Socialt arbete GR (B), Intersektionella perspektiv på socialt arbete, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Socialt arbete GR (B), Intersektionella perspektiv på socialt arbete, 7,5 hp
Social Work Ba (B), Intersectional Perspectives on Social Work, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SA042G
- Ämne huvudområde: Socialt arbete
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 80%, Vård 20%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
- Fastställd: 2009-05-12
- Senast ändrad: 2010-12-06
- Giltig fr.o.m: 2010-08-28
Syfte
Syftet med kursen är att studenterna ska tillägna sig kunskaper om dimensioner av makt avseende företrädesvis kön/genus, ras/etnicitet, klass och sexualitet. Studenten ska utveckla en förmåga att analysera och förstå hur kön/genus, ras/etnicitet, klass och sexualitet samverkar, samt bäddar för konsekvenser av människors livsvillkor inom ramen för såväl lokala, institutionella som globala sammanhang.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenterna
- kunna redogöra för det intersektionella perspektivets vetenskapliga grund, och känna till aktuell forskning inom socialt arbete med intersektionella perspektiv
- kunna beskriva hur ett intersektionellt perspektiv i ett pluralistiskt samhälle bidrar till kunskap om och förståelse för samspelet mellan människors och gruppers sociala situation och livsvillkor, i förhållande till såväl institutionella som samhälleliga strukturer
- kunna förstå och analysera sociala processer och problem utifrån ett intersektionellt perspektiv
- kunna redogöra för det intersektionella perspektivets metodologiska betydelse för forskning i socialt arbete samt dess plats inom det vetenskapsteoretiska fältet
- ha förmåga att reflektera över betydelsen av ett intersektionellt perspektiv för ett professionellt förhållningssätt i socialt arbete.
Innehåll
Kursen innehåller
- föreläsningar om kön/genus, ras/etnicitet, klass och sexualitet
- föreläsningar om genusvetenskapen och dess inomvetenskapliga kritik och utvecklingen av det intersektionella perspektivet
- föreläsningar om intersektionalitet som ett teoretiskt och analytiskt perspektiv samt dess tillämpning inom socialt arbete
- föreläsningar om intersektionalitet inom det vetenskapsteoretiska fältet och dess metodologiska potential
- tillämpningsövningar som syftar till förmåga att reflektera och värdera betydelsen av ett intersektionellt perspektiv för det professionella sociala arbetet.
Behörighet
Minst 30 hp i ämnet socialt arbete eller kurser som bedöms likvärdig.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningens uppläggningen framgår av aktuell kursinformation. Föreläsningar, seminarier, övningsmoment och grupparbeten kan förekomma.
Examination
Kunskapsredovisning i form av individuell skriftlig och/eller muntlig tentamen.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen ingår i programmet Interkulturell och internationell socionomutbildning,
210 hp. Termin 4.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Collins, P. (2009)
- Titel: Black feminist thought: knowledge, consciousness, and the politics of empowerment
- Ort: New York, N.Y.
- Förlag: Routledge, 357 sid.
- Författare/red: Connell, R.W. (2009)
- Titel: Om genus
- Ort: Göteborg
- Förlag: Diadalos, 220 sid.
- Författare/red: de los Reyes, P., & Mulinari, D. (2005)
- Titel: Intersektionalitet. Kritiska reflexioner över (o)jämlikhetens landskap
- Ort: Malmö
- Förlag: Liber, 141 sid.
- Författare/red: Fahlgren, S. & Sawyer, L. (2005)
- Titel: Maktrelationer och normaliseringsprocesser i välfärdsstaten
- Förlag: Kvinnovetenskaplig tidskrift. (2005(26):2/3, s. 95-106)
- Författare/red: Krekula, C., Närvänen, A. & Näsman, E. (2005)
- Titel: Ålder i intersektionell analys
- Förlag: Kvinnovetenskaplig tidskrift. (2005(26):2/3, s. 81-94)
- Författare/red: Lykke, N. (2003)
- Titel: Intersektionalitet - ett användbart begrepp för genusforskningen
- Förlag: Kvinnovetenskaplig tidskrift. (24(2003):1, s. 47-56)
- Författare/red: Mattson, T. (2005)
- Titel: I viljan att göra det normala: en kritisk studie av genusperspektivet i missbrukarvården
- Ort: Malmö
- Förlag: Diss. Lund : Lunds universitet, 277 sid.
- Författare/red: Mattsson, K. (2005)
- Titel: Diskrimineringens andra ansikte - vithet och "det vita västerländska" I: de los Reyes, P. & Kamali, M. Bortom vi och dom : teoretiska reflektioner om makt, integration och strukturell diskriminering : rapport
- Ort: Stockholm
- Förlag: Fritzes offentliga publikationer
- Författare/red: Mattsson, T. (2010)
- Titel: Intersektionalitet i socialt arbete: teori, reflektion och praxis.
- Ort: Malmö
- Förlag: Gleerups, 204 sid.
- Författare/red: Meeuwisse, A., Sunesson, S. & Swärd, H. (red.) (2006)
- Titel: Socialt arbete: en grundbok
- Ort: Stockholm
- Förlag: Natur och Kultur, 484 sid.
- Författare/red: Skeggs, B. (2000)
- Titel: Att bli respektabel: konstruktioner av klass och kön
- Ort: Göteborg
- Förlag: Daidalos, 287 sid.
- Författare/red: Sörensdotter, R. (2008)
- Titel: Omsorgsarbete i omvandling: genus, klass och etnicitet inom hemtjänsten
- Ort: Göteborg
- Förlag: Diss. Stockholm : Stockholms universitet, 288 sid.
Tillkommer artiklar och annat material via lärare.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket