Socialt arbete GR (B), Socialt arbete med barn och familj, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Socialt arbete GR (B), Socialt arbete med barn och familj, 7,5 hp
Social Work Ba (B), Social Work with Children and Families, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SA041G
  • Ämne huvudområde: Socialt arbete
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Vård 80%, Samhällsvetenskap 20%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
  • Fastställd: 2009-05-12
  • Senast ändrad: 2011-12-01
  • Giltig fr.o.m: 2012-01-01

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska bredda och fördjupa sina kunskaper om barns och familjers utsatthet. I detta perspektiv skall studenten även känna till de relevanta författningar som styr barns rättigheter samt ha kunskap om olika arbets- och förhållningssätt med barn och deras familjer i det sociala barnavårdsarbetet.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenterna
- ha kunskap om och förståelse för barns uppväxtvillkor i ett föränderligt och pluralistiskt samhälle
- ha förmåga att förstå, utreda och analysera risk- och skyddsfaktorer för barn och unga i samband med t.ex. olika typer av övergreppssituationer
- ha kunskap om FN:s konvention om barnets rättigheter och förmåga att tillämpa relevanta författningar inom området barn och familj i utsatta livssituationer
- ha kunskap om aktuella förhållningssätt familjearbete samt proaktiva och reaktiva metoder.
- ha förmåga till ett professionellt bemötande och färdighet att tillämpa och reflektera över olika samtalsmetodiska principer
- ha förmåga att göra åtgärdsbedömningar utifrån etiska dilemman i socialt arbete med barn och familjer i utsatta livssituationer
- ha självkännedom och förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap och kompetensutveckling inom området.

Innehåll

Kursen behandlar teorier, forskning och erfarenheter kring barns och familjers utsatthet och innehåller
- diskussioner om barns uppväxtvillkor utifrån vardagsliv och familjerelationer i ett föränderligt och pluralistiskt samhälle
- en belysning av olika former av övergrepp och omsorgsbrist, reaktioner på och konsekvenser av missförhållanden och övergreppshandlingar samt barns förmåga och sätt att bemästra sin utsatthet. Detta skall ses som en del av samspelet mellan barn, föräldrar och omvärld med utgångspunkt i hur olika risk- och skyddsfaktorer samverkar.
Kursen innehåller vidare
- en diskussion och problematisering kring barnperspektivet utifrån konventionen om barns rättigheter och övriga relevanta författningar.
- en presentation och granskning av olika insatsnivåer, arbetssätt och utvecklingstendenser i det sociala barnavårdsarbetet där utredning är centralt. En viktig aspekt är metoder och förhållningssätt som har vetenskapligt stöd.
- en orientering om framväxten och tillämpningen av olika former av familjebehandling på systemteoretisk grund.
- samtalsmetodiska övningar med reflektioner över den egna personens betydelse i professionella samtal och möten.
- en diskussion kring etiska dilemman i socialt arbete med barn och familj med fokus på studentens självkännedom och förmåga att utveckla kunskap om sina egna behov och vad det innebär av kompetensutveckling.
Kursen tar sin utgångspunkt i ett barnperspektiv men belyser även aspekter såsom klass, genus, generation och etnicitet.

Behörighet

-

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Utöver föreläsningar förekommer seminarier, grupparbeten och övningsmoment i form av samtalsövningar.

Examination

Examination sker i form av individuell skriftlig tentamen, en dugga samt en salstentamen. Kursen innehåller också ett antal obligatoriska moment i form seminarium, grupparbeten och samtalsövningar.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen ingår i programmet Socionomutbildning, 210 hp. Termin 4.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Abrahamsson, E. & Berglund, G. (2007)
  • Titel: Psykoterapins förnyare: samtal om systemiskt förändringsarbete
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Mareld, 123 sid. (Valda delar).
  • Författare/red: Andersson, G. (2008)
  • Titel: Utsatt barndom - olika vuxenliv: ett longitudinellt forskningsprojekt om barn i samhällsvård
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Allmänna Barnhuset, 123 sid.
  • Författare/red: Christensen, R. & Hildingson Boqvist, A.K. (2009)
  • Titel: Att leva i en utsatt situation: med barnet i fokus
  • Ort: Lund
  • Förlag: Studentlitteratur, 112 sid.
  • Författare/red: FN:s konvention om barnets rättigheter
  • Förlag: 35 sid.
  • Webbadress: http://www.unicef.se/assets/barnkonventionen.pdf
  • Författare/red: Killén, K. (2009)
  • Titel: Barndomen varar i generationer: om förebyggande arbete med utsatta familjer
  • Ort: Lund
  • Förlag: Studentlitteratur, 278 sid.
  • Författare/red: Lundberg, I. (2005)
  • Titel: Utsatta flickor och pojkar: en översikt av aktuell svensk forskning
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap (FAS), 60 sid.
  • Webbadress: http://www.fas.se/upload/dokument/publiaktioner/pdf/utsattafop.pdf
  • Författare/red: Lundsbye, M. (2010)
  • Titel: Familjeterapins grunder: ett interaktionistiskt perspektiv, baserat på system-, process- och kommunikationsteori
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Natur och Kultur, 262 sid. (Kap. 1 & 2, 4-8, 9 & 10, 12)
  • Författare/red: Munro, E. (2010)
  • Titel: Learning to reduce risk in child protection
  • Upplaga: British Journal of Social Work 40, pp 1135-1151
  • Författare/red: Pringle, K. (2010)
  • Titel: Swedish welfare responses to ethnicity: the case of children and their families
  • Förlag: European Journal of Social Work. Vol 13, No 1, pp 19-34, 15 sid.
  • Författare/red: Rasmusson, B. (2009)
  • Titel: Analys, bedömning och beslut i utredningar enligt BBIC
  • Ort: Stockholm, 58 sid.
  • Förlag: Socialstyrelsen
  • Webbadress: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/8499/2009-126-75_200912675_rev.pdf
  • Författare/red: Sundell, K. (2007)
  • Titel: Barnavårdsutredningar - en kunskapsöversikt
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Gothia, 224 sid.
  • Författare/red: Øvreeide, H. (2010)
  • Titel: Samtal med barn: metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
  • Ort: Lund
  • Förlag: Studentlitteratur, 227 sid.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15