Socialt arbete GR (B), Social utsatthet och sociala problem, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Socialt arbete GR (B), Social utsatthet och sociala problem, 15 hp
Social Work Ba (B), Social vulnerability and social problems, 15 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SA057G
  • Ämne huvudområde: Socialt arbete
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Vård 80%, Samhällsvetenskap 20%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Socialt arbete
  • Fastställd: 2012-02-24
  • Senast ändrad: 2017-05-18
  • Giltig fr.o.m: 2017-08-01

Syfte

Kursens syfte är att vidareutveckla kunskaper om den sociala utsatthetens och
sociala problems sammanhang, mekanismer och möjliga lösningar. Kursen
behandlar olika målgruppers särskilda livsvillkor och behov, samt hur olika
arbetsmetoder kan förebygga social utsatthet och erbjuda möjligheter till
förändring.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenterna

- känna till och kritiskt kunna diskutera olika komplexa teoretiska perspektiv och ojämlika livsvillkor i välfärdsstaten samt reflektera över hur dessa kan bidra till en förståelse av olika målgruppers utsatthet
- kunna diskutera och förstå globaliseringens lokala uttryck och dess individuella konsekvenser för det sociala arbetet
- ha kunskap om olika typer av interventioner och arbetssätt, såväl förebyggande som behandlande för olika typer av sociala problem
- kunna reflektera över det egna förhållningssättet i relation till olika problemområden.

Innehåll

Kursen är indelad i tre moment: ett teoretiskt block om social utsatthet och sociala problem, fältförlagda studier och temadagar samt ett moment som rör professionell och personlig utveckling. De olika momenten introduceras var och en för sig för att i slutänden resultera i en helhetsbild av social utsatthet i teori och praktik.

Moment 1: En introduktion till social utsatthet och sociala problem, 9 hp
Introduction to social exclusion and social problems, 9 Credits

Under kursens introduktion diskuteras mekanismerna bakom social utsatthet och
sociala problem, hur normalitet och avvikelse skapas, vidmakthålls och möjliga vägar till förändring.

Moment 2: fältförlagda studier och temaområden, 3 hp
Field located studies and themes, 3 Credits

Utifrån syftet att vidareutveckla kunskaper om social utsatthet samt de sociala problemens sammanhang, mekanismer och möjliga lösningar genomförs under kursen ett antal studiebesök på verksamhet som jobbar med någon eller några av målgrupperna inom socialt arbete. Syftet är att illustrera olika målgruppers särskilda livsvillkor och behov, liksom att synliggöra den sociala utsatthetens mångfacetterade verklighet samt hur olika arbetsmetoder kan förebygga social utsatthet och erbjuda möjligheter till förändring. Syftet är vidare att identifiera och kritiskt granska de olika verksamheternas arbetssätt.
Utifrån syfte att kunna reflektera över det egna förhållningssättet i relation till olika problemområden fördjupas kunskapen om olika centrala temaområden inom socialt arbete.

Moment 3: PPU och basgrupper, 3 hp
Professional and personal development, 3 Credits

Samtal förs i de basgrupper som studenterna tillhört under tidigare terminer, där kritisk reflektion tränas. Samtalen fokuserar på genomförd handledd fältförlagd undervisning samt professionell och personlig utveckling i förhållande till kunskap om grupper, familjer och individer i en föränderlig värld. Vidare diskuteras och övas studenternas förmåga att professionellt bemöta och möta social utsatthet. Maktrelationerna i arbetet med utsatta grupper, familjer och individer diskuteras.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs godkända studier inom socionomutbildningen omfattande minst 76,5 hp. Av dessa 76,5 hp skall 22,5 hp utgöra handledd fältförlagd utbildning.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning förmedlas med hjälp av föreläsningar, seminarier, studiebesök och
Övningsmoment.
Undervisningen gällande den personliga professionella utvecklingen i förhållande till utsatta grupper, familjer och individer bedrivs i form av två basgruppssamtal samt föreläsningar och färdighetsövningar.

Examination

Moment 1: En introduktion till social utsatthet och sociala problem, 9 hp

Momentet examineras genom en individuell skriftlig tentamen. För betyg E till A krävs även deltagande i två litteraturseminarier och två tillämpningsövningar. Litteraturseminarier och tillämpningsövningar preciseras närmare i studieguiden.

Moment 2: fältförlagda studier och temaområden, 3 hp

Momentet examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift. För betyg E till A krävs även deltagande i fyra temadagar och ett fältbesök med ett tillhörande seminarium. Temadagar och studiedagar preciseras närmare i studieguiden.

Moment 3: PPU och basgrupper, 3 hp

Momentet examineras genom en individuell skriftlig tentamen. För betyg E till A krävs även deltagande i två två färdighetstränande inslag, vilken preciseras närmare i studiehandledningen.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen ingår i programmet Socionomutbildning, 210 hp. Termin 4.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Bergman, S. & Blomqvist, C. (2012)
  • Titel: Uppskattande samtalskonst. Om att skapa möjligheter i samtalets värld
  • Ort: Lund
  • Förlag: Studentlitteratur. 122 sid.
  • Författare/red: Bergström, G. (2014)
  • Titel: Kärlek till döds: om droger, beroende och tillfrisknande
  • Förlag: Vallentuna: Pedagogkonsult, 493 sid.
  • Författare/red: Blomberg, S. & Petersson, J. (2003).
  • Titel: Offentlig äldreomsorg som en del i ett socialt medborgarskap
  • Förlag: Socialvetenskplig Tidskrift Nr 4. pp 303-318. 15 sid.
  • Författare: Brotman Shari, Cormier Robert, Ryan Bill (2003)
  • Artikeltitel: The Health and Social Service Needs of Gay and Lesbian Elders and Their Families in Canada.
  • Tidskrift: The Gerontologist
  • År/Volym/nr/sidor: vol. 43, no. 2:192-202
  • Författare: Fletcher, David och Sarkar, Mustafa (2013)
  • Artikeltitel: Psychological Resilience: A Review and Critique of Definitions, Concepts, and Theory
  • År/Volym/nr/sidor: European Psychologist, 2013, Vol.18(1), pp.12-23
  • Webbadress: http://search.proquest.com/docview/1327723652?OpenUrlRefId=info:xri/sid:primo&accountid=12495
  • Författare/red: Gustavsson, B. & Österberg, T. (2011)
  • Titel: Barnfattigdom i storstäderna
  • Förlag: Socionomens forskningssupplement, 6: 2011, sid. 18-30.
  • Författare: Hagestad Gunhild, Uhlenberg Peter
  • Artikeltitel: The social separation of old and young. A root of Ageism.
  • Tidskrift: Journal of Social Issues
  • År/Volym/nr/sidor: vol. 61, no. 2:343-360
  • Författare/red: Hallberg, U. & Hallberg, L. R-M. (2015)
  • Titel: Vuxna människor med funktionsnedsättningar – en kunskapsöversikt
  • Förlag: Lund, Studentlitteratur, 182 sid.
  • Författare/red: Helmen Borge I. (2012)
  • Titel: Resiliens: risk och sund utveckling
  • Ort: Lund
  • Förlag: Studentlitteratur, 220 sid.
  • Författare/red: Herz, M. (Red.) (2012)
  • Titel: Kritiskt socialt arbete
  • Ort: Malmö
  • Förlag: Liber. 185 sid.
  • Författare/red: Höjer I., Sallnäs M., Sjöblom Y.(2012)
  • Titel: När samhället träder in – barn, föräldrar och social barnavård
  • Ort: Lund
  • Förlag: Studentlitteratur, 294 sid.
  • Författare/red: International federation of Social Workers (1997)
  • Titel: Ethics in Social Work, Statement of Principles
  • Förlag: 3 sid.
  • Webbadress: http://ifsw.org/policies/statement-of-ethical-principles/
  • Författare/red: Jönsson, H. & Harnett, T. (2015)
  • Titel: Socialt arbete med äldre
  • Förlag: Natur & Kultur. (278 s)
  • Författare: Karlsson Sofie Ghazanfareeon, Stina Johansson, Arne Gerdner & Klas Borell (2007)
  • Artikeltitel: Caring while living apart. Gerontological
  • Tidskrift: Social Work
  • År/Volym/nr/sidor: vol. 49, no. 4:3-27
  • Författare/red: Krekula, C., Närvänen, A.-L. & Näsman, E. (2005)
  • Titel: Ålder som intersektionell analys
  • Förlag: Kvinnovetenskaplig Tidskrift 2-3. Pp 81-94. 13 sid.
  • Författare/red: Laanemets, L., Mattsson, T. & Nordling, V (2013),
  • Titel: Frikoppling, sammankoppling och besvärliga maktrelationer i socialt arbete
  • Förlag: Socialvetenskaplig tidskrift, 3-4, sid 168 – 185, 18 sid
  • Författare/red: Lindqvist, R., Markström, U. & Rosenberg, D. (2010)
  • Titel: Psykiska funktionshinder i samhället
  • Ort: Malmö
  • Förlag: Gleerups, 178 sid.
  • Författare/red: NCK (2016).
  • Titel: Våld mot äldre kvinnor - En forsknings- och kunskapsöversikt
  • Förlag: NCK-rapport 2016:1
  • Författare/red: Nelson, A. (2011)
  • Titel: Social work with substance users.
  • Förlag: London: SAGE. Sidor: 205
  • Författare/red: Pettersson, F & Davidsson, T (Red) (2016),
  • Titel: Social exkludering – perspektiv, process, problemkonstruktion
  • Förlag: Lund, Studentlitteratur, 286 s
  • Författare/red: Priestley, M. (2003)
  • Titel: Disability. A life Course Approach
  • Förlag: Policy Press, 35-248, 163 sid.
  • Författare/red: Stranz, H. & Wiklund, S. (2011)
  • Titel: Välfärdssamhällets marginal – om socialbidragstagande bland ensamstående mödrar av svensk och utländsk härkomst
  • Förlag: Socialvetenskaplig tidskrift, 1, 42-62. 20 sid
  • Webbadress: Finns att hämta på internet
  • Författare: Sundström, G., Fransson, E., Malmberg, B., & Davey, A. (2009)
  • Artikeltitel: Loneliness among older Europeans
  • Tidskrift: European Journal of Ageing
  • År/Volym/nr/sidor: 6(4), 267-275
  • Författare/red: Tjersland, O.A., Engen, G. & Jansen, U. (2011)
  • Titel: Allianser
  • Ort: Lund
  • Förlag: Studentlitteratur. 180 sid. Del 2 och 3
  • Författare/red: Wilkinson, R. & Pickett, K. (2010)
  • Titel: Jämlikhetsanden
  • Ort: Stockholm
  • Förlag: Karneval, 304 sid.
  • Författare: Wrzus, C., Hänel, M., Wagner, J., & Neyer, F. J. (2013)
  • Artikeltitel: Social network changes and life events across the life span: A meta-analysis
  • Tidskrift: Psychological Bulletin
  • År/Volym/nr/sidor: 139(1), 53-80

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15