Socialt arbete GR (C), Ledarskap i socialt arbete, 4,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Socialt arbete GR (C), Ledarskap i socialt arbete, 4,5 hp
Social Work Ba (C), Leadership in social work, 4,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SA061G
- Ämne huvudområde: Socialt arbete
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 4,5
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 60%, Vård 40%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Socialt arbete
- Fastställd: 2012-02-22
- Senast ändrad: 2017-09-14
- Giltig fr.o.m: 2018-01-01
Syfte
Kursens syfte är att ge en översikt över samtida organisations- och ledarskapsteorier, särskilt med inriktning på de organisationsutmaningar som karakteriserar klientorienterat arbete, såväl i offentliga organisationer som i frivilliga organisationer. Kursen avser också att förmedla kunskaper om verksamheter i arbetsgrupper och ge förståelse för förutsättningarna att identifiera, analysera och hantera samarbete och konflikter. I detta sammanhang uppmuntras studenterna att söka relatera sin professionella och personliga utveckling till ett organisatoriskt sammanhang.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenterna
- kunna redogöra för centrala organisations- och ledarskapsteorier
- kunna analysera organisationsutmaningar som har att göra med byråkrati, makt, profession, beslut och ledarskap samt och i detta sammanhang uppmärksamma betydelsen av genus och etnicitet
- kunna använda dessa perspektiv för att analysera möjligheter och problem i det professionella sociala arbetets olika organisationskontexter, såväl verksamheter i offentlig regi som frivilliga verksamheter
- kunna, på ett självständigt och konstruktivt sätt, identifiera och hantera konflikter och samverkan i arbetsgrupper
- kunna relatera sin professionella utveckling till ett komplext organisatoriskt sammanhang.
Innehåll
Kursen är indelad i två delar. Under den första delen introduceras centrala riktningar i den samtida organisations- och ledarskapsforskningen, med särskild inriktning på klientorienterat arbete i offentliga och frivilliga organisationer. Centrala teman kan sammanfattas med hjälp av begreppen byråkrati, makt, profession, beslut och ledarskap. Under den andra, och mera tillämpade delen, fokuseras arbetsgruppen och dess problem och möjligheter. I denna del ska studenterna också sammanfatta sitt arbete med loggboken.
Behörighet
142,5 hp varav samtliga kurser på termin 1, 2, 3 och 4 godkända.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning förmedlas med hjälp av föreläsningar, seminarier och övningsmoment.
Examination
Kursen examineras genom färdighetsövningar, seminarier, en kortfattad skriftlig redovisning och genom en avslutande individuell skriftlig tentamen.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare: Bonnie Bazata, M.A., Erin Crawford Cressy, Ph.D., Kimberlie Warren, Ph.D., M.P.A., Joy Evans, MSW (2011)
- Artikeltitel: Leadership for Social Change: The Women's Intercultural Leadership Model
- Tidskrift: Journal of Women‘s Intercultural Leadership
- År/Volym/nr/sidor: Vol. 1
- Författare/red: Fisher, E. (2009)
- Titel: Motivation and Leadership in Social Work Management: A Review of Theories and Related Studies
- Förlag: London: Routledge
- Författare/red: Granström, Kjell (2006)
- Titel: Dynamik i arbetsgrupper: om grupprocesser på arbetet
- Ort: Lund
- Upplaga: andra (rev) uppl
- Förlag: Lund, Studentlitteratur. (197 s)
- Författare/red: Henry L. Tosi (2008)
- Titel: Theories of Organization
- Förlag: SAGE Publications, Inc ISBN: 9781412924993
- Författare: Lavalette, M & Ferguson, I. (2007)
- Artikeltitel: Democratic language and neo-liberal practice: The problem with civil society
- Tidskrift: International Social Work
- År/Volym/nr/sidor: 50 (4): 447-459
- Författare/red: Lazzari, M. W., Colarossi, L. & Collins, K. S. (2009)
- Titel: Feminist Social Work: Where Have the Leaders Gone?
- Förlag: Affilia 24(4): 348–359
- Författare/red: Røkenes, O.H. & Hansen, P. (2007)
- Titel: Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor
- Ort: Malmö
- Förlag: Gleerups (Kap. 8) (49s)
- Författare/red: Staffan Johansson, Peter Dellgran, Staffan Höjer, (2015)
- Titel: Människobehandlande organisationer: villkor för ledning, styrning och professionellt välfärdsarbete
- Förlag: Liber. (384s)