Socialt arbete GR (B), Forskningsöversikt, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Socialt arbete GR (B), Forskningsöversikt, 7,5 hp
Social Work Ba (B), Research Review, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SA025G
  • Ämne huvudområde: Socialt arbete
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
  • Fastställd: 2007-04-04
  • Senast ändrad: 2011-09-29
  • Giltig fr.o.m: 2012-01-01

Syfte

Kursens syfte är att studenten skall ges övning i att söka, kritiskt granska och skriftligt sammanställa forskning och vetenskaplig litteratur enligt vedertagna vetenskapliga riktlinjer. Studenten skall också få en ökad förståelse för vad som karakteriserar ett forskningsbart problemområde. Kursen syftar även till att ge studenten redskap och förutsättningar för att längre fram i sin utbildning genomföra ett eget vetenskapligt arbete.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenterna
- ha förståelse för vad som karakteriserar ett avgränsat forskningsområde med relevans för socialt arbete
- ha en ökad förmåga att söka vetenskaplig kunskap i för forskningsområdet relevanta databaser
- kunna redovisa sökvägar och motivera sitt urval av vetenskaplig publikation
- ha kunskap om vad som karakteriserar en vetenskaplig publikation
- kunna sammanställa, kritiskt bearbeta, kategorisera och diskutera kunskapsläget inom ett forskningsområde
- ha god förmåga att använda sig av ett vetenskapligt referenssystem
- ha fördjupad förmåga att skriva akademisk text och att arbeta självständigt.

Innehåll

Kursen innehåller undervisning om vad som karakteriserar ett forskningsbart problemområde och hur relevansen för socialt arbete bör bedömas. Vidare ges nödvändig information, undervisning och exempel för att studenterna själva skall kunna öva sig i att söka vetenskaplig litteratur och att kritiskt granska de funna forskningsresultaten. Utöver detta innehåller kursen kunskap och övning i akademiskt skrivande.

Behörighet

Grundläggande behörighet samt OB 5: Ma B och Sh A.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen genomförs i huvudsak som en självständig läs- och skrivkurs. Genom hela kursen ges individuell handledning.

Examination

Examinationen sker genom en individuellt genomförd forskningsöversikt.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: http://www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen ingår i programmet Socionomutbildning, 210 hp termin 3. Godkänd kurs är en förutsättning för tillträde till kursen ”Självständigt arbete”, SAO46G, senare i programmet.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Backman, J. (2008)
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Ort: Lund
  • Förlag: Studentlitteratur, 213 sid.
  • Författare/red: Bergmark, A. (2010)
  • Titel: Att sammanställa kunskap. i S. Larsson, J. Lilja, & K. Mannheimer, Forskningsmetoder i socialt arbete (ss. 151-168)
  • Ort: Lund
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Jesson, J., & Matheson, L. (2011)
  • Titel: Doing Your Literature Review: Traditional and Systematic Techniques
  • Ort: Thousand Oaks
  • Förlag: SAGE, 193 sid. (utkommer 201103)
  • Författare/red: Lilja, J. (2010)
  • Titel: Problemformulering. i S. Larsson, J. Lilja, & K. Mannheimer, Forskningsmetoder i socialt arbete (ss. 39-58)
  • Ort: Lund
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Mittuniversitetets sökguide för socialt arbete. http://www.bib.miun.se/sokhjalp/amnesguider/guidesocialtarb
  • Författare/red: Poulson, L., & Wallace, M. (2004)
  • Titel: Learning To Read Critically In Teaching And Learning
  • Ort: London
  • Förlag: SAGE, 238 sid.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15