Socialt arbete AV, Ungdom, identitet, sociala problem och möjligheter till förändring, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Socialt arbete AV, Ungdom, identitet, sociala problem och möjligheter till förändring, 7,5 hp
Social Work MA, Youth, Identity, Social Problems and Possibilities for Change, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SA039A
  • Ämne huvudområde: Socialt arbete
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 20%, Vård 80%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Socialt arbete
  • Fastställd: 2014-03-07
  • Senast ändrad: 2014-05-23
  • Giltig fr.o.m: 2014-08-25

Syfte

Syftet med kursen är att fördjupa studenternas kunskap om hur sociala problem kan uppstå, upprätthållas och förändras med ungdomar och identitetsutveckling i det moderna samhället som utgångspunkt. Kursen syftar också till vidareutveckling av kunskaper kring faktorer som befrämjar självkänsla, motståndskraft, läkning och rehabilitering. Fokus läggs på pedagogiska förhållningssätt i vilket situationer och människors egna resurser som kraftkälla till förändring utnyttjas.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenterna

-ha förvärvat fördjupade kunskaper om vilka faktorer och mekanismer som ligger bakom sociala problem
- tillägnat sig fördjupad kunskap om ungdomars identitetsutveckling i olika strukturella sammanhang samt kring faktorer som befrämjar självkänsla, motståndskraft, läkning och rehabilitering.
- fördjupat sin kunskap om pedagogiska förhållningssätt som främjar förändring
- kunna anlägga ett kritiskt förhållningssätt till kunskaps- förändrings- och behandlingsmodeller i socialt arbete med ungdomar.
- ha reflekterat över egna värderingar, kunskaper och sin egen kompetens.
- kunna föra ett kritisk och analyserande resonemang kring etiska frågor, privilegier och maktförhållanden i förhållande till arbetet med ungdomar.

Innehåll

Kursen har ungdomar och tonåringar som målgrupp. Där betonas omgivningens betydelse för identitetsutveckling i avseende både inåtriktade problem och utåtriktade normbrytande beteende. Inslag av såväl övningar som grupparbeten och individuella redovisningar syftar till att i olika former hantera de teoretiska inslagen. Deltagande i kursen innebär ett ansvar där studentens aktiva deltagande är en förutsättning för undervisningens kvalitet.

Behörighet

Socionomexamen
eller
Kandidatexamen i socialt arbete
eller
Kandidatexamen med 90 hp i annat beteende- eller samhällsvetenskapligt ämne där kursinnehållet i examen möjliggör för studenter att tillgodogöra sig den avancerade nivån i socialt arbete
eller
180 hp förvärvat inom socionomprogrammet på Mittuniversitetet, där 15 hp ska vara självständigt arbete.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, övningar och grupparbeten

Examination

Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen.
För att uppnå godkänt betyg eller högre (E-A) krävs, förutom godkänt betyg på den skriftliga tentamensuppgiften, deltagande i grupparbeten, litteraturseminarium och samt såväl muntlig som skriftlig redovisning av ytterligare individuella uppgifter. Innehållet i, och omfattningen av, dessa seminarier och redovisningar specificeras närmare i kursens studiehandledning.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen är en valbar kurs i programmet Socionomutbildning, 210 hp, termin 7

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Berglund, S-A
  • Titel: Social pedagogik. I goda möten skapas goda skäl
  • Upplaga: (2000)
  • Förlag: Lund, Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN: 91-44-01191-1, 287 sid.
  • Författare/red: Cederlund & Berglund (2014)
  • Titel: socialpedagogik – pedagogiskt socialt arbete
  • Förlag: Förlag Stockholm, Liber, 183 sid.
  • Kommentar: ISBN: 978-91-47-11130-5
  • Författare/red: Ehrling, A. & Hwang, P. (red)
  • Titel: Ungdomspsykologi: utveckling och livsvillkor
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Stockholm: Natur och kultur
  • Kommentar: ISBN 91-27-08476-0, 214 sid.
  • Författare: Engqvist, U & Rydelius, P-A.
  • Artikeltitel: Child and adolescent psychiatric patients and later criminality
  • Tidskrift: BMC Public Health
  • År/Volym/nr/sidor: 2007, 7:221
  • Webbadress: http://www.biomedcentral.com/1471-2458/7/221
  • Kommentar: doi:10.1186/1471-2458-7-221
  • Författare/red: Furlong, A & Cartmel, F
  • Titel: Young People and Social Change- new perspectives
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Buckingham, Open University press
  • Kommentar: 185 sid.
  • Författare/red: Johansson, T. (2013)
  • Titel: Vardagslivets socialpsykologi Upplaga 2
  • Förlag: Malmö, Liber, 216 sid
  • Kommentar: ISBN: 978-91-47-11116-9
  • Författare/red: Kamali, M. (1999)
  • Titel: Varken familjen eller samhället: en studie av invandrarungdomars attityder till det svenska samhället
  • Förlag: Stockholm: Carlsson, 98 sid
  • Författare/red: Lalander, P & Johansson, T
  • Titel: Ungdomsgrupper i teori och praktik
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Lund, Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN 978-91-44-01474-6 271 sid
  • Författare/red: Sernhede, O. (2007)
  • Titel: Alienation is my nation: hiphop och unga mäns utanförskap i Det nya Sverige
  • Förlag: ([Ny utg.]), 249 sid.
  • Kommentar: Stockholm: Ordfront
  • Författare/red: von Knorring, A-L.
  • Titel: Psykisk ohälsa hos barn och ungdomar
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Lund, Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN: 9789144056692, 272 sid
  • Författare: Wong, T., Loeber, R., Slotboom, A-M m.fl.
  • Artikeltitel: Sex and Age Differences in the Risk Threshold for Delinquency
  • Tidskrift: Journal of Abnormal Child Psychology
  • Kommentar: May 2013, Vol. 41 Issue 4, p641-652. 12p

Valbara obligatoriska böcker, en av dessa väljs: Författare: Helmen Borge I. Titel: Resiliens: risk och sund utveckling Upplaga: (2011) 2 rev., uppdaterade och utök. uppl Förlag: Lund, Studentlitteratur Kommentar: ISBN 978-91-44-07538-9, 258 sid. Författare: Iwarsson, P. Titel: Samtal med barn och ungdomar, erfarenheter från arbetet på BRIS, Stockholm Upplaga: (2007) Förlag: Malmö, Gothia Kommentar: ISBN: 978-91-7205-530-8, 162 sid. Författare: Ljungberg, T. Titel: AD/HD i nytt ljus Upplaga: (2008) Förlag: Exiris. Nyköping Kommentar: ISBN 978-91-971514-2-9, 239 sid. Författare: Topor, A. Titel: Vad hjälper?: vägar till återhämtning från svåra psykiska problem Upplaga: (2005) Förlag: Stockholm, Natur och Kultur Kommentar: ISBN: 91-27-09863-X252 sid.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15