Samhällskunskap AV, Didaktisk inriktning 91-120, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Samhällskunskap AV, Didaktisk inriktning 91-120, 30 hp
Civics MA, Didactic Approach 91-120, 30 higher education credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SH001A
- Ämne huvudområde: Samhällskunskap
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2009-03-31
- Senast ändrad: 2014-05-23
- Giltig fr.o.m: 2014-09-01
Syfte
Kursen syftar till att studenten skall visa fördjupning av kunskaper, färdigheter
och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som
gäller på grundnivå,
- ytterligare utveckla sin förmåga att självständigt integrera och använda
kunskaper inom samhällskunskap,
- utveckla sin förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och
situationer, och
- utveckla sina förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete inom samhällskunskap eller samhällskunskapens ämnesdidaktik
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten:
-kunna redogöra för sin kunskap i och förståelse för samhällskunskap, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete,
-visa fördjupad metodkunskap inom samhällskunskap,
-uppvisa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
-självständigt kunna identifiera och formulera frågeställningar samt kunna planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade forskningsuppgifter inom
givna tidsramar,
-muntligt och skriftligt klart kunna redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika
grupper,
-visa sådan färdighet inom området samhällskunskap som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet,
-uppvisa förmåga att inom området samhällskunskap kunna göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
-redovisa sin insikt i vetenskapens och särskilt samhällskunskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används,
-kunna identifiera och redogöra för sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling, samt
-ha fullgjort ett självständigt arbete om minst 15 högskolepoäng inom området samhällskunskap eller samhällskunskapens ämnesdidaktik.
- visa kunskap om maktbegreppet
- förmåga att förstå och diskutera hur makt framträder i olika institutionella och kontextuella sammanhang
- förmåga att förstå och diskutera vad ideologi är och hur detta begrepp kan hanteras ämnesdidaktiskt i samhällskunskapen
- visa förmåga att tillämpa ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper inom området samhällskunskap.
Innehåll
I kursen behandlas teorier om makt som begrepp och fenomen, ämnesdidaktik, forskningsmetodik, rapportskrivning och kritisk analys. Ett självständigt arbete (uppsats) genomförs. Kursen omfattar tre delmoment:
Delmoment 1. Maktens olika ansikten 7,5 hp
Delmoment 2. Forskningsmetodik, 7,5 hp
Delmoment 3. Uppsats, 15 hp
Behörighet
Avklarade studier i Samhällskunskap GR (A) 1-30 hp, Samhällskunskap GR (B) 31-60 hp samt minst 22,5hp från Samhällskunskap GR (C) 61-90 hp eller Samhällskunskap AV 61-90hp
eller motsvarande.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och
med hjälp utav olika kommunikationsformer.
Examination
M100: Maktens olika ansikten, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
M200: Forskningsmetodik, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
M300: Uppsats, 15 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Studenten examineras skriftligt och muntligt. Uppsatsarbetet redovisas vid ett seminarium genom oppositionsförfarande.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Eagleton, Terry
- Titel: Ideology: an introduction (2nd ed.)
- Ort: London
- Upplaga: 2007
- Förlag: Verso
- Kommentar: ISBN:978-1-84467-136-6 242 s.
- Författare/red: Engelstad, Fredrik
- Titel: Vad är makt?
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: Natur och kultur
- Kommentar: ISBN: 978-91-2711349-7 212 s.
- Författare/red: Morriss, Peter
- Titel: Power - a philosophical analysis
- Ort: Manchester
- Upplaga: 2002
- Förlag: Manchester University Press
- Kommentar: ISBN:978-07-1905996-4 328 s.
- Författare/red: Persson, Anders
- Titel: Skola och makt
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: Carlssons
- Kommentar: ISBN:91-7798-858-2 220 s.
- Författare/red: Petersson, Olof
- Titel: Den offentliga makten
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2007
- Förlag: SNS
- Kommentar: ISBN:978-91-85695-02-7 250 s.
Moment 2
- Författare/red: Bryman, Alan
- Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2002
- Förlag: Liber
- Kommentar: ISBN:91-47-06402-1 463 s.
- Författare/red: Dimenäs, Jörgen (red.)
- Titel: Lära till lärare: Att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2007
- Förlag: Liber
- Kommentar: ISBN:978-91-47-08421 257 s.
- Författare/red: Stake, E. Robert
- Titel: The Art of Case Study Research
- Ort: Calif.Sage
- Upplaga: 1995
- Förlag: Thousand Oaks
- Kommentar: ISBN:0-0839-5766-1 175 s.
Moment 3
- Författare/red: Augustsson, Gunnar
- Titel: Akademisk skribent: Om att utveckla sitt vetenskapliga skrivande
- Ort: Lund
- Upplaga: 2012
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: ISBN: 978-91-44-00491-4 Litteratur i samband med uppsatsarbetet väljs i samråd med handledare.
- Författare/red: Backman, Jarl
- Titel: Rapporter och uppsatser
- Upplaga: 1998
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: ISBN: 91-44-00417-6 213 s.
Referenslitteratur
Moment 1
- Kommentar: Två valda artiklar i samhällskunskap/samhällskunskapens ämnesdidaktik från någon vetenskaplig tidskrift.
Moment 2
- Kommentar: Två valda doktorsavhandlingar i samhällsvetenskap med ämnesdidaktisk inriktning.
- Författare/red: Hansén SE, Forsman L
- Titel: Allmändidaktik - vetenskap för lärare
- Ort: Lund
- Upplaga: 2011
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: valda delar
Litteratur i samband med uppsatsarbetet väljs i samråd med handledare.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket