Kunskapsredovisningen sker i varje delkurs i form av individuell muntlig eller skriftlig avrapportering. Betyg sätts i enlighet med högskoleförordningen 6 kap. 10-11§§.
För att erhålla betyget godkänd på hela kursen krävs godkänt betyg i samtliga delkurser. För att erhålla betyget väl godkänd på hela kursen krävs väl godkänt betyg på tre (3) av de 4 delkurserna. Vid behov specificeras betygskriterierna i studiehandledningen.
Betyg: U, G eller VG
Begränsning av examination
Begränsning av antalet provtillfällen
Antalet provtillfällen inom en kurs är begränsat till sex (6) tillfällen för att uppnå godkänt resultat. Är studenten inte godkänd efter sex provtillfällen måste studenten avbryta sina studier inom kursen. Studenten ska efter tre provtillfällen erbjudas studievägledning. Ett provtillfälle är varje gång en student närvarit vid den aktuella tentamen.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Förnyat prov
För student som ej blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare två provtillfällen per termin.
Studerande som har underkänts minst två gånger på prov för viss kurs har rätt att, om särskilda fall föreligger, hos prefekt begära att en annan examinator utses för att examinera den studerande.
Ny tentamen i betygshöjande syfte (plussning) får ej förekomma inom Mittuniversitetet.
Kursbevis
Student som godkänts i kurs skall på begäran få kursbevis av Mittuniversitetet.
Tillgodoräknande
Student har enligt 6 kap. 12-14§§ högskoleförordningen rätt att tillgodoräkna sig tidigare förvärvade kunskaper/erfarenheter. Prövning om tidigare utbildning/verksamhet kan godtas ankommer på Mittuniversitetet.
Överklagande
Överklagande regleras i högskoleförordningen 12 kap. 2-3§§.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Brusén, P. & Hydén, L-C. (Red.)
- Titel: Ett liv som andra. Livsvillkor för personer med funktionshinder
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Grunewald, K. (Red.)
- Titel: Psykiska handikapp: möjligheter och rättigheter, (Kap. 1-4, 8-15, 18-22)
- Ort: Stockhol
- Upplaga: 2000
- Förlag: Liber
- Författare/red: Grunewald, K. & Leczinsky, C.
- Titel: Handikapplagen LSS.
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1999 eller senaste upplagan.
- Förlag: Nordstedts Juridik
- Författare/red: Gustavsson, A. (red.)
- Titel: Delaktighetens språk
- Ort: Lund
- Upplaga: 2004
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Kylén, G.
- Titel: Helhetssyn på människan
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1985
- Förlag: Stiftelsen ALA
- Författare/red: Swain, J., French, S. Cameron, C.
- Titel: Controversial Issues in a Disabling Society
- Ort: Buckingham
- Upplaga: 2003
- Förlag: Open University Press
Moment 2
- Författare/red: Bille, B. & Olow, I. (Red.)
- Titel: Barnhabilitering vid rörelsehinder och andra neurologiskt betingade funktionshinder. (Kap 1-12)
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1999
- Förlag: Liber
- Författare/red: Duvner, T.
- Titel: Barnneuropsykiatri, MBD, Autistiska störningar, Dyslexi
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1994
- Förlag: Liber
- Författare/red: Elkhonon, G.
- Titel: Den civiliserade hjärnan- Frontalloberna och människans exekutiva funktioner
- Ort: Lund
- Upplaga: 2003
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Grunewald, K. (Red.).
- Titel: Psykiska handikapp: möjligheter och rättigheter. (Kap. 5-7, 16)
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2000
- Förlag: Liber
- Författare/red: Krogstad, J.M.
- Titel: Vad är förvärvad hjärnskada
- Ort: Mölndal
- Upplaga: 2001
- Förlag: GlaxoSmithKline
Moment 3
- Författare/red: Bunkholdt, V.
- Titel: Psykologi: En introduktion för sjuksköterskor, socialarbetare och övrig vårdpersonal. (325 s.)
- Ort: Lund
- Upplaga: 1997
- Förlag: Studentlitteatur
- Författare/red: Carlsson, S-G., Hjelmquist, E. & Lundberg, I.
- Titel: Delaktig eller utanför: Psykologiska perspektiv på hälsa och handikapp.
- Ort: Umeå
- Upplaga: 2000
- Förlag: Borea Bokförlag
- Författare/red: Grunewald, K. (Red.)
- Titel: Psykiska handikapp: möjligheter och rättigheter
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1997
- Förlag: Liber
- Författare/red: Kylén, G.
- Titel: Begåvning och begåvningshandikapp
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1986
- Förlag: Stiftelsen ALA
- Författare/red: Möller, A.& Nyman, E.
- Titel: Barn, familjer och funktionshinder: Utveckling och habilitering
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: Liber
Moment 4
- Författare/red: Brusén, P. & Hydén, L-C. (Red.)
- Titel: Ett liv som andra. Livsvillkor för personer med funktionshinder
- Ort: Lund
- Upplaga: 2000
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Grunewald, K. (Red.)
- Titel: Psykiska handikapp: möjligheter och rättigheter
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1997
- Förlag: Liber
- Författare/red: Olsson, H. Sörensen, S.
- Titel: Forskningsprocessen – kvalitativa och kvantitativa perspektiv
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2002
- Förlag: Liber
- Författare/red: Sjöberg, M. (Red.)
- Titel: Arbetsliv och funktionshinder
- Ort: Lund
- Upplaga: 2002
- Förlag: Studentlitteratur
Litteraturlistan kan komma att kompletteras under pågående kurs efter anvisningar av lärare i samråd med studerande. Dessutom tillkommer aktuella artiklar, rapporter, broschyrer och forskningstidskrifter.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket