Socialt arbete GR (B), Social utsatthet och sociala problem, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Socialt arbete GR (B), Social utsatthet och sociala problem, 15 hp
Social Work Ba (B), Social vulnerability and social problems, 15 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SA057G
- Ämne huvudområde: Socialt arbete
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Vård 80%, Samhällsvetenskap 20%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
- Fastställd: 2012-02-24
- Senast ändrad: 2012-11-30
- Giltig fr.o.m: 2013-01-01
Syfte
Kursens syfte är att vidareutveckla kunskaper om social utsatthet samt de
sociala problemens sammanhang, mekanismer och möjliga lösningar. Kursen
behandlar olika målgruppers särskilda livsvillkor och behov, samt hur olika
arbetsmetoder kan förebygga social utsatthet och erbjuda möjligheter till
förändring.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenterna
Moment 1
- känna till och kritiskt diskutera olika teoretiska perspektiv på fattigdom och
ojämlikhet i välfärdsstaten
- ha kunskap om hur avvikelse och normalitet skapas, vidmakthålls och förändras
- kunna reflektera över ojämlika livsvillkor ur ett intersektionellt perspektiv
- kunna redogöra för och kritiskt diskutera frågor som har att göra med legala, metodiska och etiska aspekter på arbetet med försörjningsstöd.
Moment 2
- kunna redogöra för och reflektera över olika teoretiska perspektiv för att beskriva
och förklara missbruk och beroende som biopsykosociala problem
- kunna utreda och bedöma individers och familjers problem med missbruk och
beroende
- kunna redogöra för aktuell forskning om strategier för att hantera riskbruk,
missbruk och beroende i prevention, behandling och sociala stödinsatser, samt
effekter av olika preventions- och behandlings- och stödmodeller samt kritiskt
diskutera frågor som har att göra med de legala, metodiska och etiska aspekterna på dessa åtgärder.
Moment 3
- kunna förstå, utreda och analysera risk- och skyddsfaktorer för barn och unga, särskilt i samband med bristande omsorg.
- ha kunskap om olika typer av interventioner, såväl förebyggande som behandlande.
Moment 4
- kunna redogöra för olika teoretiska perspektiv och reflektera kring
livsvillkor och sociala sammanhang för människor med olika former av funktionsnedsättning
- ha kännedom om arbetssätt med olika former av funktionsnedsättning.
Moment 5
- ha fördjupade kunskaper om äldres situation i samhället
- kunna förstå och kritiskt diskutera relevanta teorier om och perspektiv på åldrande
- kunna redogöra för aktuell forskning inom området
- kunna redogöra för och kritiskt diskutera kunskaper om äldreomsorgens vardag och villkor för brukare och personal
- kunna kommunicera och diskutera information, problem och lösningar inom området
- kunna reflektera över vilka konsekvenser egna värderingar och attityder till åldrande, äldre och brukare av äldreomsorg kan medföra i det sociala arbetet.
Innehåll
Moment 1: Social utsatthet och sociala problem – En introduktion, 3 hp
Introduction to social exclusion and social problems, 3 Credits
Under kursens introduktion diskuteras mekanismerna bakom social utsatthet och
sociala problem, hur normalitet och avvikelse skapas, vidmakthålls och möjliga vägar till förändring diskuteras. I detta sammanhang uppmärksammas aktuell forskning om fattigdom och hur fattigdom är relaterad till andra former av socialt
utsatthet. I detta sammanhang berörs också socialt arbete med försörjningsstöd.
Moment 2: Missbruk, 3 hp
Substance abuse, 3 Credits
I det andra momentet förflyttas fokus mot problem med alkohol och droger. Grundläggande kunskaper om droger och beroendeutveckling ingår. Olika teoretiska perspektiv och förklaringsmodeller redovisas; såväl teorier och modeller som avser individnivån som teorier och modeller som rör sig på samhällsnivå. Här ges också överblick över modeller i utredning, behandling och socialt stöd. Aktuell forskning kring strategier mot missbruk och effekter av olika preventions- och behandlingsmodeller granskas. I detta sammanhang diskuteras också etiska dimensioner.
Moment 3: Barn och ungdom, 3hp
Child and youth, 3 Credits
I det tredje momentet ställs barns och ungdomar uppväxtvillkor i centrum.
Särskild uppmärksamhet ägnas analysen av risk- och skyddsfaktorer och hur
bristande omsorg påverkar barns liv och utveckling. Vidare behandlas ungdomars
livsvillkor där särkilt frågor som rör social utslagning, marginalisering, missbruk,
övergrepp och relationsproblem behandlas. Olika typer av prevention och interventioner kommer att belysas och problematiseras.
Moment 4: Funktionshinder, 3hp
Disability, 3 Credits
Detta moment avser att ge kunskaper om livsvillkoren för personer med psykiska
och fysiska funktionshinder. Avsikten med momentet är också att ge studenterna
tillgång till sociala, psykologiska och medicinska perspektiv på olika typer av
funktionshinder. Vidare behandlas behov och insatser aktuella för målgruppen samt den betydelse som anhörig- och närståenderelationer har.
Moment 5 Åldrandets villkor, 3 hp
Ageing conditions, 3 Credits
I detta moment behandlas åldrandet och äldres livsvillkor. Samhällsförändringar,
attityder till äldre, äldres sociala relationer och åldrandet i ett livsloppsperspektiv
belyses. Vidare diskuteras omsorgsmöten, såväl i det offentliga som inom tredje
sektorn, mellan det professionella och den äldre. I momentet diskuteras sociala
nätverks betydelse i förhållande till stöd- och omsorgsinsatser. Betydelsen av
etnicitet, kön och klass för åldrandet och äldres hälsa belyses i kursen. Begrepp
och teoribildningar med relevans för det sociala arbetet med äldre diskuteras i
delmomentet.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs godkända studier inom socionomutbildningen omfattande minst 54 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning förmedlas med hjälp av föreläsningar, seminarier, studiebesök och övningsmoment.
Examination
Moment 1 examineras genom litteraturseminarium och ett individuellt skriftlig tentamen.
Moment 2 examineras genom litteraturseminarium, tillämpningsövningar samt individuell skriftlig tentamen.
Moment 3 examineras genom litteraturseminarium, tillämpningsövningar samt individuell skriftlig tentamen.
Moment 4 examineras genom litteraturseminarium, tillämpningsövningar samt individuell skriftlig tentamen.
Moment 5 examineras genom tillämpningsövningar samt individuell skriftlig tentamen.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen ingår i programmet Socionomutbildning, 210 hp. Termin 4.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Browne, I., & Misra, J. (2003)
- Titel: The intersection of gender and race in the labor market
- Förlag: 29, 487-513, doi:10.1146/annurev.soc.29.010202.100016, 25 sid.
- Författare/red: Edmark, K. & Hanspers, K. (2011)
- Titel: Går socialbidrag i arv? En analys av syskondata
- Förlag: IFAU Rapport 2011:29, 16 sid.
- Webbadress: http://www.ifau.se/sv/Forskning/Publikationer/Rapporter/2011/Gar-socialbidrag-i-arv-En-analys-av-svenska-syskondata/
- Författare/red: Espvall, M. (2008)
- Titel: From obligations to negotiations: Reciprocity and reflexivity in informal financial support
- Förlag: European Journal of Social Work 11(4): 355-367, 13 sid.
- Författare/red: International federation of Social Workers (1997)
- Titel: Ethics in Social Work, Statement of Principles
- Förlag: 3 sid.
- Webbadress: www.ifsw.org/en/p38000324,html
- Författare/red: Murphy, Y. (red.) (2009)
- Titel: Incorporating intersectionality in social work practice, research, policy, and education
- Ort: Washington, DC
- Förlag: NASW Press, National Association of Social Workers, 100 sid.
- Författare/red: Puide, A. (red.) (2000)
- Titel: Socialbidrag i forskning och praktik
- Ort: Stockholm
- Förlag: Gothia och CUS, 320 sid.
- Författare/red: Salonen, T. (2011)
- Titel: Välfärd, inte för alla. Den ekonomiska familjepolitikens betydelse för barnfattigdomen i Sverige
- Förlag: Rädda Barnen 44 sid.
- Författare/red: Wilkinson, R. & Pickett, K. (2010)
- Titel: Jämlikhetsanden
- Ort: Stockholm
- Förlag: Karneval, 304 sid.
Moment 2
- Författare/red: Agerberg, M. (2004)
- Titel: Kidnappad hjärna
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur. 231 sid.
- Författare/red: Bergmark, A. (2007)
- Titel: Riktlinjer och den evidensbaserade praktiken – en kritisk granskning av de nationella riktlinjerna för missbrukarvård i Sverige
- Förlag: Nordisk alkohol- & narkotikatidskrift, nr 5, 15 sid.
- Författare/red: Blomqvist, J. (2009)
- Titel: Behövs behandling? Om "självläkning" och dess implikationer för hjälpsystemet. I Billinger, K. & Hübner, L. (red.) Alkohol och droger - samhällsvetenskapliga perspektiv
- Ort: Malmö
- Förlag: Gleerups, sid. 137-167, 30 sid.
- Författare/red: Johansson, K. & Wirbing, P. (2005)
- Titel: Riskbruk och missbruk
- Ort: Stockholm
- Förlag: Natur och Kultur, del 3, 105 sid.
- Författare/red: Socialstyrelsen (2007)
- Titel: Nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård: vägledning för socialtjänstens och hälso- och sjukvårdens verksamhet för personer med missbruks- och beroendeproblem
- Ort: Stockholm
- Förlag: Socialstyrelsen, 219 sid.
- Författare/red: Statens offentliga utredningar (SOU 2011:6)
- Titel: Missbruket, Kunskapen, Vården – Missbruksutredningens forskningsbilaga
- Ort: Stockholm
- Förlag: Socialdepartementet och Fritzes förlag. Valda delar c:a 400 sid.
Moment 3
- Författare/red: Hansson K. (2001)
- Titel: Familjebehandling på goda grunder, en forskningsbaserad översikt
- Ort: Stockholm
- Förlag: Gothia, 270 sid.
- Författare/red: Helmen Borge I. (2005)
- Titel: Resiliens: risk och sund utveckling
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur, 184 sid.
- Författare/red: Killén, K. (2009)
- Titel: Barndomen varar i generationer: om förebyggande arbete med utsatta familjer
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur, 278 sid.
Moment 4
- Författare/red: Grönvik, L. & Söder, M. (2008)
- Titel: Bara funktionshindrad?
- Ort: Malmö
- Förlag: Gleerup, 214 sid.
- Författare/red: Lindqvist, R., Markström, U. & Rosenberg, D. (2010)
- Titel: Psykiska funktionshinder i samhället
- Ort: Malmö
- Förlag: Gleerups, 178 sid.
- Författare/red: Priestley, M. (2003)
- Titel: Disability. A life Course Approach
- Förlag: Policy Press, 35-248, 163 sid.
- Författare/red: Wallström, C. (2002)
- Titel: Jag växte upp med en utvecklingsstörd mamma
- Förlag: Artikel ur Socionomen nr. 7
Moment 5
- Författare/red: Arber, S. , Davidson, K. & Ginn, J. (eds.) (2003)
- Titel: Gender and Ageing: Changing Roles and Relationships
- Ort: London
- Förlag: McGraw, 213 sid.
- Författare/red: de los Reyes, P. (2000)
- Titel: Folkhemmets paradoxer. Genus och etnicitet i den svenska modellen
- Förlag: Kvinnovetenskaplig Tidskrift, 21 (2), pp. 27-47
- Författare/red: Grimby, A. & Grimby, G. (red.) (2001).
- Titel: Åldrandets villkor
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur, 224 sid.
- Författare/red: Karlsson, S. G. and Borell, K. (2002)
- Titel: Intimacy and Autonomy, Gender and Aging: Living Apart Together
- Förlag: Ageing International 27(4): 11–26, 16 sid.
- Författare/red: Nationellt råd för kvinnorfrid. (2002)
- Titel: Han var väl inte alltid så snäll
- Ort: Stockholm
- Förlag: Våld mot äldre kvinnor, 30 sid.
- Författare/red: Victor, C., Scrambler, S. & Bond, J. (2008)
- Titel: The Social World of Older People
- Ort: Maidenhead
- Förlag: Open University Press, 232 sid.