Socialt arbete GR (B), Barns bästa och barnens röster, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Socialt arbete GR (B), Barns bästa och barnens röster, 7,5 hp
Social Work Ba (B), Children's welfare and children's voices, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SA065G
  • Ämne huvudområde: Socialt arbete
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Vård 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Socialt arbete
  • Fastställd: 2012-02-10
  • Senast ändrad: 2013-05-30
  • Giltig fr.o.m: 2013-08-29

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska förvärva kunskap om de lagtexter och konventioner som berör barns rätt och barns röster i det sociala arbetet. Kursen avser också att ge grundläggande kunskaper om professionellt socialt utrednings- och bedömningsarbete kring barn och unga. Vidare skall studenterna i färdighetsövningar utveckla sin professionella kompetens kring . Det ges också möjlighet till reflektion kring studentens egen betydelse, och kring maktaspekter och diskrimineringspraktiker, i det sociala arbetet med barn där barns autonomi och personliga integritet betonas.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenterna
- ha reflekterat över och kritiskt granskat barns delaktighet i beslut och beslutsprocesser i socialt arbete som rör barn med utgångspunkt från lagtexter och konventioner
- känna till grundläggande kunskaper kring teorier och metoder samt behärska färdigheter för utredning, bedömning, delgivning, kommunikation, information samt dokumentation av ärenden som rör barn och unga i utsatta situationer samt ha kunskap om barns varierande förmåga att berätta om sin situation
- visa kunskap kring strukturella, institutionella förändringar i socialt arbete med barn och unga
- ha utvecklat sin förmåga att förstå och analysera diskrimineringspraktiker som kan försvåra dessa barns framtida livsvillkor och integration
- kunna reflektera över sig själv och yrkesrollen i mötet barn i utsatta situationer.

Innehåll

I kursen behandlas de lagtexter och konventioner som berör barns rätt och barns röster i det sociala arbetet. Barnperspektivet och dess olika betydelser problematiseras och diskuteras. Vidare behandlas strukturella och institutionella förändringar i socialt arbete med barn och unga. Ett ytterligare tema är barn och trauma inom vilket begreppen risk- och skyddsfaktorer samt begreppet resiliens behandlas. Kursen ger en grundläggande orientering om utredning, dokumentation och bedömning samt innehåller färdighetstränande inslag om utredning, dokumentation och bedömning gällande barn och unga i utsatta situationer. Dessutom tränas studenterna i ett kritiskt förhållningssätt rörande utredningsprocessen och kursen ger i sammanhanget kunskaper om hur principer för antidiskriminerande praxis relateras till bedömningsförfarandet. Dessutom ingår inhämtande av utredningsmaterial, dokumentation, värdering, analys, tolkning och sammanställning av information samt redovisning av utredningens resultat. Brukares och närståendes delaktighet i utredningsprocessen betonas. Studentens kunskap kring förvaltningsmässiga och rättsliga aspekter på utredningar vidareutvecklas. I teori och i färdighetsövningar behandlas också arbetsmetoder och principer för samtal med traumatiserade barn och barn i utsatta situationer. Kursen innehåller också en problematisering av maktaspekter där barn och ungas autonomi och personliga integritet betonas och problematiseras.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs godkända studier inom socionomutbildningen omfattande minst 76,5 hp. Av dessa 76,5 hp skall 22,5 hp utgöra Handledd fältförlagt utbildning (handledd studiepraktik).

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, färdighetsövningar och fältförlagda observationsstudier.

Examination

Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen. För betyg E till A krävs även aktivt deltagande i två färdighetsövningar med tillhörande seminarium samt fem fältförlagda observationstillfällen. Seminarier, övningar och fältförlagda observationstillfällen preciseras närmare i studieguiden.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: http://www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Kursen ingår i programmet Socionomutbildning, 210 hp, termin 5.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Andersson, H. E., Ascher, H., Björnberg, U., & Eastmond M. (2010)
  • Titel: Mellan det förflutna och framtiden, asylsökande barns välfärd, hälsa och välbefinnande
  • Ort: Göteborg
  • Förlag: Centrum för Europaforskning, Göteborgs universitet, 294 sid.
  • Författare/red: Archard, D. & Skivenes, M. (2009)
  • Titel: Hearing the child
  • Upplaga: Child & Family Social Work. Volume 14, Issue 4, sid. 391–399
  • Författare/red: Brunnberg, E., Borg, R-M., & Fridström, C., (2011)
  • Titel: Ensamkommande barn – en forskningsöversikt
  • Ort: Lund
  • Förlag: Studentlitteratur, 128 sid.
  • Författare/red: Cashmore, J. & Parkinson, P. (2007)
  • Titel: What responsibility do courts have to hear children’s voices?
  • Upplaga: The International Journal of Children’s Rights. Vol. 15 sid. 43-60
  • Författare/red: Christensen, R. & Hildingson Boqvist, A. K. (2009)
  • Titel: Att leva i en utsatt situation – med barnet i fokus
  • Ort: Malmö
  • Förlag: Studentlitteratur, 103 sid.
  • Författare/red: Edvardsson, B. (2003)
  • Titel: Kritisk utredningsmetodik: begrepp, principer och felkällor
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: (2. omarb. och utvidgade uppl., )
  • Förlag: Liber, 256 sid.
  • Författare/red: Forslund, K. & Jacobsen, M. (2010)
  • Titel: Professionell kompetens för arbete med barn
  • Ort: Malmö
  • Förlag: Gleerups, 226 sid.
  • Författare/red: Halldén, G. (2003)
  • Titel: 'Barnperspektiv som ideologiskt eller metodologiskt begrepp'
  • Upplaga: Pedagogisk Forskning i Sverige, 8 (1-2), 12-23
  • Författare/red: Hayes, D., & Humphries, B., (2004)
  • Titel: Social Work, immigration and asylum: debates, dilemmas and ethical issues
  • Ort: London
  • Förlag: Kingsley Publisher, 240 sid.
  • Författare/red: Höjer, I. & Röbäck, K. (2007)
  • Titel: Barn i kläm- hur uppmärksammas barn i mål om verkställighet av umgänge
  • Förlag: Stiftelsen Allmänna barnahuset, 141 sid.
  • Författare/red: Rasmusson, B., Hyvönen, U., Nygren L. & Khoo E. (2010)
  • Titel: Child-centered social work practice — three unique meanings in the context of looking after children and the assessment framework in Australia, Canada and Sweden
  • Upplaga: Children and youth services review, vol;32, iss 3, sid. 452- 459
  • Författare/red: SOU 2006:78
  • Titel: Hälsa, vård och strukturell diskriminering: rapport / av Utredningen om makt, integration och strukturell diskriminering; red: Grogopolo, A., & Ahlberg, B.M.
  • Förlag: 232 sid.
  • Webbadress: www.regeringen.se/sb/d/6155/a/68091
  • Författare/red: Thomas, N. (2007)
  • Titel: Towards a theory of children’s participation
  • Upplaga: The International Journal of Children’s Rights vol 15 sid. 199-218
  • Författare/red: Unicef Sverige
  • Titel: Barnkonventionen, FN:s konvention om barnets rättigheter
  • Förlag: 35 sid.
  • Webbadress: http://www.unicef.se/barnkonventionen/barnkonventionen-i-olika-versioner
  • Författare/red: Wilson, J. (2011)
  • Titel: Barnets röst i utredning och behandling
  • Ort: Lund
  • Förlag: Studentlitteratur, 176 sid.
  • Författare/red: Øvreeide, H. (2010)
  • Titel: Samtal med barn
  • Ort: Lund
  • Förlag: Studentlitteratur, 252 sid.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15