Socialt arbete AV, Socialt arbete med individer, familjer och grupper: teori, interventioner, förändringsarbete och behandling, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Socialt arbete AV, Socialt arbete med individer, familjer och grupper: teori, interventioner, förändringsarbete och behandling, 15 hp
Social Work Ma, Social work with individuals, families and groups: theory and interventions, work of change and treatment, 15 Higher Education Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SA016A
- Ämne huvudområde: Socialt arbete
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
- Fastställd: 2010-03-25
- Senast ändrad: 2010-08-23
- Giltig fr.o.m: 2010-08-28
Syfte
Syftet med kursen är att studenten skall kunna problematisera och kritiskt diskutera begreppen intervention, förändring och behandling i förhållande till socialt arbete och då främst med barn, unga och deras familjer. Syftet är också att studenten ska förvärva fördjupade teoretiska kunskaper i avsikt att öka förmågan att identifiera och analysera risker och problem men också skyddsfaktorer och möjligheter till förändring och återhämtning i människors livsbetingelser på individ-, familje- och gruppnivå. Fokus riktas mot genomförd praktik för att studenten skall fördjupa sin förmåga till förståelse av yrkesrollen och aspekter av makt i denna.
Lärandemål
Studenten skall efter genomgången kurs:
ha förvärvat fördjupade teoretiska kunskaper om interventioner, förändring och behandling i socialt arbete och därtill tillhörande praktiska perspektiv, främst i arbete med barn, unga och deras familjer.
ha förvärvat vidgade kunskaper i att identifiera och analysera risker och problem men även skyddsfaktorer och människors möjligheter till förändring och återhämtning.
ha förvärvat fördjupade kunskaper om olika livsbetingelser för barn, unga och deras familjer på individ-, familje- och gruppnivå
kunna genomföra ett kritiskt och analyserande resonemang kring den professionella yrkesrollen och de aspekter av makt som förekommer vid interventioner, förändrings-, och behandlingsarbete
kunna föra ett kritisk och analyserande resonemang ur etisk synpunkt kring interventioner, förändrings- och behandlingsarbete samt människosynen i detta arbete
kunna redovisa och kritiskt granska och värdera evidensbaserade metoder för intervention, förändring och behandling och dess lämplighet vid olika livsbetingelser på såväl individ-, familje- som gruppnivå.
ha bearbetat sina erfarenheter av praktiskt socialt arbete på ett sådant sätt att han/hon vunnit fördjupade insikter kring allmänna arbetssätt och metoder samt sin egen roll och kompetens i socialt arbete
Innehåll
Kursen är en teoretiskt inriktad kurs som innehåller ett personligt reflekterande samt problematiserande av begreppen intervention, förändring och behandling samt en fördjupning av relevanta teorier praktiskt socialtarbete främst vad gäller barn, unga och deras familjer. Vidare ges en fördjupning av tillämpliga teorier kopplade till dessa begrepp.
Vidare görs en analys av och ett kritiskt granskande kring problem, risker, skyddsfaktorer och möjligheter inom denna kontext. Olika livsbetingelser på individ-, familje- och gruppnivå belyses, diskuteras och granskas.
Kursen innehåller även ett reflekterande över yrkesrollen vid interventioner, förändrings- och behandlingsarbete och de etiska frågor, maktförhållanden och andra relevanta perspektiv som kopplas till denna yrkesroll.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs godkända studier inom socionomutbildningen omfattande minst 172,5 hp, inkulsive 15 hp självständigt arbete.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, grupparbeten och seminarier
Examination
Kunskapsredovisning sker form av individuell skriftlig och/eller muntlig tentamen.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen är en valbar kurs i programmen Socionomutbildning, 210 hp samt Interkulturell och internationell socionomutbildning, 210 hp. Termin 7
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Askheim, O.P. & Starrin, B (red).
- Titel: Empowerment i teori och praktik
- Ort: Malmö
- Förlag: Gleerup, 234 sid. (kapitel 5 och 6)
- Författare/red: Berglund S-A (2007)
- Titel: Vändpunkter och förändringsprocesser
- Ort: Stockholm
- Förlag: Brottsförebyggande rådet
- Författare/red: Berglund, S-A. (2006)
- Titel: Social pedagogik. I goda möten skapas goda skäl
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Broberg, A., Granqvist, P., Ivarsson, T. & Risholm-Mothander, P. (2006)
- Titel: Anknytningsteori: betydelsen av nära känslomässiga relationer
- Ort: Stockholm
- Förlag: Natur och Kultur
- Författare/red: Bäck Wiklund, M. & Johansson, T. (red) (2003)
- Titel: Nätverksfamiljen
- Ort: Stockholm
- Förlag: Natur och Kultur
- Författare/red: Carlander, J. (2006)
- Titel: Starka känslor. Affekter och emotioner i möten med människor
- Ort: Stockholm
- Förlag: Gothia, 150 sid.
- Författare/red: Hansson, Kjell & Cederblad, Marianne (2004)
- Titel: Sense of Coherence as a Meta Theory for Salutogenic Family Therapy.
- Upplaga: Vol 15 No. ½ 2004, s 39-54
- Förlag: Journal of Family Psychotherapy
- Författare/red: Helmen Borge A.I. (2005)
- Titel: Resiliens: risk och sund utveckling
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Henriksen, J-O. & Vetlesen, A.J. (2006)
- Titel: Etik i arbete med människor
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Hill, P
- Titel: It´s all in the family, Intersections of Race, Class, Gender, and Nation: Some Implications for Black Family Studies
- Upplaga: Spring98, Vol. 29 Issue 1, p27-36
- Förlag: Journal of Comparative Family Studies
- Författare/red: Koser L. (2009)
- Titel: Att göra nya val - om nätverkets delaktighet i ungdomars väg ut ur missbruk
- Förlag: FoU-Södertörns skriftserie nr 77/09. 2009, (valda delar, s 8-25)
- Författare/red: Kåver, A., Nilssone, Å. (2007)
- Titel: Tillsammans: om medkänsla och bekräftelse
- Ort: Stockholm
- Förlag: Natur och Kultur
- Författare/red: Malmqvist och Zetterqvist Nelson (2008)
- Titel: Diskursiv diskriminering av regnbågsfamiljer. En analys av argument mot likställande av homo- och heterosexuellas föräldraskap
- Upplaga: 15:3-4, 296-315
- Förlag: Socialvetenskaplig tidskrift
- Författare/red: SOU 2008:18
- Titel: Evidensbaserad praktik inom socialtjänsten - till nytta för brukaren
- Webbadress: http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/10/05/51/b6695b69.pdf
- Författare/red: Vinnerljung, B. & Sallnäs, M. (2008)
- Titel: Into adulthood: a follow-up study of 718 young people who were placed in out-of-home care during their teens.
- Upplaga: 13. (12 s)
- Förlag: Child and family social work
Valbara obligatoriska böcker, en av dessa väljs: Iwarsson, P. Samtal med barn och ungdomar, erfarenheter från arbetet på BRIS, Stockholm. Gothia, 162 s Ljungberg, T. AD/HD i nytt ljus. Exisris. Nyköping ISBN 978-91-971514-2-9, 239 sid. Topor, A., Vad hjälper?: vägar till återhämtning från svåra psykiska problem, Stockholm, Natur och Kultur, 2005, 91-27-09863-X, 251 s Ander B m.fl (2005) Möten i mellanrummet – socialt förebyggande arbete med ungdomar. Gothia. Stockholm ISBN 91-7205-439-5, 228 s
Kolla om litteraturen finns på biblioteket