Socialt arbete GR (B), Social utsatthet och sociala problem, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Socialt arbete GR (B), Social utsatthet och sociala problem, 15 hp
Social Work Ba (B), Social vulnerability and social problems, 15 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SA057G
  • Ämne huvudområde: Socialt arbete
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Vård 80%, Samhällsvetenskap 20%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
  • Fastställd: 2012-02-24
  • Senast ändrad: 2013-03-21
  • Giltig fr.o.m: 2013-08-25

Syfte

Kursens syfte är att vidareutveckla kunskaper om den sociala utsatthetens och de
sociala problemens sammanhang, mekanismer och möjliga lösningar. Kursen
behandlar olika målgruppers särskilda livsvillkor och behov, samt hur olika
arbetsmetoder kan förebygga social utsatthet och erbjuda möjligheter till
förändring.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenterna

- känna till och kritiskt kunna diskutera olika komplexa teoretiska perspektiv på fattigdom och ojämlika livsvillkor i välfärdsstaten samt reflektera över hur dessa kan bidra till en förståelse av olika målgruppers utsatthet
- kunna diskutera och förstå globaliseringens lokala uttryck och dess individuella konsekvenser för det sociala arbete
- ha kunskap om olika typer av interventioner och arbetssätt, såväl förebyggande som behandlande för olika typer av social utsatthet
- kunna reflektera över det egna förhållningssättet i relation till olika problemområden.

Innehåll

Kursen är indelad i tre moment: ett teoretiskt block om social utsatthet och sociala problem, fältförlagda studier och temadagar samt ett moment som rör professionell och personlig utveckling. De olika momenten introduceras var och en för sig för att i slutänden resultera i en helhetsbild av social utsatthet i teori och praktik.

Moment 1: En introduktion till social utsatthet och sociala problem, 9 hp
Introduction to social exclusion and social problems, 9 Credits

Under kursens introduktion diskuteras mekanismerna bakom social utsatthet och
sociala problem, hur normalitet och avvikelse skapas, vidmakthålls och möjliga vägar till förändring diskuteras. I detta sammanhang uppmärksammas aktuell
forskning om fattigdom och hur fattigdom är relaterad till andra former av social
utsatthet.

Moment 2: fältförlagda studier och temaområden, 3 hp
Field located studies and themes, 3 Credits

Utifrån syftet att vidareutveckla kunskaper om social utsatthet samt de sociala problemens sammanhang, mekanismer och möjliga lösningar genomförs under kursen ett antal studiebesök på verksamhet som jobbar med någon eller några av målgrupperna inom socialt arbete. Syftet är att illustrera olika målgruppers särskilda livsvillkor och behov, liksom att synliggöra den sociala utsatthetens mångfacetterade verklighet samt hur olika arbetsmetoder kan förebygga social utsatthet och erbjuda möjligheter till förändring. Syftet är vidare att identifiera och kritiskt granska de olika verksamheternas arbetssätt.
Utifrån syfte att kunna reflektera över det egna förhållningssättet i relation till olika problemområden fördjupas kunskapen om olika centrala temaområden inom socialt arbete.

Moment 3: PPU och basgrupper, 3 hp
Professional and personal development, 3 Credits

Reflekterande samtal förs i de basgrupper som studenterna tillhört under tidigare campusförlagda terminer. Dessa reflekterande samtal fokuserar på genomförd handledd fältförlagd undervisning samt professionell och personlig utveckling i förhållande till utsatta grupper, familjer och individer. De personliga reflektionerna och de reflekterande samtalen i basgrupperna, färdighetsövningar samt i övrig undervisning bearbetas i studentens loggbok. Vidare diskuteras, och övas, studenternas förmåga att professionellt bemöta och möta social utsatthet. Maktaspekterna i arbetet med utsatta grupper, familjer och individer diskuteras. Vidare analyseras de sociala problemens sammanhang, mekanismer och möjliga lösningar och detta sätts i samband med den egna personen.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs godkända studier inom socionomutbildningen omfattande minst 54 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning förmedlas med hjälp av föreläsningar, seminarier, studiebesök och
Övningsmoment.
Undervisningen gällande den personliga professionella utvecklingen i förhållande till utsatta grupper, familjer och individer bedrivs i form av två basgruppssamtal samt föreläsningar och färdighetsövningar.

Examination

Moment 1: En introduktion till social utsatthet och sociala problem, 9 hp

Momentet examineras genom en individuell skriftlig tentamen. För betyg E till A krävs även deltagande i två litteraturseminarier och två tillämpningsövningar. Litteraturseminarier och tillämpningsövningar preciseras närmare i studieguiden.

Moment 2: fältförlagda studier och temaområden, 3 hp

Momentet examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift. För betyg E till A krävs även deltagande i tre temadagar och två studiedagar. Temadagar och studiedagar preciseras närmare i studieguiden.

Moment 3: PPU och basgrupper, 3 hp

Momentet examineras genom en individuell skriftlig tentamen. För betyg E till A krävs även deltagande i två basgruppssamtal och en färdighetsövning, vilken preciseras närmare i studiehandledningen.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen ingår i programmet Socionomutbildning, 210 hp. Termin 4.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Browne, I., & Misra, J. (2003)
  • Titel: The intersection of gender and race in the labor market
  • Förlag: 29, 487-513, doi:10.1146/annurev.soc.29.010202.100016, 25 sid.
  • Författare/red: Edmark, K. & Hanspers, K. (2011)
  • Titel: Går socialbidrag i arv? En analys av syskondata
  • Förlag: IFAU Rapport 2011:29, 16 sid.
  • Webbadress: http://www.ifau.se/sv/Forskning/Publikationer/Rapporter/2011/Gar-socialbidrag-i-arv-En-analys-av-svenska-syskondata/
  • Författare/red: Espvall, M. (2008)
  • Titel: From obligations to negotiations: Reciprocity and reflexivity in informal financial support
  • Förlag: European Journal of Social Work 11(4): 355-367, 13 sid.
  • Författare/red: International federation of Social Workers (1997)
  • Titel: Ethics in Social Work, Statement of Principles
  • Förlag: 3 sid.
  • Webbadress: www.ifsw.org/en/p38000324,html
  • Författare/red: Murphy, Y. (red.) (2009)
  • Titel: Incorporating intersectionality in social work practice, research, policy, and education
  • Ort: Washington, DC
  • Förlag: NASW Press, National Association of Social Workers, 100 sid.
  • Författare/red: Puide, A. (red.) (2000)
  • Titel: Socialbidrag i forskning och praktik
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Gothia och CUS, 320 sid.
  • Författare/red: Salonen, T. (2011)
  • Titel: Välfärd, inte för alla. Den ekonomiska familjepolitikens betydelse för barnfattigdomen i Sverige
  • Förlag: Rädda Barnen 44 sid.
  • Författare/red: Wilkinson, R. & Pickett, K. (2010)
  • Titel: Jämlikhetsanden
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Karneval, 304 sid.
Moment 2
  • Författare/red: Agerberg, M. (2004)
  • Titel: Kidnappad hjärna
  • Ort: Lund
  • Förlag: Studentlitteratur. 231 sid.
  • Författare/red: Bergmark, A. (2007)
  • Titel: Riktlinjer och den evidensbaserade praktiken – en kritisk granskning av de nationella riktlinjerna för missbrukarvård i Sverige
  • Förlag: Nordisk alkohol- & narkotikatidskrift, nr 5, 15 sid.
  • Författare/red: Blomqvist, J. (2009)
  • Titel: Behövs behandling? Om "självläkning" och dess implikationer för hjälpsystemet. I Billinger, K. & Hübner, L. (red.) Alkohol och droger - samhällsvetenskapliga perspektiv
  • Ort: Malmö
  • Förlag: Gleerups, sid. 137-167, 30 sid.
  • Författare/red: Johansson, K. & Wirbing, P. (2005)
  • Titel: Riskbruk och missbruk
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Natur och Kultur, del 3, 105 sid.
  • Författare/red: Socialstyrelsen (2007)
  • Titel: Nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård: vägledning för socialtjänstens och hälso- och sjukvårdens verksamhet för personer med missbruks- och beroendeproblem
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Socialstyrelsen, 219 sid.
  • Författare/red: Statens offentliga utredningar (SOU 2011:6)
  • Titel: Missbruket, Kunskapen, Vården – Missbruksutredningens forskningsbilaga
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Socialdepartementet och Fritzes förlag. Valda delar c:a 400 sid.
Moment 3
  • Författare/red: Hansson K. (2001)
  • Titel: Familjebehandling på goda grunder, en forskningsbaserad översikt
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Gothia, 270 sid.
  • Författare/red: Helmen Borge I. (2005)
  • Titel: Resiliens: risk och sund utveckling
  • Ort: Lund
  • Förlag: Studentlitteratur, 184 sid.
  • Författare/red: Killén, K. (2009)
  • Titel: Barndomen varar i generationer: om förebyggande arbete med utsatta familjer
  • Ort: Lund
  • Förlag: Studentlitteratur, 278 sid.
Moment 4
  • Författare/red: Grönvik, L. & Söder, M. (2008)
  • Titel: Bara funktionshindrad?
  • Ort: Malmö
  • Förlag: Gleerup, 214 sid.
  • Författare/red: Lindqvist, R., Markström, U. & Rosenberg, D. (2010)
  • Titel: Psykiska funktionshinder i samhället
  • Ort: Malmö
  • Förlag: Gleerups, 178 sid.
  • Författare/red: Priestley, M. (2003)
  • Titel: Disability. A life Course Approach
  • Förlag: Policy Press, 35-248, 163 sid.
  • Författare/red: Wallström, C. (2002)
  • Titel: Jag växte upp med en utvecklingsstörd mamma
  • Förlag: Artikel ur Socionomen nr. 7
Moment 5
  • Författare/red: Arber, S. , Davidson, K. & Ginn, J. (eds.) (2003)
  • Titel: Gender and Ageing: Changing Roles and Relationships
  • Ort: London
  • Förlag: McGraw, 213 sid.
  • Författare/red: de los Reyes, P. (2000)
  • Titel: Folkhemmets paradoxer. Genus och etnicitet i den svenska modellen
  • Förlag: Kvinnovetenskaplig Tidskrift, 21 (2), pp. 27-47
  • Författare/red: Grimby, A. & Grimby, G. (red.) (2001).
  • Titel: Åldrandets villkor
  • Ort: Lund
  • Förlag: Studentlitteratur, 224 sid.
  • Författare/red: Karlsson, S. G. and Borell, K. (2002)
  • Titel: Intimacy and Autonomy, Gender and Aging: Living Apart Together
  • Förlag: Ageing International 27(4): 11–26, 16 sid.
  • Författare/red: Nationellt råd för kvinnorfrid. (2002)
  • Titel: Han var väl inte alltid så snäll
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Våld mot äldre kvinnor, 30 sid.
  • Författare/red: Victor, C., Scrambler, S. & Bond, J. (2008)
  • Titel: The Social World of Older People
  • Ort: Maidenhead
  • Förlag: Open University Press, 232 sid.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15