Socialt arbete AV, Skolsocialt arbete, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Socialt arbete AV, Skolsocialt arbete, 7,5 hp
Social Work MA, School Social Work, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SA065A
  • Ämne huvudområde: Socialt arbete
  • Nivå: Avancerad nivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 60%, Vårdområdet 40%
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2024-03-14
  • Giltig fr.o.m: 2024-09-02

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska tillägna sig en fördjupad förståelse och kunskap om det skolsociala professionella uppdraget, det innefattar kunskaper om skolan som arena för förebyggande, hälsofrämjande och åtgärdande arbete. Kursen syftar även till att kritiskt granska och reflektera över skolans, elevhälsans och det skolsociala arbetets karaktär, förutsättningar och praktik.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • Visa fördjupad kunskap och förståelse om skolkuratorns profession, det skolsociala arbetets kunskapsbas och skolan som kontext för det skolsociala arbetet
  • Visa fördjupad kunskap och förståelse om barnpsykologi och barns uppväxtvillkor
  • Visa fördjupad förmåga att kritiskt reflektera kring insatser och metoder som tillämpas i skolsocialt arbete.
  • Visa fördjupad kunskap om etiska problem och dilemman som kan uppstå i skolsociala sammanhang.

Innehåll

Kursen behandlar skolkuratorns skolsociala uppdrag. Under kursen får studenten fördjupade kunskaper om den svenska elevhälsans framväxt, organisering och praktik, inklusive dess juridiska förutsättningar. Särskild uppmärksamhet riktas mot skolkuratorns yrkesroll och handlingsutrymme. Under kursen får studenten fördjupade kunskaper om barnpsykologi och barns uppväxtvillkor. Särskild vikt läggs vid att inhämta kunskaper om skolan som arena för att tidigt förebygga och fånga upp barn i svåra uppväxtvillkor och livsförutsättningar.

Behörighet

Kandidatexamen i socialt arbete (180 hp) eller 180 hp förvärvade inom socionomprogrammet, där 15 hp ska vara självständigt arbete eller kandidatexamen (180 hp) med 90 hp i annat beteende - eller samhällsvetenskapligt ämne där kursinnehållet i examen möjliggör för studenter att tillgodogöra sig avancerad nivå i socialt arbete.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och färdighetsövningar. Enstaka föreläsningar kan komma att ges på engelska.

Examination

0010: Individuell skriftlig inlämningsuppgift, 2 hp
Betygsskala: Tregradig skala
I examinationen ingår även ett seminarium.

0020: Individuell skriftlig inlämningsuppgift, 2 hp
Betygsskala: Tregradig skala
I examinationen ingår även ett seminarium.

0030: Individuell skriftlig inlämningsuppgift, 2 hp
Betygsskala: Tregradig skala
I examinationen ingår även ett seminarium.

0040: Individuell skriftlig inlämningsuppgift, 1,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
I examinationen ingår även ett seminarium.

Kursen examineras genom fyra individuella skriftliga inlämningsuppgifter. För betyg G till VG krävs även deltagande i fyra seminarier.



Examinerande individuella skriftliga uppgifter och seminarier preciseras närmare i studiehandledningen.



Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: [https://www.miun.se/betygskriterier](<https: www.miun.se/betygskriterier="">)



Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
</https:>

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

När färre deltagare än 10 anmält sig till kursen ställs den in. Kursen ställer krav på tillgång till dator och internet.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare: Arvidsson, M. & Vesterberg, V. (2020)
Artikeltitel: En ojämlik skolplikt? Problematisering av skolfrånvaro i en decentraliserad skola
År/Volym/nr/sidor: Utbildning & Demokrati, 29(1), 7–24. https://doi.org/10.48059/uod.v29i1.1134


Författare/red:
Bie, K. (2009)
Titel: Reflektionshandboken
Förlag: Gleerup


Författare/red:
Broberg, A., Almqvist, K., Risholm Mothander, P., & Tjus, T. (2015)
Titel: Klinisk barnpsykologi: Utveckling på avvägar
Upplaga: 2
Förlag: Natur & kultur


Författare/red:
Cardell, D. & Sköld, J. (2022)
Titel: BeGreppbart - Barndom
Förlag: Liber
Kommentar: ISBN 9789147143443.


Författare:
Ek, H., Isaksson, J., & Eriksson, R. (2017)
Artikeltitel: Professioner, makt och samverkan mellan myndigheter: socialtjänstens, skolans och BUP:s arbete med ungdomar som inte går till skolan
År/Volym/nr/sidor: Socialvetenskaplig tidskrift, 24(1), 59– 77. https://doi.org/10.3384/SVT.2017.24.1


Författare:
Hjörne, E. & Säljö, R. (2014)
Artikeltitel: Analysing and preventing school failure: Exploring the role of multi-professionality in pupil health team meetings
År/Volym/nr/sidor: International Journal of Educational Research, 63, 5–14. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2012.09.005


Författare:
Huxtable, M. (2022)
Artikeltitel: A Global Picture of School Social Work in 2021
År/Volym/nr/sidor: International Journal of School Social Work: Vol. 7: Iss. 1. https://doi.org/10.4148/2161-4148.1090


Författare/red:
Isaksson, C., Blom, B., & Nygren, L. (2020)
Titel: Socialt arbete i skolan: villkor, innehåll och utmaningar
Upplaga: 1
Förlag: Studentlitteratur


Författare:
Isaksson, C. & Sjöström, S. (2017)
Artikeltitel: Looking for ‘social work’ in school social work
År/Volym/nr/sidor: European Journal of Social Work, 20:2, 191202, https://doi.org/10.1080/13691457.2016.1188775


Författare:
Jansson, P., Evertsson, L., & Perlinski, M. (2021)
Artikeltitel: Skolkurator sökes – skolhuvudmäns beskrivning i platsannonser av skolkuratorns uppdrag, arbetsuppgifter, organisation, kvalifikationer och färdigheter
År/Volym/nr/sidor: Socialvetenskaplig tidskrift, 28(3), 289-312.


Författare/red:
Johansson, S., Dellgran, P., & Höjer, S. (2015)
Titel: Människobehandlande organisationer: villkor för ledning, styrning och professionellt välfärdsarbete
Upplaga: 1
Förlag: Natur & kultur


Författare:
Kjellgren, Lilliehorn, S., & Markström, U. (2023)
Artikeltitel: Therapist, Intermediary or Garbage Can? Examining Professional Challenges for School Social Work in Swedish Elementary Schools
År/Volym/nr/sidor: International Journal of School Social Work, 8(1).
https://doi.org/10.4148/2161-4148.1102


**Författare:** Kjellgren, M., Lilliehorn, S., & Markström, U. (2022)
**Artikeltitel:** The counselling practice of school social workers in Swedish elementary schools. A focus group study
**År/Volym/nr/sidor:** Nordic Social Work Research, 1-14. [https://doi.org/10.1080/2156857X.2022.2041467]()
**Författare:** Odenbring, Y., et al. (2017)
**Artikeltitel:** "The many faces of attention deficit hyperactivity disorder: Unruly behaviour in secondary school and diagnostic solutions."
**År/Volym/nr/sidor:** Power and Education 9(1): 51-64 [https://doi.org/10.1177/1757743817693026]()
**Författare/red:** Payne, & Nilsson, B. (2015)
**Titel:** Modern teoribildning i socialt arbete
**Upplaga:** 3 (svenska utg.)
**Förlag:** Natur & kultur


Författare/red:
Socialstyrelsen och Skolverket (2016)
Titel: Vägledning för elevhälsan
Upplaga: 3
Förlag: Stockholm: Socialstyrelsen: Stockholm: Skolverket (valda delar)


Författare/red:
Staaf, A. & Zanderin, L. (2019)
Titel: Förvaltningsrätt: en introduktion för professionsutbildningar
Upplaga: 6
Förlag: Liber


**Författare:** Timimi, S. and Timimi, Z. (2022).**
Artikeltitel:** The dangers of mental health promotion in schools**
År/Volym/nr/sidor:** Journal of Philosophy of Education, 56(1),
12–21. [https://doi.org/10.1111/1467-9752.12639]()

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23