Socialt arbete GR (A), Socialt arbete: Psykologiska perspektiv, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Socialt arbete GR (A), Socialt arbete: Psykologiska perspektiv, 7,5 hp
Social Work Ba (A), Social work: Psychological perspectives, 7,5 ECTS

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SA013G
  • Ämne huvudområde: Socialt arbete
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
  • Fastställd: 2007-04-04
  • Giltig fr.o.m: 2007-09-02

Syfte

Syftet med kursen är att studenterna ska inhämta grundläggande kunskaper kring psykologiska perspektiv relevanta för socialt arbete, information om den tillämpning som är knuten till respektive perspektiv och då särskilt de samtalsformer som förekommer samt kunskaper om kritik mot dessa perspektiv.

Lärandemål

Studenterna ska efter kursen kunna
- beskriva huvuddragen i, och den historiska bakgrunden till de psykologiska perspektiv som är relevanta för socialt arbete
- redogöra för och visa förståelse av centrala bergrepp i dessa teoretiska perspektiv
- applicera dessa teoretiska perspektiv och begrepp på beskrivningar av individer och/eller grupper och även koppla detta till individens/gruppens behov
- kunna förstå och behärska grundläggande förutsättningar för individuella samtal inom socialt arbete, förstå skillnad mellan olika typer av samtal, träna på att initiera och leda en gruppdiskussion i en arbetande smågrupp samt kunna dokumentera och presentera detta arbete.
- beskriva den kritik som förekommer mot de psykologiska perspektiven ur ett könsteoretiskt perspektiv.

Innehåll

Kursen innehåller historik kring och huvuddrag i psykoanalytisk och kognitiv teoribildning och de utvecklingsteorier som är knutna till dessa perspektiv.
Särskilt betonas i det psykoanalytiska perspektivet modern spädbarnspsykologi, självpsykologi, affektpsykologi och anknytningsteori. Vidare behandlas dynamisk systemteori.
I kognitiv teoribildning betonas bildandet av kognitiva strukturer samt kognitiv teori kring depression och andra psykiska störningar.
Teorier kring såväl utvecklingskriser som traumatiska kriser presenteras med utgångspunkt från såväl psykoanalytisk som kognitiv teori.
De tillämpningar som följer av de teorier som behandlas i kursen presenteras och särskild vikt läggs här vid olika typer av samtal.
Inom de i kursen förekommande momenten presenteras också forskning kring genus och könsskillnader inom psykologin.

Behörighet

Grundläggande behörighet samt Sh A och Ma A.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningens uppläggning framgår av aktuell kursinformation. Föreläsningar, seminarier, övningsmoment och grupparbeten kan förekomma.

Examination

Kunskapsredovisning sker i form av individuell skriftlig och/eller muntlig tentamen.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen ingår i programmen Interkulturell och internationell socionomutbildning, 210 hp samt Socionomutbildning, 210 hp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Cullberg, J.
  • Titel: Kris och utveckling / Johan Cullberg. Samt Katastrofpsykiatri och sena stressreaktioner / av Tom Lundin
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 5. omarb. och utök. utg
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Författare/red: Havnesköld, L. & Risholm Mothander, P.
  • Titel: Utvecklingspsykologi: psykodynamisk teori i nya perspektiv
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002 (2:a uppl.)
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Magnusson, E.
  • Titel: Psykologi och kön: från könsskillnader till genusperspektiv
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Författare/red: Perris, C.
  • Titel: Kognitiv terapi i teori och praktik
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1996 3, omarb. utg.
  • Förlag: Natur och Kultur

Tillkommer artiklar och annat material via lärare.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15