Socialt arbete GR (B), Introduktion till kognitiv beteendeterapi (KBT), 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Socialt arbete GR (B), Introduktion till kognitiv beteendeterapi (KBT), 7,5 hp
Social Work Ba (B), Introduction to Cognitive Behaviour Therapy (CTB), 7,5 ECTS
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SA032G
- Ämne huvudområde: Socialt arbete
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
- Fastställd: 2007-04-04
- Giltig fr.o.m: 2007-09-02
Syfte
Allmänt syftar kursen till att ge en introducerande orientering om och översikt över kognitiv beteendeterapi (KBT) och olika tillämpningsområden. Specifikt syftar kursen till att studenterna ska inhämta en grundläggande kännedom om och förståelse av:
- de viktigaste teoretiska utgångspunkterna inom KBT,
- olika terapeutiska arbetssätt och interventionsmetoder inom KBT,
- olika tillämpningsområden, samt det empiriska stödet för KBT inom dessa,
- vilken relevans ett KBT-inriktat synsätt och arbetsmetodik kan ha för socialt arbete.
Lärandemål
Studenten förväntas att efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för den grundläggande synen på människan som finns inom KBT,
- redogöra för olika teoretiska modeller (allmänna och specifika) och KBT inriktade analyser,
- redogöra för etablerade interventionsmetoder som används inom KBT,
- redogöra för olika tillämpningsområden,
- redogöra för det empiriska stödet för KBT på ett generellt sätt, samt
- resonera kring och argumentera för vilken relevans KBT kan ha för socialt arbete.
Innehåll
Kursens kommer att behandla:
- vilken grundläggande syn på människan som finns inom KBT,
- teoretiska modeller (allmänna och specifika) inom KBT,
- KBT inriktade analyser och interventioner vid olika problemområden,
- konkreta exempel på olika tillämpningsområden, samt
- det empiriska stödet för KBT inom olika områden.
Behörighet
Minst 30 hp i ämnet socialt arbete eller kurser som bedöms livärdiga.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningens uppläggning framgår av aktuell kursinformation. Föreläsningar, seminarier, övningsmoment såväl som grupparbeten och individuella arbeten kan förekomma.
Examination
Examination sker i form av individuell skriftlig och/eller muntlig tentamen.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen ingår som valbar kurs i programmet Socionomutbildning, 210 hp. Termin 5.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Corcoran, J.
- Titel: Cognitive-Behavioral Methods for Social Workers: A Workbook
- Ort: Needham Heigts, MA
- Upplaga: 2005
- Förlag: Allyn & B.
- Författare/red: Wadström, O.
- Titel: Att förstå och påverka beteendeproblem
- Ort: Linköping
- Upplaga: 2004
- Förlag: Psykologinsats
- Författare/red: Öst, L-G. (Red.)
- Titel: Kognitiv beteendeterapi inom psykiatrin.
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: Natur & Kultur
Tillkommer artiklar och annat material via lärare.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket