Samhällskunskap AV, Didaktisk inriktning 91-120, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Samhällskunskap AV, Didaktisk inriktning 91-120, 30 hp
Civics MA, Didactic Approach 91-120, 30 higher education credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SH001A
  • Ämne huvudområde: Samhällskunskap
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2009-03-31
  • Senast ändrad: 2010-03-18
  • Giltig fr.o.m: 2010-08-01

Syfte

Kursen syftar till att studenten skall visa fördjupning av kunskaper, färdigheter
och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som
gäller på grundnivå,

- ytterligare utveckla sin förmåga att självständigt integrera och använda
kunskaper inom samhällskunskap,
- utveckla sin förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och
situationer, och
- utveckla sina förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete inom samhällskunskap eller samhällskunskapens ämnesdidaktik

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten:
-kunna redogöra för sin kunskap i och förståelse för samhällskunskap, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete,
-visa fördjupad metodkunskap inom samhällskunskap,
-uppvisa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
-självständigt kunna identifiera och formulera frågeställningar samt kunna planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade forskningsuppgifter inom
givna tidsramar,
-muntligt och skriftligt klart kunna redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika
grupper,
-visa sådan färdighet inom området samhällskunskap som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet,
-uppvisa förmåga att inom området samhällskunskap kunna göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
-redovisa sin insikt i vetenskapens och särskilt amhällskunskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används,
-kunna identifiera och redogöra för sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling, samt
-ha fullgjort ett självständigt arbete om minst 15 högskolepoäng inom området samhällskunskap eller samhällskunskapens ämnesdidaktik.
- visa kunskap om maktbegreppet
- förmåga att förstå och diskutera hur makt framträder i olika institutionella och kontextuella sammanhang

Innehåll

I kursen behandlas teorier om makt som begrepp och fenomen, ämnesdidaktik, forskningsmetodik, rapportskrivning och kritisk analys. Ett självständigt arbete (uppsats) genomförs. Kursen omfattar tre delmoment:

Delmoment 1. Maktens olika ansikten 7,5 hp
Delmoment 2. Forskningsmetodik, 7,5 hp
Delmoment 3. Uppsats, 15 hp

Behörighet

Avklarade studier i Samhällskunskap GR (A) 1-30 hp, Samhällskunskap GR (B) 31-60 hp samt minst 22,5hp från Samhällskunskap GR (C) 61-90 hp eller Samhällskunskap AV 61-90hp
eller motsvarande.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och
med hjälp utav olika kommunikationsformer.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Uppsatsarbetet redovisas vid ett seminarium
genom oppositionsförfarande.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.

När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet.
Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.
Antalet examinationstillfällen är begränsat till 5 för att uppnå godkänt resultat på kursen. Se Mittuniversitetets Förvaltningshandbok - Kapitel 13 .

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Engelstad, Fredrik
  • Titel: Vad är makt?
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Natur och kultur
  • Kommentar: 212 s.
  • Författare/red: Morriss, Peter
  • Titel: Power - a philosophical analysis
  • Ort: Manchester
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Manchester University Press
  • Kommentar: 328 s.
  • Författare/red: Persson, Anders
  • Titel: Skola och makt
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Carlssons
  • Kommentar: 220 s.
  • Författare/red: Petersson, Olof
  • Titel: Den offentliga makten
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: SNS
  • Kommentar: 250 s.
Moment 2
  • Författare/red: Bryman, Alan
  • Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 463 s.
  • Författare/red: Dimenäs, Jörgen (red.)
  • Titel: Lära till lärare: Att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 257 s.
  • Författare/red: Stake, E. Robert
  • Titel: The Art of Case Study Research
  • Ort: Calif.Sage
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Thousand Oaks
  • Kommentar: 175 s.

Referenslitteratur

Moment 2
  • Författare/red: Backman, Jarl
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 213 s. Två valda doktorsavhandlingar i samhällsvetenskap med ämnesdidaktisk inriktning. Två valda artiklar i samhällskunskap/samhällskunskapens ämnesdidaktik från någon vetenskaplig tidskrift.
Moment 3
  • Författare/red: Augustsson, Gunnar
  • Titel: Akademisk skribent: Om att utveckla sitt vetenskapliga skrivande
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur

Litteratur i samband med uppsatsarbetet väljs i samråd med handledare.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15