Socialt arbete GR (B), Socialt arbete med barn och familj, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Socialt arbete GR (B), Socialt arbete med barn och familj, 7,5 hp
Social Work Ba (B), Social Work with Children and Families, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SA041G
  • Ämne huvudområde: Socialt arbete
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Vård 80%, Samhällsvetenskap 20%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
  • Fastställd: 2009-05-12
  • Senast ändrad: 2010-08-24
  • Giltig fr.o.m: 2010-01-27

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska bredda och fördjupa sina kunskaper om barns och familjers utsatthet och om olika arbets- och förhållningssätt med barn och deras familjer i det sociala barnavårdsarbetet.

Lärandemål

Studenten ska efter kursen
- kunna redogöra för olika förutsättningar för barns uppväxt och utveckling i ett föränderligt samhälle
- kunna identifiera risk- och skyddsfaktorer på individ-, familje- och omvärldsnivå
- kunna bedöma olika former av övergrepp och omsorgsbrist som barn kan utsättas för
- kunna redogöra för hur samhällets ansvar, ambitioner och olika insatser kan ta sig uttryck och betydelsen av ett barnperspektiv
- vara insatt i hur familjearbete kan bedrivas utifrån ett systemiskt och nätverksorienterat arbets- och förhållningssätt
- kunna tillämpa olika former av bemötanden och samtalsmetodiska principer
- kunna reflektera över etiska dilemman i socialt arbete med barn och familjer i utsatta livssituationer.

Innehåll

Kursen behandlar teorier, forskning och erfarenheter kring barns och familjers utsatthet och innehåller

- diskussioner om barns uppväxtvillkor, vardagsliv och familjerelationer i ett föränderligt samhälle samt samhällets syn på barn
- en belysning av olika former av övergrepp och omsorgsbrist, reaktioner på och konsekvenser av missförhållanden och övergreppshandlingar samt barns förmåga och sätt att bemästra sin utsatthet
- en belysning av samspelet mellan barn, föräldrar och omvärld med utgångspunkt i hur olika risk- och skyddsfaktorer samverkar
- en orientering om olika åtgärdsverksamheter inom den sociala barnavården och andra samhällsinstitutioner som omger barn och deras familjer
- en presentation och granskning av olika insatsnivåer, arbetssätt och utvecklingstendenser i det sociala barnavårdsarbetet med särskild belysning av utredningsbegreppet och betydelsen av ett barnperspektiv
- en orientering om framväxten och tillämpningen av olika former av familjebehandling på systemteoretisk grund och om olika nätverksmetoder
- samtalsmetodiska övningar och samtalsanalyser med reflektioner över den egna personens betydelse i professionella samtal och möten.

Kursen tar sin utgångspunkt i ett barnperspektiv men belyser även aspekter såsom klass, genus, generation och etnicitet.

Behörighet

Minst 30 hp i socialt arbete eller kurser som bedöms likvärdiga.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Utöver föreläsningar förekommer seminarier, grupparbeten och övningsmoment i form av samtalsövningar.

Examination

Examination sker i form av individuell skriftlig och/eller muntlig tentamen.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen ingår i programmet Socionomutbildning, 210 hp. Termin 4.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Abrahamsson, E., Berglund, G.
  • Titel: Psykoterapins förnyare - samtal om systemiskt förändringsarbete
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Mareld
  • Författare/red: Killén, K.
  • Titel: Svikna barn
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1999/2:a rev. uppl.
  • Förlag: Wahlström & Widstrand
  • Författare/red: Klefbeck, J. & Ogden, T.
  • Titel: Barn och nätverk
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003/2:a uppl.
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Lundsbye, M., mfl.
  • Titel: Familjeterapins grunder - ett interaktionistiskt perspektiv
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: Senaste upplaga
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Författare/red: Sundell, K. Egelund, T. Löfholm, A. Kaunitz, C.
  • Titel: Barnavårdsutredningar - en kunskapsöversikt
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: IMS och Gothia
  • Författare/red: Øvreeide, H.
  • Titel: Samtal med barn. Metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2001/2:a uppl.Tidigare utg. i Norge
  • Förlag: Studentlitteratur

Referenslitteratur

  • Författare/red: Socialstyrelsen
  • Titel: Barn och unga i socialtjänsten. Utreda, planera och följa upp beslutade insatser
  • Upplaga: 2006
  • Webbadress: http//www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2006/9314/2006-101-6.htm

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15