Socialt arbete AV, Risk- och behovsbedömning av barn, unga och deras familjers behov av stöd från samhället, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Socialt arbete AV, Risk- och behovsbedömning av barn, unga och deras familjers behov av stöd från samhället, 7,5 hp
Social Work MA, Assessment of Risk and Need in Children, Adolescents and Families’ Need of Support from the Community, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SA054A
  • Ämne huvudområde: Socialt arbete
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Vård 40%, Samhällsvetenskap 60%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2021-04-11
  • Senast ändrad: 2023-09-13
  • Giltig fr.o.m: 2024-01-10

Syfte

Studenten ska, med utgångspunkt i forskning om barns utveckling och behov, tillägna sig fördjupad kunskap om tillämpliga metoder för risk- och behovsbedömning i utredningar gällande barn och unga som misstänks riskera att fara illa. Studenten ska också tillägna sig fördjupade kunskaper om de offentligrättsliga regler som är centrala i socialt arbete för handläggning, dokumentation och utredning av ärenden som gäller barn, unga och deras vårdnadshavare. Studenten ska även ha fördjupat sin förmåga till kritisk reflektion över rättsliga ställningstaganden som görs vid risk- och behovsbedömningar i utredningar gällande barn och unga som misstänks riskera att fara illa.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

- visa fördjupad kunskap om barns utveckling och behov

- visa fördjupad kunskap om risk- respektive skyddsfaktorer avseende barn och ungas hälsa och utveckling

- visa fördjupad kunskap om utredningsmetoder för bedömning av barn, unga och familjers behov av stöd

- visa fördjupad kunskap om samtal med barn och unga

- visa fördjupad förmåga till att tillämpa offentligrättsliga regler i handläggning, dokumentations- och utredningsarbete rörande barn, unga och deras vårdnadshavare

- visa fördjupad förmåga till kritisk reflektion över hur kategoriseringar kan påverka ställningstaganden som görs vid risk- och behovsbedömning i utredning av barn, ungas och deras familjers behov av stöd från samhället

Innehåll

Aktuell forskning om barns utveckling och behov fungerar som utgångspunkt. Genom tillämpningsövningar och seminarier, med stöd av fallbeskrivningar, ges möjlighet att träna, och reflektera över, utredningsarbete rörande barn, unga och deras familjer. Risk- och skyddsfaktorer samt delaktighet i utredningsprocessen i förhållande till barnets, den unges ålder och mognad diskuteras. Samtal med barn, och deras familjer, är viktiga inslag i alla utredningsprocesser där barn kan bli föremål för samhällets insatser. Samtal med barn och unga är därför av särskild betydelse i kursen. Studentens förmåga att praktiskt genomföra utredningar och föreslå adekvata insatser tränas. Det rättsliga regelverket som styr handläggning och dokumentation av utredningar vid misstanke om att barn och unga riskerar att fara illa, är omfattande, liksom vid verkställighet och uppföljning av beslut. Socialtjänstens reella ansvar samt de rättsliga möjligheter som står till buds för myndigheten att bistå barn, unga och deras familjer har därmed också ett särskilt fokus i kursen. I utredningsarbete vid en myndighet är det också nödvändigt att kritiskt granska om etiska och rättsliga principer såsom objektivitet- och likabehandlingsprincipen anammats. Kan ställningstaganden som görs i utredningar ha påverkats av kategorier såsom makt, kön, klass eller etnicitet?

Behörighet

Kandidatexamen (180 hp) med minst 90 hp GR (A, B, C) i huvudområdet socialt arbete inklusive ett avslutande examensarbete om minst 15 hp eller 180 hp förvärvade inom socionomprogram, där 15 hp ska utgöras av ett självständigt arbete. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande det som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och tillämpningsövningar.
Enstaka föreläsningar kan komma att ges på engelska.

Examination

0001: Övning I, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

0002: Seminarium I, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

0003: Seminarium II, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

0004: Individuell skriftlig tentamen, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: http://www.miun.se/betygskriterier

Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

När färre deltagare än 10 anmält sig till kursen ställs den in och studenten får i stället möjlighet att gå den andra valbara kursen.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m.m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Edvardsson, B. och Vahlne Westerhäll L. (2021)
  • Titel: På saklig grund – utredningsarbete inom socialtjänsten
  • Förlag: Gleerups Utbildning AB (280 s.)
  • Författare/red: Forssell, A. (2020)
  • Titel: Den röda tråden i social barnavård: processer, samband och delaktighet
  • Förlag: Studentlitteratur AB (204 s.)
  • Författare/red: Grahn-Farley, M. (2020)
  • Titel: Att förstå Barnkonventionen: en överblick
  • Förlag: Studentlitteratur AB (62 s.)
  • Författare: Heimer, M., Näsman, E., & Palme, J. (2018)
  • Artikeltitel: Vulnerable children's rights to participation, protection, and provision: The process of defining the problem in Swedish child and family welfare.
  • År/Volym/nr/sidor: Child & Family Social Work, 23(2), 316-323.
  • Författare: Jernbro, C., Otterman, G., Lucas, S., Tindberg, Y., & Janson, S. (2017)
  • Artikeltitel: Disclosure of child physical abuse and perceived adult support among Swedish adolescents
  • År/Volym/nr/sidor: Child Abuse Review, 26(6), 451-464.
  • Författare/red: Killen, K & Andersson, S. (2008)
  • Titel: Barndomen varar i generationer: om förebyggande arbete med utsatta familjer
  • Förlag: Studentlitteratur AB (278 s.)
  • Författare: McEwen, C. A., & McEwen, B. S. (2017)
  • Artikeltitel: Social structure, adversity, toxic stress, and intergenerational poverty: An early childhood model
  • År/Volym/nr/sidor: Annual Review of Sociology, 43, 445-472.
  • Författare/red: Nilsson-Tapper, M. (2021)
  • Titel: Professionella samtal med barn - förhållningsätt, metoder och övningar
  • Förlag: Studentlitteratur AB (225 s.)

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23