Socialt arbete GR (C), Vetenskapsteori och metod II, 10,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Socialt arbete GR (C), Vetenskapsteori och metod II, 10,5 hp
Social Work Ba (C), Theory of Science and Methodology for Social Work: Continuation Studies, 10,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SA080G
- Ämne huvudområde: Socialt arbete
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 10,5
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Socialt arbete
- Fastställd: 2015-09-29
- Senast ändrad: 2016-05-12
- Giltig fr.o.m: 2016-08-02
Syfte
Inom ramen för kursen ska studenterna fördjupa och vidareutveckla sin kunskap om olika forskningsstrategier med såväl kvalitativa som kvantitativa insamlings- och analysmetoder. Studenten ska efter kursen ha kunskaper för att genomföra en begränsad undersökning inom en fråga av betydelse för socialt arbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenterna
- ha fördjupad kunskap om och kunna välja relevanta metoder för kvalitativa
studier, inklusive olika slags design, urval, datainsamling, metoder för att
undersöka och säkerställa datakvalitet, analysera och tolka sitt empiriska material
samt motivera dessa val
- ha fördjupad kunskap om och kunna välja relevanta metoder för kvantitativa
studier, inklusive olika slags design, urval, datainsamling, grundläggande metoder
för sambandsanalys och hypotesprövning, samt motivera dessa val
- kunna använda databas- och statistikprogrammet SPSS (Statistical Program for
the Social Sciences), för inmatning, datahantering och enklare analyser
- kunna göra etiska överväganden i förhållande till förhållande till socialt arbetes
karaktär och kontext, forskningsprocessen kopplat till forskningsfrågans
formulering, datainsamlingsprocessen, tolkning, analys samt det slutliga arbetets
framställning.
Innehåll
Kursen innehåller undervisning om samt övningar i att samla in, hantera och analysera data inom ramen för såväl kvantitativa som kvalitativa studier. Kursen ger fördjupade kunskaper i såväl kvantitativ som kvalitativ metod. Dessutom ingår övningar i att använda statistik- och databasprogrammet SPSS samt övning i fördjupad informationssökning och värdering av olika typer av publikationer.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs godkända studier inom socionomutbildningen omfattande minst 142,5 hp varav 22,5 hp utgör handledd fältförlagd utbildning samt kursen vetenskapsteori och metod, introduktion 7,5 hp samt kursen forskningsöversikt, 7,5 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, övningsmoment och grupparbeten.
Examination
Kursen examineras genom individuell skriftlig tentamen. För betyg E till A krävs även aktivt deltagande i fyra seminarier, alla med tillhörande seminarieuppgifter. Seminarierna preciseras närmare i studieguiden.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: http://www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursen ingår i programmet Socionomutbildning, 210 hp. Termin 6.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Alvesson, M. & Sköldberg, K. (2007)
- Titel: Tolkning och reflektion. Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod
- Förlag: Lund, Studentlitteratur, 500 s.
- Författare/red: Bryman, A (2011)
- Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
- Ort: Oxford
- Förlag: Liber. 696 sidor.
- Författare/red: Djurfeldt, G, Larsson, R & Stjärnhagen, O. ( 2010)
- Titel: Statistisk verktygslåda 1- samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur. Kap 3-12, ca 280 sidor
- Författare: Kohler Riessman, C. (2005)
- Artikeltitel: Narrative in Social Work: A Critical Review
- Tidskrift: Qualitative Social Work
- År/Volym/nr/sidor: Vol. 4(4): 391-412
- Kommentar: 21s
- Författare/red: Kvale, S. (2009)
- Titel: Den kvalitativa forskningsintervjun
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur. Valda delar, ca 250 sidor
- Författare/red: Mulinari, D. (2005)
- Titel: Forskarens biografi och situerad kunskapsproduktion. I Å. Lundqvist., K. Davis & D. Mulinari (Eds.), Att utmana vetandets gränser (pp. 113–133)
- Förlag: London: Liber
- Författare: Peled, E. & Leichtentritt, R. (2002)
- Artikeltitel: The ethics of qualitative social work research
- Tidskrift: Qualitative Social Work
- År/Volym/nr/sidor: 1 (2), 145–169
- Författare/red: Ruffalo, M, Thoburn, J and Allen-Maeres, P. (2009)
- Titel: Children, Young People and Families. Chapter in Shaw, I, Briar-Lawson K, Orme, J, Ruckdeschell, R, Handbook of Social Work Research
- Ort: London
- Förlag: Sage. (sid 378-390) 12s
- Författare/red: Silveman, David (ed.), (2010)
- Titel: Qualitative Research; Issues of Theory, Method and Practice
- Förlag: Sage 400s.
- Författare/red: Winter Jørgensen, Marianne & Phillips, Louise (2000)
- Titel: Diskursanalys som teori och metod
- Ort: Lund
- Förlag: Studentlitteratur. Kommentar: Kapitel1, 2, 3, 4, 5 148 sidor