Socialt arbete GR (A), Vetenskapsteori och metod, introduktion, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Socialt arbete GR (A), Vetenskapsteori och metod, introduktion, 7,5 hp
Social Work Ba (A), Theory of Science and Methodology for Social Work, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SA015G
- Ämne huvudområde: Socialt arbete
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Fastställd: 2007-04-04
- Senast ändrad: 2014-09-18
- Giltig fr.o.m: 2015-01-01
Syfte
Syftet med kursen är att studenterna ska tillägna sig grundläggande kunskaper om centrala vetenskapsteoretiska riktningar samt deras betydelse för utformandet av kunskapsanspråk och metodansatser av särskild betydelse för socialt arbete. Syftet är också att ge studenterna grundläggande förmåga att tillämpa ett reflekterande och etiskt förhållningssätt i vetenskaplig kunskapsproduktion.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenterna
- ha kunskap om centrala vetenskapsfilosofiska och kunskapsteoretiska synsätt i samhällsvetenskaplig forskning
- kunna reflektera över, analysera och bedöma olika vetenskapliga synsätts betydelse för utformandet av kvalitativa och kvantitativa metodansatser i socialt arbete
- ha förmåga att reflektera kring relationen mellan makt, kunskap och social och politisk kontext
- ha grundläggande kunskap om hur man söker, kritiskt granskar och värderar kunskap på vetenskaplig nivå och i detta sammanhang kunna använda för ämnet relevanta databaser
- ha kunskap om olika vetenskapliga publikationsformer
- ha förmåga att tillämpa ett reflekterande och etiskt förhållningssätt i vetenskaplig kunskapsproduktion.
Innehåll
Kursen behandlar grundläggande kunskaper om olika vetenskapsfilosofiska inriktningar i samhällsvetenskaperna. Den ger först en introduktion till socialt arbete som sociopolitiskt fält i nationell och global kontext kopplat till makt och kunskap. Därefter kommer en introduktion till kvalitativa och kvantitativa metoder samt till olika former av utvärderingsansatser i socialt arbete. Sedan presenteras de grundläggande kunskaper som behövs för att formulera en forskningsdesign utifrån en för socialt arbete relevant forskningsfråga, samt forskningsprocessens olika delmoment.
Slutligen ges studenten grundläggande introduktion och övning i informationssökning och man lär sig att skilja mellan olika typer av vetenskapliga publikationer.
Behörighet
Matematik B och Samhällskunskap A
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och gruppvisa seminarier. Under föreläsningarna ges de grundläggande kunskaper inom området som krävs för att studenterna sedan skall kunna reflektera och diskutera inom ramen för seminarieverksamheten. Övningar i informationssökning och referenshantering ingår också.
Examination
0010: Tentamen, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen. För betyg E till A krävs även deltagande i två seminarier som preciseras närmare i studieguiden.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: http://www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen ingår i programmet Socionomutbildning, 210 hp. Termin 1.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Djurfeldt, G., Larsson, R. & Stjärnhagen, O. (2010)
- Titel: Statistisk verktygslåda 1- samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur. Kap 1-2, ca 100 sid.
- Författare/red: Hjerm, M. & Lindgren, S. (2014)
- Titel: Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
- Ort: Malmö
- Förlag: Gleerups. Sid. 9-82
- Författare/red: Hjern, A., Weitoft, G. R. & Lindblad, F. (2010)
- Titel: Social adversity predicts ADHD-medication in school children – a national cohort study
- Förlag: Acta Paediatrica, Jun 2010, Vol. 99 Issue 6, p920-924, 5 sid.
- Författare/red: Hugman, R. (2008)
- Titel: Social Work Research and Ethics
- Förlag: sid. 149-163
- Kommentar: kapitel i Shaw, I, Briar-Lawson, K, Orme, J. and Rucksdeschel, R. The Sage Handbook of Social Work Research
- Författare/red: Larsson, S., Lilja, J. & Mannheimer, K. (2005)
- Titel: Forskningsmetoder i socialt arbete
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur. 426 sid.
- Författare/red: Mulinari, D. (2005)
- Titel: Forskarens biografi och situerad kunskapsproduktion
- Kommentar: Kapitel i Lundqvist, Å. Davies, K. Mulinari. D (2005) Att utmana vetandets gränser. Malmö: Liber förlag. Sid. 113-133.
- Författare/red: Soydan, H. (2008)
- Titel: Politics and Values in Social Work Research
- Kommentar: Kapitel i Shaw, I, Briar -Lawson, K, Orme, J. and Rucksdeschel, R. The Sage Handbook of Social Work Research. Sid. 131-148
- Författare/red: Thurén, Torsten (2007)
- Titel: Vetenskapsteori för nybörjare
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber, 184 s.
- Författare/red: Widerberg, K. (2002)
- Titel: Kvalitativ forskning i praktiken
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: I urval 50 sid.