Socialt arbete GR (A), Verksamhetsutveckling och evidensbaserad praktik i socialt arbete, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Socialt arbete GR (A), Verksamhetsutveckling och evidensbaserad praktik i socialt arbete, 7,5 hp
Social Work Ba (A): Operational development and evidence-based practice in social work, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SA005U
- Ämne huvudområde: Socialt arbete
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: GXX - Kursen ligger på grundnivå. Kan ej klassificeras.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
- Fastställd: 2012-04-03
- Giltig fr.o.m: 2012-08-25
Syfte
Kursen syftar till att ge deltagarna ökade kunskaper om utvecklings- och förbättringsarbete med inriktning mot evidensbaserad praktik i socialt arbete. Frågor om evidens, skilda utvärderingstekniker, systematisk uppföljning och dokumentation ägnas särskilt intresse.
Kursen syftar vidare till att utveckla deltagarnas förmåga att söka, sammanställa och kritiskt granska kunskapsproduktion och användning av kunskap inom socialt arbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenterna
- kunna söka fram, sammanställa och värdera det kunskapsmässiga underlag som olika interventioner vilar på, vilket innefattar förmåga till kritisk granskning av professionella och vetenskapliga kunskapsanspråk
- ha kunskap om aktuella metoder för utvärdering och insikt i hur valet av utvärderingsmetod påverkar utvärderingens utfall
- ha kunskap om möjligheter och begränsningar beträffande utvärdering, systematisk uppföljning och dokumentation som underlag för verksamhetsutveckling
- ha kunskaper om evidensbegreppets innehåll och framväxt inom socialt arbete
- kunna föra en diskussion om de möjligheter och begränsningar evidensbaserad praktik och utvärdering av den egna verksamheten innebär för profession och kunskapsutveckling, samt för den egna organisationen och dess brukare
- kunna planera och redovisa ett mindre förbättringsprojekt som kan implementeras i den egna verksamheten.
Innehåll
Kursen innehåller
- en introduktion till begrepp, modeller och bakomliggande teorier för utvärdering och evidens
- en introduktion till den aktuella professionella och vetenskapliga debatten avseende möjligheterna att evidensbasera det sociala arbetet
- en genomgång av de metodologiska problem och grundläggande villkor som omger försöken att producera kunskap om insatsers effekter
- orientering och träning i att söka och värdera vetenskapliga utvärderingar.
Under kursen ska deltagarna formulera en plan för ett mindre förbättringsarbete i den egna verksamheten som inbegriper hänsynstagande till vetenskaplig kunskap, brukares behov/önskemål och professionellas erfarenheter.
Behörighet
Behörig att delta i ovanstående kurs är den som uppdragsgivaren utser. Regeln för grundläggande behörighet för högskola/universitet gäller inte för uppdragsutbildningar. Dock gäller samma krav vad gäller studier och examination som på ordinarie universitetsutbildning.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs på kvartsfart och sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och övningar. Handledning sker via en webbaserad lärplattform.
Undervisningsformerna syftar till att deltagarna ska träna ett aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation samt kritisk reflexion.
Examination
Examination sker genom en skriftlig rapport samt en presentation av en plan för ett mindre förbättringsarbete i den egna verksamheten.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Uppdragsgivaren ansvarar för urval av kursdeltagare, varefter deltagarlista och deltagarnas behörighetsgrundande meriter sänds till institutionen före kursstart. Institutionen för socialt arbete, Mittuniversitetet ansvarar för antagning och registrering av deltagarna.
Efter genomgången och godkänd kurs kan deltagare efter särskild framställning erhålla kursbevis. Deltagare som genomgått kursen med godkänt resultat erhåller intyg.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Bergmark, A. Bergmark, Å. & Lundström, T. (2011)
- Titel: Evidensbaserat socialt arbete: Teori, kritik, praktik
- Ort: Stockholm
- Förlag: Natur och Kultur
- Författare/red: Blom, B., Nygren , L. & Morén, S. (2011)
- Titel: Utvärdering i socialt arbete : Utgångspunkter, modeller och användning
- Ort: Stockholm
- Förlag: Natur och kultur, 332 sid.
- Författare/red: Bohlin, I. & Sager, M. (red.) (2011)
- Titel: Evidensens många ansikten. Evidensbaserad praktik i praktiken
- Författare/red: Oscarsson, L. (2009)
- Titel: Evidensbaserad praktik inom socialtjänsten - en introduktion för praktiker, chefer, politiker och studenter
- Ort: Stockholm
- Förlag: Kommentus, 76 sid.
- Författare/red: Petr, C. & Walter, U.M. (2009)
- Titel: Evidence-based practice: a critical reflection
- Upplaga: European Journal of Social Work, 12(2), 221-232
- Författare/red: Socialdepartementet (2008)
- Titel: Evidensbaserad praktik inom socialtjänsten - till nytta för brukaren
- Förlag: SOU 2008:18, 132 sid.
- Författare/red: Socialstyrelsen (2011)
- Titel: Debatten om Dodo-fågeln: Spelar behandlingsmetoden någon roll i klientarbete?
- Förlag: Socialstyrelsen
- Författare/red: Socialstyrelsen, SKL (2012)
- Titel: På väg mot en evidensbaserad praktik inom socialtjänsten. Kartläggning, analys och förslag för att förbättra kunskapsstyrningen
- Förlag: Socialstyrelsen
- Författare/red: Webb, S. A. (2001)
- Titel: Some Considerations on the Validity of Evidence-based Practice in social Work
- Förlag: British Journal of Social Work 31, 57-79