Socialt arbete AV, Ungdom, identitet, sociala problem och möjligheter till förändring, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Socialt arbete AV, Ungdom, identitet, sociala problem och möjligheter till förändring, 7,5 hp
Social Work MA, Youth, Identity, Social Problems and Possibilities for Change, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SA039A
- Ämne huvudområde: Socialt arbete
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 20%, Vård 80%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Socialt arbete
- Fastställd: 2014-03-07
- Senast ändrad: 2014-05-23
- Giltig fr.o.m: 2014-08-25
Syfte
Syftet med kursen är att fördjupa studenternas kunskap om hur sociala problem kan uppstå, upprätthållas och förändras med ungdomar och identitetsutveckling i det moderna samhället som utgångspunkt. Kursen syftar också till vidareutveckling av kunskaper kring faktorer som befrämjar självkänsla, motståndskraft, läkning och rehabilitering. Fokus läggs på pedagogiska förhållningssätt i vilket situationer och människors egna resurser som kraftkälla till förändring utnyttjas.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenterna
-ha förvärvat fördjupade kunskaper om vilka faktorer och mekanismer som ligger bakom sociala problem
- tillägnat sig fördjupad kunskap om ungdomars identitetsutveckling i olika strukturella sammanhang samt kring faktorer som befrämjar självkänsla, motståndskraft, läkning och rehabilitering.
- fördjupat sin kunskap om pedagogiska förhållningssätt som främjar förändring
- kunna anlägga ett kritiskt förhållningssätt till kunskaps- förändrings- och behandlingsmodeller i socialt arbete med ungdomar.
- ha reflekterat över egna värderingar, kunskaper och sin egen kompetens.
- kunna föra ett kritisk och analyserande resonemang kring etiska frågor, privilegier och maktförhållanden i förhållande till arbetet med ungdomar.
Innehåll
Kursen har ungdomar och tonåringar som målgrupp. Där betonas omgivningens betydelse för identitetsutveckling i avseende både inåtriktade problem och utåtriktade normbrytande beteende. Inslag av såväl övningar som grupparbeten och individuella redovisningar syftar till att i olika former hantera de teoretiska inslagen. Deltagande i kursen innebär ett ansvar där studentens aktiva deltagande är en förutsättning för undervisningens kvalitet.
Behörighet
Socionomexamen
eller
Kandidatexamen i socialt arbete
eller
Kandidatexamen med 90 hp i annat beteende- eller samhällsvetenskapligt ämne där kursinnehållet i examen möjliggör för studenter att tillgodogöra sig den avancerade nivån i socialt arbete
eller
180 hp förvärvat inom socionomprogrammet på Mittuniversitetet, där 15 hp ska vara självständigt arbete.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, övningar och grupparbeten
Examination
Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen.
För att uppnå godkänt betyg eller högre (E-A) krävs, förutom godkänt betyg på den skriftliga tentamensuppgiften, deltagande i grupparbeten, litteraturseminarium och samt såväl muntlig som skriftlig redovisning av ytterligare individuella uppgifter. Innehållet i, och omfattningen av, dessa seminarier och redovisningar specificeras närmare i kursens studiehandledning.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen är en valbar kurs i programmet Socionomutbildning, 210 hp, termin 7
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Berglund, S-A
- Titel: Social pedagogik. I goda möten skapas goda skäl
- Upplaga: (2000)
- Förlag: Lund, Studentlitteratur
- Kommentar: ISBN: 91-44-01191-1, 287 sid.
- Författare/red: Cederlund & Berglund (2014)
- Titel: socialpedagogik – pedagogiskt socialt arbete
- Förlag: Förlag Stockholm, Liber, 183 sid.
- Kommentar: ISBN: 978-91-47-11130-5
- Författare/red: Ehrling, A. & Hwang, P. (red)
- Titel: Ungdomspsykologi: utveckling och livsvillkor
- Upplaga: 2001
- Förlag: Stockholm: Natur och kultur
- Kommentar: ISBN 91-27-08476-0, 214 sid.
- Författare: Engqvist, U & Rydelius, P-A.
- Artikeltitel: Child and adolescent psychiatric patients and later criminality
- Tidskrift: BMC Public Health
- År/Volym/nr/sidor: 2007, 7:221
- Webbadress: http://www.biomedcentral.com/1471-2458/7/221
- Kommentar: doi:10.1186/1471-2458-7-221
- Författare/red: Furlong, A & Cartmel, F
- Titel: Young People and Social Change- new perspectives
- Upplaga: 2007
- Förlag: Buckingham, Open University press
- Kommentar: 185 sid.
- Författare/red: Johansson, T. (2013)
- Titel: Vardagslivets socialpsykologi Upplaga 2
- Förlag: Malmö, Liber, 216 sid
- Kommentar: ISBN: 978-91-47-11116-9
- Författare/red: Kamali, M. (1999)
- Titel: Varken familjen eller samhället: en studie av invandrarungdomars attityder till det svenska samhället
- Förlag: Stockholm: Carlsson, 98 sid
- Författare/red: Lalander, P & Johansson, T
- Titel: Ungdomsgrupper i teori och praktik
- Upplaga: 2007
- Förlag: Lund, Studentlitteratur
- Kommentar: ISBN 978-91-44-01474-6 271 sid
- Författare/red: Sernhede, O. (2007)
- Titel: Alienation is my nation: hiphop och unga mäns utanförskap i Det nya Sverige
- Förlag: ([Ny utg.]), 249 sid.
- Kommentar: Stockholm: Ordfront
- Författare/red: von Knorring, A-L.
- Titel: Psykisk ohälsa hos barn och ungdomar
- Upplaga: 2012
- Förlag: Lund, Studentlitteratur
- Kommentar: ISBN: 9789144056692, 272 sid
- Författare: Wong, T., Loeber, R., Slotboom, A-M m.fl.
- Artikeltitel: Sex and Age Differences in the Risk Threshold for Delinquency
- Tidskrift: Journal of Abnormal Child Psychology
- Kommentar: May 2013, Vol. 41 Issue 4, p641-652. 12p
Valbara obligatoriska böcker, en av dessa väljs: Författare: Helmen Borge I. Titel: Resiliens: risk och sund utveckling Upplaga: (2011) 2 rev., uppdaterade och utök. uppl Förlag: Lund, Studentlitteratur Kommentar: ISBN 978-91-44-07538-9, 258 sid. Författare: Iwarsson, P. Titel: Samtal med barn och ungdomar, erfarenheter från arbetet på BRIS, Stockholm Upplaga: (2007) Förlag: Malmö, Gothia Kommentar: ISBN: 978-91-7205-530-8, 162 sid. Författare: Ljungberg, T. Titel: AD/HD i nytt ljus Upplaga: (2008) Förlag: Exiris. Nyköping Kommentar: ISBN 978-91-971514-2-9, 239 sid. Författare: Topor, A. Titel: Vad hjälper?: vägar till återhämtning från svåra psykiska problem Upplaga: (2005) Förlag: Stockholm, Natur och Kultur Kommentar: ISBN: 91-27-09863-X252 sid.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket