Socialt arbete GR (B), Socialt arbete med barn och familj, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Socialt arbete GR (B), Socialt arbete med barn och familj, 7,5 hp
Social Work Ba (B), Social Work with Children and Families, 7,5 Higher Education Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SA041G
- Ämne huvudområde: Socialt arbete
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Vård 80%, Samhällsvetenskap 20%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
- Fastställd: 2009-05-12
- Senast ändrad: 2009-11-26
- Giltig fr.o.m: 2009-08-31
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska bredda och fördjupa sina kunskaper om barns och familjers utsatthet och om olika arbets- och förhållningssätt med barn och deras familjer i det sociala barnavårdsarbetet.
Lärandemål
Studenten ska efter kursen
- kunna redogöra för olika förutsättningar för barns uppväxt och utveckling i ett föränderligt samhälle
- kunna identifiera risk- och skyddsfaktorer på individ-, familje- och omvärldsnivå
- kunna bedöma olika former av övergrepp och omsorgsbrist som barn kan utsättas för
- kunna redogöra för hur samhällets ansvar, ambitioner och olika insatser kan ta sig uttryck och betydelsen av ett barnperspektiv
- vara insatt i hur familjearbete kan bedrivas utifrån ett systemiskt och nätverksorienterat arbets- och förhållningssätt
- kunna tillämpa olika former av bemötanden och samtalsmetodiska principer
- kunna reflektera över etiska dilemman i socialt arbete med barn och familjer i utsatta livssituationer.
Innehåll
Kursen behandlar teorier, forskning och erfarenheter kring barns och familjers utsatthet och innehåller
- diskussioner om barns uppväxtvillkor, vardagsliv och familjerelationer i ett föränderligt samhälle samt samhällets syn på barn
- en belysning av olika former av övergrepp och omsorgsbrist, reaktioner på och konsekvenser av missförhållanden och övergreppshandlingar samt barns förmåga och sätt att bemästra sin utsatthet
- en belysning av samspelet mellan barn, föräldrar och omvärld med utgångspunkt i hur olika risk- och skyddsfaktorer samverkar
- en orientering om olika åtgärdsverksamheter inom den sociala barnavården och andra samhällsinstitutioner som omger barn och deras familjer
- en presentation och granskning av olika insatsnivåer, arbetssätt och utvecklingstendenser i det sociala barnavårdsarbetet med särskild belysning av utredningsbegreppet och betydelsen av ett barnperspektiv
- en orientering om framväxten och tillämpningen av olika former av familjebehandling på systemteoretisk grund och om olika nätverksmetoder
- samtalsmetodiska övningar och samtalsanalyser med reflektioner över den egna personens betydelse i professionella samtal och möten.
Kursen tar sin utgångspunkt i ett barnperspektiv men belyser även aspekter såsom klass, genus, generation och etnicitet.
Behörighet
Minst 30 hp i socialt arbete eller kurser som bedöms likvärdiga.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Utöver föreläsningar förekommer seminarier, grupparbeten och övningsmoment i form av samtalsövningar.
Examination
Examination sker i form av individuell skriftlig och/eller muntlig tentamen.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen ingår i programmet Socionomutbildning, 210 hp. Termin 4.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Abrahamsson, E., Berglund, G.
- Titel: Psykoterapins förnyare - samtal om systemiskt förändringsarbete
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2007
- Förlag: Mareld
- Författare/red: Killén, K.
- Titel: Svikna barn
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1999/2:a rev. uppl.
- Förlag: Wahlström & Widstrand
- Författare/red: Klefbeck, J. & Ogden, T.
- Titel: Barn och nätverk
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003/2:a uppl.
- Förlag: Liber
- Författare/red: Lundsbye, M., mfl.
- Titel: Familjeterapins grunder - ett interaktionistiskt perspektiv
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2000/3:e uppl.
- Förlag: Natur och Kultur
- Författare/red: Sundell, K. Egelund, T. Löfholm, A. Kaunitz, C.
- Titel: Barnavårdsutredningar - en kunskapsöversikt
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2007
- Förlag: IMS och Gothia
- Författare/red: Øvreeide, H.
- Titel: Samtal med barn. Metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
- Ort: Lund
- Upplaga: 2001/2:a uppl.Tidigare utg. i Norge
- Förlag: Studentlitteratur
Referenslitteratur
- Författare/red: Socialstyrelsen
- Titel: Barn och unga i socialtjänsten. Utreda, planera och följa upp beslutade insatser
- Upplaga: 2006
- Webbadress: http//www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2006/9314/2006-101-6.htm