Socialt arbete GR (C), Ledarskap i socialt arbete, 4,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Socialt arbete GR (C), Ledarskap i socialt arbete, 4,5 hp
Social Work Ba (C), Leadership in social work, 4,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SA061G
- Ämne huvudområde: Socialt arbete
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 4,5
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 60%, Vård 40%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Fastställd: 2012-02-22
- Senast ändrad: 2019-04-04
- Giltig fr.o.m: 2019-09-02
Syfte
Kursens syfte är att ge en översikt över samtida organisations- och ledarskapsteorier, särskilt med inriktning på de organisationsutmaningar som karakteriserar klientorienterat arbete, såväl i offentliga organisationer som i frivilliga organisationer i en föränderlig värld. Kursen avser också att förmedla kunskaper om verksamheter i arbetsgrupper och ge förståelse för förutsättningarna att identifiera, analysera och hantera samarbete och konflikter. I detta sammanhang uppmuntras studenterna att söka relatera till sin personliga och professionella utveckling men också söka tillämpa kritiska perspektiv, till ett organisatoriskt sammanhang.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenterna
- kunna redogöra för centrala organisations- och ledarskapsteorier
- kunna analysera organisationsutmaningar som har att göra med byråkrati, makt, profession, beslut och ledarskap samt och i detta sammanhang uppmärksamma betydelsen av genus och etnicitet
- kunna använda dessa perspektiv för att analysera möjligheter och problem i det professionella sociala arbetets olika organisationskontexter, såväl verksamheter i offentlig regi som frivilliga verksamheter i en föränderlig värld
- kunna, på ett självständigt och konstruktivt sätt, identifiera och hantera konflikter och samverkan i arbetsgrupper
- kunna relatera sin professionella utveckling till ett komplext organisatoriskt sammanhang.
Innehåll
Kursen är indelad i två delar. Under den första delen introduceras centrala riktningar i den samtida organisations- och ledarskapsforskningen, med särskild inriktning på klientorienterat arbete i offentliga och frivilliga organisationer i en föränderlig värld. Centrala teman kan sammanfattas med hjälp av begreppen byråkrati, makt, profession, beslut och ledarskap. Under den andra, och mera tillämpade delen, fokuseras arbetsgruppen och dess problem och möjligheter. I denna del ska studenterna också sammanfatta sitt arbete med loggboken.
Behörighet
Socialt arbete GR (B), Handledd fältförlagd utbildning II, 22,5 hp
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning förmedlas med hjälp av föreläsningar, seminarier och övningsmoment.
Examination
0010: Tentamen, 4,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Kursen examineras genom en färdighetsövning, två seminarier, ett basgruppssamtal, samt en kortfattad skriftlig redovisning och genom en avslutande individuell skriftlig tentamen.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Om studenten har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare: Bonnie Bazata, M.A., Erin Crawford Cressy, Ph.D., Kimberlie Warren, Ph.D., M.P.A., Joy Evans, MSW (2011)
- Artikeltitel: Leadership for Social Change: The Women's Intercultural Leadership Model
- Tidskrift: Journal of Women‘s Intercultural Leadership
- År/Volym/nr/sidor: Vol. 1
- Författare/red: Fisher, E. (2009)
- Titel: Motivation and Leadership in Social Work Management: A Review of Theories and Related Studies
- Förlag: London: Routledge
- Författare/red: Granström, Kjell (2006)
- Titel: Dynamik i arbetsgrupper: om grupprocesser på arbetet
- Upplaga: andra (rev) uppl
- Förlag: Lund, Studentlitteratur. (197 s)
- Författare/red: Henry L. Tosi (2008)
- Titel: Theories of Organization
- Förlag: SAGE Publications, Inc ISBN: 9781412924993
- Författare: Lavalette, M & Ferguson, I. (2007)
- Artikeltitel: Democratic language and neo-liberal practice: The problem with civil society
- Tidskrift: International Social Work
- År/Volym/nr/sidor: 50 (4): 447-459
- Författare/red: Lazzari, M. W., Colarossi, L. & Collins, K. S. (2009)
- Titel: Feminist Social Work: Where Have the Leaders Gone?
- Förlag: Affilia 24(4): 348–359
- Författare/red: Røkenes, O.H. & Hansen, P. (2007)
- Titel: Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor
- Förlag: Gleerups (Kap. 8) (49s)
- Författare/red: Staffan Johansson, Peter Dellgran, Staffan Höjer, (2015)
- Titel: Människobehandlande organisationer: villkor för ledning, styrning och professionellt välfärdsarbete
- Förlag: Liber. (384s)