Samhällskunskap AV, Didaktisk inriktning 91-120, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Samhällskunskap AV, Didaktisk inriktning 91-120, 30 hp
Civics MA, Didactic Approach 91-120, 30 higher education credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SH001A
  • Ämne huvudområde: Samhällskunskap
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2009-03-31
  • Senast ändrad: 2014-05-23
  • Giltig fr.o.m: 2014-09-01

Syfte

Kursen syftar till att studenten skall visa fördjupning av kunskaper, färdigheter
och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som
gäller på grundnivå,

- ytterligare utveckla sin förmåga att självständigt integrera och använda
kunskaper inom samhällskunskap,
- utveckla sin förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och
situationer, och
- utveckla sina förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete inom samhällskunskap eller samhällskunskapens ämnesdidaktik

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten:
-kunna redogöra för sin kunskap i och förståelse för samhällskunskap, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete,
-visa fördjupad metodkunskap inom samhällskunskap,
-uppvisa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
-självständigt kunna identifiera och formulera frågeställningar samt kunna planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade forskningsuppgifter inom
givna tidsramar,
-muntligt och skriftligt klart kunna redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika
grupper,
-visa sådan färdighet inom området samhällskunskap som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet,
-uppvisa förmåga att inom området samhällskunskap kunna göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
-redovisa sin insikt i vetenskapens och särskilt samhällskunskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används,
-kunna identifiera och redogöra för sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling, samt
-ha fullgjort ett självständigt arbete om minst 15 högskolepoäng inom området samhällskunskap eller samhällskunskapens ämnesdidaktik.
- visa kunskap om maktbegreppet
- förmåga att förstå och diskutera hur makt framträder i olika institutionella och kontextuella sammanhang
- förmåga att förstå och diskutera vad ideologi är och hur detta begrepp kan hanteras ämnesdidaktiskt i samhällskunskapen
- visa förmåga att tillämpa ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper inom området samhällskunskap.

Innehåll

I kursen behandlas teorier om makt som begrepp och fenomen, ämnesdidaktik, forskningsmetodik, rapportskrivning och kritisk analys. Ett självständigt arbete (uppsats) genomförs. Kursen omfattar tre delmoment:

Delmoment 1. Maktens olika ansikten 7,5 hp
Delmoment 2. Forskningsmetodik, 7,5 hp
Delmoment 3. Uppsats, 15 hp

Behörighet

Avklarade studier i Samhällskunskap GR (A) 1-30 hp, Samhällskunskap GR (B) 31-60 hp samt minst 22,5hp från Samhällskunskap GR (C) 61-90 hp eller Samhällskunskap AV 61-90hp
eller motsvarande.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och
med hjälp utav olika kommunikationsformer.

Examination

M100: Maktens olika ansikten, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

M200: Forskningsmetodik, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

M300: Uppsats, 15 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Studenten examineras skriftligt och muntligt. Uppsatsarbetet redovisas vid ett seminarium genom oppositionsförfarande.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Eagleton, Terry
  • Titel: Ideology: an introduction (2nd ed.)
  • Ort: London
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Verso
  • Kommentar: ISBN:978-1-84467-136-6 242 s.
  • Författare/red: Engelstad, Fredrik
  • Titel: Vad är makt?
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Natur och kultur
  • Kommentar: ISBN: 978-91-2711349-7 212 s.
  • Författare/red: Morriss, Peter
  • Titel: Power - a philosophical analysis
  • Ort: Manchester
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Manchester University Press
  • Kommentar: ISBN:978-07-1905996-4 328 s.
  • Författare/red: Persson, Anders
  • Titel: Skola och makt
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Carlssons
  • Kommentar: ISBN:91-7798-858-2 220 s.
  • Författare/red: Petersson, Olof
  • Titel: Den offentliga makten
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: SNS
  • Kommentar: ISBN:978-91-85695-02-7 250 s.
Moment 2
  • Författare/red: Bryman, Alan
  • Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: ISBN:91-47-06402-1 463 s.
  • Författare/red: Dimenäs, Jörgen (red.)
  • Titel: Lära till lärare: Att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: ISBN:978-91-47-08421 257 s.
  • Författare/red: Stake, E. Robert
  • Titel: The Art of Case Study Research
  • Ort: Calif.Sage
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Thousand Oaks
  • Kommentar: ISBN:0-0839-5766-1 175 s.
Moment 3
  • Författare/red: Augustsson, Gunnar
  • Titel: Akademisk skribent: Om att utveckla sitt vetenskapliga skrivande
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN: 978-91-44-00491-4 Litteratur i samband med uppsatsarbetet väljs i samråd med handledare.
  • Författare/red: Backman, Jarl
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Studentlitteratur, Lund
  • Kommentar: ISBN: 91-44-00417-6 213 s.

Referenslitteratur

Moment 1
  • Kommentar: Två valda artiklar i samhällskunskap/samhällskunskapens ämnesdidaktik från någon vetenskaplig tidskrift.
Moment 2
  • Kommentar: Två valda doktorsavhandlingar i samhällsvetenskap med ämnesdidaktisk inriktning.
  • Författare/red: Hansén SE, Forsman L
  • Titel: Allmändidaktik - vetenskap för lärare
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: valda delar

Litteratur i samband med uppsatsarbetet väljs i samråd med handledare.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15