Socialt arbete GR (A), Socialt arbete: Psykologiska perspektiv, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Socialt arbete GR (A), Socialt arbete: Psykologiska perspektiv, 7,5 hp
Social Work Ba (A), Social work: Psychological perspectives, 7,5 Higher Education Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SA040G
- Ämne huvudområde: Socialt arbete
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 40%, Vård 60%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
- Fastställd: 2009-05-12
- Senast ändrad: 2011-04-29
- Giltig fr.o.m: 2010-08-23
Syfte
Syftet med kursen är att studenterna ska inhämta grundläggande kunskaper kring psykologiska perspektiv och teorier relevanta för socialt arbete. Det gäller även praktiska tillämpningar av dessa och då särskilt de samtalsformer som förekommer. Studenterna ska också tillägna sig kunskaper om kritik mot de psykologiska perspektiven och teorierna.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenterna
- kunna beskriva huvuddragen i historisk bakgrund och vetenskaplig grund till de psykologiska perspektiv och teorier som är relevanta för socialt arbete
- kunna redogöra för, och visa förståelse av, centrala begrepp i dessa teoretiska perspektiv
- kunna applicera centrala begrepp i dessa teoretiska perspektiv på beskrivningar av individer och/eller grupper med särskild inriktning på samspel mellan individer, grupper och samhälle.
- kunna redogöra för skillnad mellan olika typer av samtal
- kunna förstå och behärska grundläggande förutsättningar för individuella samtal i socialt arbete
- kunna beskriva några kritiska perspektiv mot psykologiska teorier, bland annat könsteoretisk kritik.
Innehåll
Kursen innehåller historik och huvuddrag i psykoanalytisk och kognitiv teoribildning samt de utvecklingsteorier som är knutna till dessa perspektiv.
Särskilt betonas i det psykoanalytiska perspektivet modern spädbarnspsykologi, intersubjektivitetsteori, affektteori och anknytningsteori.
Vidare behandlas dynamisk systemteori.
I kognitiv teoribildning betonas bildandet av kognitiva strukturer samt kognitiv teori kring depression och andra psykiska störningar.
Teorier kring utvecklingskriser och traumatiska kriser presenteras med utgångspunkt från såväl psykoanalytisk som kognitiv och annan teori.
Forskning kring genus och könsskillnader inom psykologin behandlas också.
Praktiska tillämpningar som kan kopplas till de teorier som behandlas i kursen, presenteras. Särskild vikt läggs på de olika former av samtal som kan förekomma inom socialt arbete samt sådant som berör professionellt bemötande.
Behörighet
Grundläggande behörighet samt Sh A och Ma A.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningens uppläggning framgår av aktuell kursinformation. Föreläsningar, seminarier, övningsmoment och grupparbeten kan förekomma.
Examination
Kunskapsredovisning sker i form av individuell skriftlig tentamen.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen ingår i programmen Interkulturell och internationell socionomutbildning, 210 hp samt Socionomutbildning, 210 hp. Termin 2.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Magnusson, E. (2003)
- Titel: Psykologi och kön: från könsskillnader till genusperspektiv
- Ort: Stockholm
- Förlag: Natur och Kultur, 330 sid. (Kap. 1-7, 10-12)
- Författare/red: Michel, P-O, Lundin, T. och Otto, U. (2001)
- Titel: Psykotraumatologi: bedömning, bemötande och behandling av stresstillstånd
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R., Wagenaar, W. A., Atkinson, R. L. och Hilgard, E.R. (2009)
- Titel: Atkinson & Hilgard's introduction to psychology
- Förlag: Andover Cengage Learning (Kap. 1, 3, 4, 6-7, 10-11)
- Författare/red: Perris, C. (1996)
- Titel: Kognitiv terapi i teori och praktik
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 3, omarb. utg.
- Förlag: Natur och Kultur, 249 sid. (Kap. 1-14)