Socialt arbete GR (B), Introduktion till kognitiv beteendeterapi (KBT), 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Socialt arbete GR (B), Introduktion till kognitiv beteendeterapi (KBT), 7,5 hp
Social Work Ba (B), Introduction to Cognitive Behaviour Therapy (CTB), 7,5 ECTS

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SA032G
  • Ämne huvudområde: Socialt arbete
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
  • Fastställd: 2007-04-04
  • Giltig fr.o.m: 2007-09-02

Syfte

Allmänt syftar kursen till att ge en introducerande orientering om och översikt över kognitiv beteendeterapi (KBT) och olika tillämpningsområden. Specifikt syftar kursen till att studenterna ska inhämta en grundläggande kännedom om och förståelse av:
- de viktigaste teoretiska utgångspunkterna inom KBT,
- olika terapeutiska arbetssätt och interventionsmetoder inom KBT,
- olika tillämpningsområden, samt det empiriska stödet för KBT inom dessa,
- vilken relevans ett KBT-inriktat synsätt och arbetsmetodik kan ha för socialt arbete.

Lärandemål

Studenten förväntas att efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för den grundläggande synen på människan som finns inom KBT,
- redogöra för olika teoretiska modeller (allmänna och specifika) och KBT inriktade analyser,
- redogöra för etablerade interventionsmetoder som används inom KBT,
- redogöra för olika tillämpningsområden,
- redogöra för det empiriska stödet för KBT på ett generellt sätt, samt
- resonera kring och argumentera för vilken relevans KBT kan ha för socialt arbete.

Innehåll

Kursens kommer att behandla:
- vilken grundläggande syn på människan som finns inom KBT,
- teoretiska modeller (allmänna och specifika) inom KBT,
- KBT inriktade analyser och interventioner vid olika problemområden,
- konkreta exempel på olika tillämpningsområden, samt
- det empiriska stödet för KBT inom olika områden.

Behörighet

Minst 30 hp i ämnet socialt arbete eller kurser som bedöms livärdiga.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningens uppläggning framgår av aktuell kursinformation. Föreläsningar, seminarier, övningsmoment såväl som grupparbeten och individuella arbeten kan förekomma.

Examination

Examination sker i form av individuell skriftlig och/eller muntlig tentamen.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen ingår som valbar kurs i programmet Socionomutbildning, 210 hp. Termin 5.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Corcoran, J.
  • Titel: Cognitive-Behavioral Methods for Social Workers: A Workbook
  • Ort: Needham Heigts, MA
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Allyn & B.
  • Författare/red: Wadström, O.
  • Titel: Att förstå och påverka beteendeproblem
  • Ort: Linköping
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Psykologinsats
  • Författare/red: Öst, L-G. (Red.)
  • Titel: Kognitiv beteendeterapi inom psykiatrin.
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Natur & Kultur

Tillkommer artiklar och annat material via lärare.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15