Socialt arbete GR (B), Barns bästa och barnens röster, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Socialt arbete GR (B), Barns bästa och barnens röster, 7,5 hp
Social Work Ba (B), Children's welfare and children's voices, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SA065G
  • Ämne huvudområde: Socialt arbete
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Vård 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2012-02-10
  • Senast ändrad: 2023-11-17
  • Giltig fr.o.m: 2023-10-25

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska förvärva kunskap om de lagtexter,
konventioner och livsvillkor som berör barns rätt och barns röster i det sociala arbetet. Kursen avser också att ge grundläggande kunskaper om professionellt socialt utredning- och bedömningsarbete kring barn och unga samt i färdighetsövningar utveckla sin professionella kompetens kring detta utredningsarbete.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenterna
- känna till grundläggande kunskaper kring teorier och metoder samt behärska
färdigheter för utredning, bedömning samt dokumentation av ärenden som rör barn och unga i utsatta situationer samt ha kunskap om barns varierande förmåga att berätta om sin situation
- ha reflekterat över och kritiskt granskat barns delaktighet socialt arbete som rör barn med utgångspunkt från lagtexter och konventioner
- ha utvecklat sin förmåga att förstå och analysera diskrimineringspraktiker som
kan försvåra barns framtida livsvillkor och integration
- kunna reflektera över sig själv och yrkesrollen i mötet barn i utsatta situationer.

Innehåll

I kursen behandlas de lagtexter och konventioner som berör barns rätt och barns röster i det sociala arbetet. Barnperspektivet och dess olika betydelser problematiseras och diskuteras. Kursen ger en grundläggande orientering om utredning, dokumentation och bedömning samt innehåller färdighetstränande inslag om utredning, dokumentation och bedömning gällande barn och unga i utsatta situationer. Dessutom tränas studenterna i ett kritiskt förhållningssätt rörande utredningsprocessen och kursen ger i sammanhanget kunskaper om hur principer för antidiskriminerande praxis relateras till bedömningsförfarandet.
I teori och i färdighetsövningar behandlas också arbetsmetoder och principer för samtal med barn i utsatta situationer.
Vidare behandlas strukturella och institutionella förändringar i socialt arbete med barn och unga. Kursen innehåller en problematisering av maktaspekter där
barn och ungas autonomi och personliga integritet betonas.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs godkända studier inom socionomutbildningen
omfattande minst 105 hp. Av dessa 105 hp skall 22,5 hp utgöras av handledd
fältförlagd utbildning 1.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, färdighetsövningar och fältförlagda uppdrag.

Examination

0010: Tentamen, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Kursen examineras genom två individuella skriftliga tentamen. För betyg E till A
krävs även aktivt deltagande i tre färdighetsövningar med tillhörande seminarium
samt ett fältförlagt uppdrag med tillhörande seminarium. Seminarier, övningar och fältförlagda uppdrag preciseras närmare i studieguiden.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: http://www.miun.se/betygskriterier

Övergångsregel

Denna kursplan är nedlagd. Kursens avvecklingsperiod är 2023-10-25 – 2024-10-25.

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen ingår i programmet Socionomutbildning, 210 hp, termin 5.
Vid färre deltagare än 5 ställs kursen in. Studenter inom programmet hänvisas till kursen SA073G Handledd fältförlagd utbildning.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Andersson, H. E., Ascher, H., Björnberg, U., & Eastmond M. (2010)
  • Titel: Mellan det förflutna och framtiden, asylsökande barns välfärd, hälsa och välbefinnande
  • Förlag: Centrum för Europaforskning, Göteborgs universitet, 294 sid.
  • Författare/red: Archard, D. & Skivenes, M. (2009)
  • Titel: Hearing the child
  • Upplaga: Child & Family Social Work. Volume 14, Issue 4, sid. 391–399
  • Författare: Aronsson, K. (2012)
  • Artikeltitel: Barnperspektiv. Att utläsa barns utsatthet
  • Tidskrift: Tidskriften Locus 1-2 sid 100-117. Stockholm, Stockholms Universitet.
  • Författare/red: Bicocchi, L., LeVoy, M.(2008)
  • Titel: Undocumented Children in Europe: Invisible Victims of Immigration Restrictions
  • Upplaga: Picum ISBN: 9789080781399
  • Webbadress: http://resourcecentre.savethechildren.se/sites/default/files/documents/3784.pdf
  • Författare/red: Brunnberg, E., Borg, R-M., & Fridström, C., (2011)
  • Titel: Ensamkommande barn – en forskningsöversikt
  • Förlag: Studentlitteratur, 128 sid.
  • Författare/red: Christensen, R. & Hildingson Boqvist, A. K. (2009)
  • Titel: Att leva i en utsatt situation – med barnet i fokus
  • Förlag: Studentlitteratur, 103 sid.
  • Författare/red: Edvardsson, B. (2003)
  • Titel: Kritisk utredningsmetodik: begrepp, principer och felkällor
  • Upplaga: (2. omarb. och utvidgade uppl., )
  • Förlag: Liber, 256 sid.
  • Författare/red: Eriksson, M., Källström Cater, Å., Dahlkild-Öhman, G., Näsman E. (2008)
  • Titel: Barns röster om våld
  • Förlag: Malmö, Gleerups., 215 sid
  • Kommentar: ISBN 978-91-40-66352-8
  • Författare: Ferguson, L. (2013)
  • Artikeltitel: Not merely rights for children but children’s rights: The theory gap and the assumption of the importance of children’s rights
  • Tidskrift: The International Journal of Children's Rights
  • År/Volym/nr/sidor: Volume 21, Issue 2, pages 177 – 208
  • Författare/red: Halldén, G. (2003)
  • Titel: 'Barnperspektiv som ideologiskt eller metodologiskt begrepp'
  • Upplaga: Pedagogisk Forskning i Sverige, 8 (1-2), 12-23
  • Författare/red: Hayes, D., & Humphries, B., (2004)
  • Titel: Social Work, immigration and asylum: debates, dilemmas and ethical issues
  • Förlag: Kingsley Publisher, 240 sid.
  • Författare/red: Höjer, I. & Röbäck, K. (2007)
  • Titel: Barn i kläm- hur uppmärksammas barn i mål om verkställighet av umgänge
  • Förlag: Stiftelsen Allmänna barnahuset, 141 sid.
  • Författare/red: SOU 2006:78
  • Titel: Hälsa, vård och strukturell diskriminering: rapport / av Utredningen om makt, integration och strukturell diskriminering; red: Grogopolo, A., & Ahlberg, B.M.
  • Upplaga: Kap 6. ISBN: 91-38-22624-3
  • Förlag: 232 sid.
  • Webbadress: www.regeringen.se/sb/d/6155/a/68091
  • Författare/red: Thomas, N. (2007)
  • Titel: Towards a theory of children’s participation
  • Upplaga: The International Journal of Children’s Rights vol 15 sid. 199-218
  • Författare/red: Unicef Sverige
  • Titel: Barnkonventionen, FN:s konvention om barnets rättigheter
  • Förlag: 35 sid.
  • Webbadress: http://www.unicef.se/barnkonventionen/barnkonventionen-i-olika-versioner
  • Författare/red: Wilson, J. (2011)
  • Titel: Barnets röst i utredning och behandling
  • Förlag: Studentlitteratur, 176 sid.
  • Författare/red: Wilson, J. (2011)
  • Titel: Barnets röst i utredning och behandling
  • Förlag: Lund, Studentlitteratur
  • Kommentar: 176 sid., ISBN: 978-91-44-07547-1
  • Författare/red: Øvreeide, H. (2010)
  • Titel: Samtal med barn
  • Förlag: Studentlitteratur, 252 sid.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15