Socialt arbete, Klass, Etnicitet, Genus och Makt, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Socialt arbete, Klass, Etnicitet, Genus och Makt, 7,5 hp
Social Work, Class, Ethnicity, Gender and Power, 7.5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SAA006F
- Forskarutbildningsämne: Socialt arbete
- Nivå: Forskarnivå
- Högskolepoäng: 7,5
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Socialt arbete
- Fastställd: 2016-09-23
- Giltig fr.o.m: 2014-11-06
Syfte
Syftet med kursen är att den studerande ska tillägna sig fördjupade teoretiska och metodologiska kunskaper kring klass, etnicitet, genus och makt samt dessa maktdimensioners intersektionella relationer. Vidare ska den studerande öka sin förmåga till kritiska analyser av maktrelationer i globaliserade samhällen och genom kritiskt och självreflekterande förhållningssätt tillägna sig kunskap om ojämlikhetens globala och lokala sammanhang.
Lärandemål
Studenterna ska efter kursen ha
- en fördjupad kunskap om klass, etnicitet och genus som maktdimensioner i olika sammanhang samt hur en intersektionell analys ger förutsättningar för en komplex förståelse av maktrelationer.
- kunskap om poststrukturella, feministiska och postkoloniala kunskapsteoretiska traditionernas betydelse för förståelsen av olika maktrelationers konsekvenser för diskriminering och förtryck.
- fördjupad kritisk reflekterande förmåga kring diskursers roll för ojämlikhetsskapande och diskriminerande praktiker.
- tillägnat sig vetenskapliga färdigheter för att tillämpa anti-rasistiskt och emancipatoriskt arbetssätt i socialt arbete.
Innehåll
Kursen ger fördjupade kunskaper för analyser kring klass, etnicitet, genus och makt med särskilt fokus på hur dessa maktdimensioner samverkar i olika situationer och sammanhang, lokalt, nationellt och globalt. Med utgångspunkt i poststrukturella, feministiska och postkoloniala kunskapsfält problematiseras maktrelationer i teoretiska och praktiska sammanhang i relation till social rättvisa och socialt förändringsarbete. Situerad kunskap och självreflektion samt diskursers ojämlikhetsskapande och diskriminerande praktiker ägnas särskild betydelse. Betydelsen av nya metodansatser för emancipatoriska kunskapsanspråk för socialt arbete introduceras och exemplifieras.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs att deltagaren är antagen till forskarutbildning.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Aktivt deltagande i kursens alla moment, såsom föreläsningar och seminarier samt författande av ett skriftligt arbete utifrån ett eget valt ämne som integrerar kursens lärandemål.
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare: Ahmed, Sara
- Artikeltitel: A phenomenology of whiteness
- Tidskrift: Feminist theory
- År/Volym/nr/sidor: 2007/8/2/149-168
- Författare: Brah, Avtar & Phoenix, Ann
- Artikeltitel: Ain’t I a Woman? Revisiting intersectionality
- Tidskrift: Journal of International Women’s Studies
- År/Volym/nr/sidor: 2004/5/3/75-86
- Författare/red: Connell, Raewyn
- Titel: Gender in world perspective
- Upplaga: 2009
- Förlag: Polity press
- Kommentar: 180 s.
- Författare/red: Dominelli Lena
- Titel: Anti-oppressive Social Work Theory and Practice.
- Upplaga: 2002
- Förlag: Palgrave Macmillan
- Kommentar: 211 s.
- Författare: Erika Ono
- Artikeltitel: Violence Against Racially Minoritized Women: Implications for Social Work
- Tidskrift: Affilia: Journal of Women and Social Work
- År/Volym/nr/sidor: 2013/28/4/458-467
- Författare: Haraway, Donna
- Artikeltitel: Situated knowledges: the science question in feminism and the privilege of partial perspective.
- Tidskrift: Feminist studies
- År/Volym/nr/sidor: 1988/14/3/575-599
- Författare: Jönsson, J H. & Kamali, M.
- Artikeltitel: Fishing for development: A question for social work
- Tidskrift: International Social Work
- År/Volym/nr/sidor: 2012/55/4/504-521
- Författare/red: Kamali Masoud
- Titel: Racial Discrimination: Institutional Patterns and Politics
- Upplaga: 2008
- Förlag: Routledge
- Kommentar: 315 s.
- Författare: Lewis, Gail
- Artikeltitel: Situated Voices. ‘Black women’s experience’ and social work
- Tidskrift: Feminist Review
- År/Volym/nr/sidor: 1996/53/24-56
- Författare/red: Loomba Ania
- Titel: Colonialism/Postcolonialism
- Upplaga: 2005
- Förlag: Routledge
- Kommentar: 263 s.
- Författare: Mohanty, Chandra Talpade
- Artikeltitel: Under Western Eyes: Feminist Scholarship and Colonial Discourses
- Tidskrift: Feminist Review
- År/Volym/nr/sidor: 1988/30/61-88
- Författare/red: Pease, B
- Titel: Undoing Privilege. Unearned Advantage in a Divided World
- Upplaga: 2010
- Förlag: Zed Books
- Kommentar: 224 s.
- Författare: Sylvia Walby, Jo Armstrong, and Sofia Strid
- Artikeltitel: Intersectionality: Multiple Inequalities in Social Theory
- Tidskrift: Sociology
- År/Volym/nr/sidor: 2012/46/2/224-240
- Författare/red: Van Dijk Teun
- Titel: Discourse and Power
- Upplaga: 2008
- Förlag: Palgrave Macmillan
- Kommentar: 308 s.
- Författare: Viruell-Fuentes, Edna A. ; Miranda, Patricia Y. ; Abdulrahim, Sawsan
- Artikeltitel: More than Culture: Structural Racism, Intersectionality Theory, and Immigrant
- Tidskrift: Social Service & Medicine
- År/Volym/nr/sidor: 2012/75/12/2099-2106
- Webbadress: 2013/28/4/458-467