Socialt arbete GR (A), Barnskyddsutredningar med inriktning mot analys och bedömning, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Socialt arbete GR (A), Barnskyddsutredningar med inriktning mot analys och bedömning, 7,5 hp
Social Work Ba (A): Child Welfare Investigations focusing analysis and assessment, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SA004U
- Ämne huvudområde: Socialt arbete
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: GXX - Kursen ligger på grundnivå. Kan ej klassificeras.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Fastställd: 2014-08-28
- Giltig fr.o.m: 2014-08-30
Syfte
Kursen syftar till att ge deltagarna ökad kunskap om utredningsarbete med barn
som misstänks fara illa. Frågor som handlar om risk- och skyddsfaktorer samt
barn- och ungas utveckling och behov kommer att diskuteras. Kursen kommer att
behandla aktuell teoretisk diskussion och professionell praktik avseende
utredningsmetodik, specifikt analys och bedömning. Frågor om etik, makt,
intersektionalitet, förhållningssätt och värderingar kommer att belysas i
förhållande till myndighetsutövande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagarna
1. kunna analysera utsatta barn, ungdomars och familjers livssituation med
utgångspunkt i risk- och skyddsfaktorer med fokus på barn- och ungas utveckling
2. kunna reflektera kring och kritiskt diskutera barn- och ungas delaktighet i det
sociala utredningsarbetet
3. ha fördjupade kunskaper om systematisk utredning i socialt arbete med barn
och unga samt kritiskt granska utredningsmetodik med fokus på analys och
bedömning
4. kunna reflektera över etiska dilemman, maktförhållande, intersektionalitet,
förhållningssätt och värderingar i arbetet med myndighetsutövning i social
barnavård.
Innehåll
Kursen centrala område är utredningsarbetet med barn och unga som riskerar att
fara illa. Fokus i kursen kommer att vara systematisk utredning med analys,
bedömning som centrala begrepp.
Utifrån detta perspektiv behandlas risk- och skyddsfaktorer som en teoretisk ram
för att beskriva såväl barn, unga och familjers livssituation som barn- och ungas
specifika behov. I förhållande till utredningsarbetet kommer även barn och ungas
delaktighet att belysas och problematiseras. Centrala begrepp är barnperspektiv,
barns perspektiv liksom ett intersektionellt perspektiv av betydelse vid
utredningsprocessen såsom ålder, kön, etnicitet och klass. Frågor om etik, makt,
förhållningssätt och värderingar kommer att relateras till myndighetsutövning och
den egna yrkesrollen.
Under kursen ges deltagarna möjlighet att utveckla sin förmåga till skriftlig och
muntlig kommunikation.
Behörighet
Behörig för att delta i ovanstående kurs är, Socionomexamen. Regeln för grundläggande behörighet förhögskola/universitet
gäller inte för uppdragsutbildningar. Dock gäller samma krav vad gäller studier
och examination som på ordinarie universitetsutbildning.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen ges i form av fyra tillfällen som är förlagda under två dagar vardera.
Undervisningen kommer att ske i form av föreläsningar, seminarium och
grupparbeten. Handledning via webbaserad plattform.
Examination
0010: Examination, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Kursen examineras via två skriftliga individuella uppgifter samt en skriftlig
gruppuppgift. Examinationen består också av aktivt deltagande vid obligatoriska 3
seminarium.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Uppdragsgivaren ansvarar för urval av kursdeltagare, varefter deltagarlista och
deltagarnas behörighetsgrundande meriter sänds till institutionen före kursstart.
Avdelningen för socialt arbete, Mittuniversitetet ansvarar för antagning och
registrering av deltagarna.
Efter genomgången och godkänd kurs kan deltagare efter särskild framställning
erhålla kursbevis. Deltagare som genomgått kursen med godkänt resultat erhåller
intyg.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Andersson, G., Bangura Arvidsson, M., Mattsson, T., Ponnert, L.,Rasmusson, B. (2011)
- Titel: Social barnavård – några utmaningar. Glimtar från forskning ur olika perspektiv
- Förlag: Lunds Universitet, Socialhögskolan
- Webbadress: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=3242493&fileOId=3242836
- Kommentar: (kapitel 1-4) (Elektronisk källa)
- Författare/red: Edvardsson B. (2003)
- Titel: Kritisk utredningsmetodik: begrepp, principer och felkällor
- Förlag: Malm, Liber
- Författare/red: Eriksson, M., Näsman E. (2011)
- Titel: När barn som upplevt våld möter socialtjänsten: om barns perspektiv, delaktighet och giltiggörande
- Förlag: Stockholm, Gothia
- Författare/red: Helmen Borge I. (2012)
- Titel: Resiliens: risk och sund utveckling
- Förlag: Lund, Studentlitteratur
- Författare: Hultman, E., Cederborg, A-C. (2013)
- Artikeltitel: How Social Workers Portray Children’s Perceptions When Constructing Their Identities
- Tidskrift: International Journal of Social Science Studies
- År/Volym/nr/sidor: Vol. 1, No. 2 (73-81)
- Webbadress: http://www.academia.edu/4781127/International_Journal_of_Social_Science_Studies_Vol._1_No._2_October_2013
- Författare/red: Mattsson, T. (2010)
- Titel: Intersektionalitet i socialt arbete: teori, reflektion och praxis
- Förlag: Malmö, Gleerups
- Författare/red: Ponnert, L.(2007)
- Titel: Mellan klient och rättsystem. Tvångsvård av barn och unga ur ett socialsekreterare perspektiv
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Lund
- Webbadress: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=599066&fileOId=599067
- Kommentar: (kap 5 och 7-12) elektronisk resurs
- Författare/red: Rasmusson, B.(2009)
- Titel: Analys, bedömning och beslut i utredningar enligt BBIC
- Förlag: Socialhögskolan Lunds Universitet
- Författare: White, S, Hall, C., Peckover, S. (2009)
- Artikeltitel: The Descriptive Tyranny of the Common Assessment Framework: Technologies of Categorization and Professional Practice in Child Welfare
- Tidskrift: British Journal of Social Work
- År/Volym/nr/sidor: 39. s 1197-1217
- Webbadress: http://bjsw.oxfordjournals.org/content/39/7/1197.full
- Författare/red: Wilsons, J. (2011)
- Titel: Barnets röst i utredning och behandling
- Förlag: Lund, Studentlitteratur
- Kommentar: Kap1-4
- Författare/red: Östberg, F.(2010)
- Titel: Bedömningar och beslut: från anmälan till insats i den sociala barnavården i Stockholm
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan
- Webbadress: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:283503/FULLTEXT02
- Kommentar: (elektronisk resurs)(kapitel 2, 5-7)