Samhällskunskap AV, Samhällskunskap för lärare som undervisar i gymnasieskolan alternativt kommunal vuxenutbildning, 91-120 hp. Ingår i Lärarlyftet II, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Samhällskunskap AV, Samhällskunskap för lärare som undervisar i gymnasieskolan alternativt kommunal vuxenutbildning, 91-120 hp. Ingår i Lärarlyftet II, 30 hp
Civics Ba

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SH002U
  • Ämne huvudområde: Samhällskunskap
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: AXX - Kursen ligger på avancerad nivå. Kan ej klassificeras.
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2012-10-05
  • Senast ändrad: 2012-11-26
  • Giltig fr.o.m: 2013-01-01

Syfte

Kursen syftar till att kursdeltagaren efter genomgången kurs ska ha:
- förvärvat ämnesteorietiska och ämnesdidaktiska kunskaper och färdigheter som krävs för att ge behörighet för att undervisa i gymnasiet eller i kommunal vuxenutbildning

Lärandemål

Delmoment 1.
Efter genomgången kurs skall den studerande:
- visa kunskap om maktbegreppet samt visa förmåga att förstå och diskutera hur makt framträder i olika institutionella och kontextuella sammanhang i samhället och i skolan.
- visa förmåga att analysera makt ur klass-, genus- och etnicitets-perspektiv.

Delmoment 2.
Efter genomgången kurs skall den studerande:
-visa fördjupad förmåga att analysera relationen mellan demokrati och medborgarskap samt uppvisa kunskap om medborgarskapets olika dimensioner.
- visa kunskap om och förmåga att självständigt analysera demokratins möjligheter och problem i ett jämförande perspektiv samt uppvisa fördjupade färdigheter att arbeta med demokratibegreppet i undervisning.

Delmoment 3.
Efter genomgången kurs skall den studerande:
- visa fördjupad metodkunskap inom samhällskunskap samt självständigt kunna identifiera och formulera frågeställningar samt kunna planera och med adekvata metoder genomföra en kvalificerade forskningsuppgift inom givna tidsramar.
- muntligt och skriftligt klart kunna redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper.
- kunna redovisa insikt i vetenskapens och särskilt samhällskunskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.
- fullgjort ett självständigt arbete om minst 15 högskolepoäng inom området samhällskunskap eller samhällskunskapens ämnesdidaktik.

Innehåll

Kursen består av följande tre (3) moment:

Moment 1.
Maktens olika ansikten, 7,5 hp
I momentet behandlas teorier om makt som begrepp och fenomen. Detta innefattar att länka befintlig teoribildning inom området till att förstå och kunna diskutera hur makt framträder i olika sammanhang såväl i samhället som i skolans värld. Aktuell teoribildning om makt exemplifieras och analyseras under kursens gång ur bland annat klass-, genus- och etnicitets-perspektiv samt diskuteras i förhållande till didaktiska val för undervisning och metoder för bedömning med utgångspunkt från skolans nya styrdokument (Lgr 11).

Moment 2.
Demokrati och medborgarskap, 7,5 hp
I momentet analyseras och problematiseras samhällskunskapens teoretiska kärna, demokrati och medborgarskap. I momentet presenteras och kritiskt granskas olika demokratimodeller, satt i relation till såväl skola som samhälle. Medborgarskapsbegreppet analyseras, problematiseras (”thin/thick citizenship”) och översätts till befintlig teoribildning på området samt till dagens samhälleliga utvecklingsprocesser. I momentet diskuteras också olika didaktiska vägar för undervisning kring medborgarskap och demokrati och metoder för bedömning med utgångspunkt från skolans nya styrdokument (Lgr 11

Moment 3.
Vetenskaplig metod och uppsatsskrivande, 15 hp.
I momentet behandlas samhällsvetenskaplig metod. Olika metodologiska angreppssätt för författandet av en akademisk uppsats beskrivs och analyseras. De studerande skall därefter författa ett självständigt arbete inom området samhällskunskap eller samhällskunskapens ämnesdidaktik och försvara denna uppsats i ett offentligt seminarium.

Behörighet

Ämnesstudier omfattande 90 hp i ämnet samhällskunskap eller motsvarande.
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som har en behörighetsgivande lärarexamen och undervisar i detta ämne i gymnasiet eller i kommunal vuxenutbildning utan att vara ämnesbehörig och
som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning (2007:223) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se/fortbildning

Den som söker till denna kurs utan godkännande av skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.

Kursbeskrivning

Kursen ges på distans, nätburet. Inga campusträffar.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier samt självstudieuppgifter.

Examination

Delmoment I: Examination via seminarium och PM skrivande.
Delmoment II: Examination via seminarium och PM skrivande.
Delmoment III: Examination via seminarium och genomförande av oppositionsuppgift

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Medborgarkunskaper i sikte
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publicerat/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2814
Moment 1
  • Författare/red: Engelstad, Fredrik
  • Titel: Vad är makt?,
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Natur och kultur
  • Kommentar: 212 s.
  • Författare/red: Hultqvist,Kenneth & Petersson,Kenneth, Foucault
  • Titel: Namnet på en modern vetenskaplig och filosofisk problematik
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: HLS-förlag
  • Kommentar: 352 s.
  • Författare/red: Persson, Anders
  • Titel: Skola och makt
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Carlssons
  • Kommentar: 220 s.
Moment 2
  • Författare/red: Ekman Joakim, Pilo Lina
  • Titel: Skolan, demokratin och de unga medborgarna
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 240 s.
  • Författare/red: Faulks, Keith
  • Titel: Citizenship
  • Ort: London
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Routledge
  • Kommentar: 190 s.
  • Författare/red: Hadenius, Axel
  • Titel: Demokrati: En jämförande analys
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 244 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Skolan och medborgarskapandet
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publicerat/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2596
Moment 3
  • Författare/red: Dimenäs Jörgen (red)
  • Titel: Lära till lärare: Att utveckla läraryrket – vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 261 s.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15