Samhällskunskap GR (A), Inriktning samhällskunskap 1-30 med VFU, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Samhällskunskap GR (A), Inriktning samhällskunskap 1-30 med VFU, 30 hp
Civics Ba
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SH005G
- Ämne huvudområde: Samhällskunskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2007-10-26
- Senast ändrad: 2008-11-20
- Giltig fr.o.m: 2009-01-01
Syfte
Kursens syfte är att ge grundläggande kunskaper och didaktiska verktyg för undervisning i samhällskunskap genom anlägga en bred samhällsvetenskaplig ansats och ett helhetsperspektiv på människan som kultur- och samhällsvarelse. Kursen syftar vidare till att utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt till fenomen och processer i samhället. Kursen skall även ge insikter om skolämnet samhällskunskap utifrån dess uppkomst och nuvarande innehåll.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall den studerande:
- visa grundläggande kunskap om vetenskaps- och samhällsteori
- visa förmåga att förstå och diskutera samhällsfenomen ur klass-, genus- och etnicitets-perspektiv
- visa kunskap och förståelse om skolämnet samhällskunskap med avseende på dess innehåll, uppkomst och utveckling
- kunna redogöra för och diskutera hur de formuleringar om ämnet samhällskunskap som återfinns i skolans styrdokument kommer till uttryck i pedagogisk praktik
- visa kunskap i att planera, leda, genomföra och utvärdera pedagogisk verksamhet
- uppvisa ett kritiskt och problematiserande förhållningssätt till demokratin som samhällsform
- visa kunskap om olika politiska system
- visa förmåga att jämföra och analysera olika politiska system
- visa metodkunskaper och förmåga att kritiskt granska och värdera olika typer av vetenskapliga metodansatser inom det statsvetenskapliga området
- visa förmåga att identifiera sitt behov av kunskaper för undervisning om politik, makt och demokrati
- visa kunskaper om och förmåga att diskutera samhällsekonomisk teori och ekonomisk politik
- visa kunskaper om och förmåga att diskutera olika teoretiska utgångspunkter för statlig välfärdspolitik
- visa kunskaper om och förmåga att diskutera samhällsekonomiska problemställningar med utgångspunkt i alternativa ekonomiska teoribildningar
Innehåll
Att förstå och förklara samhället, 7,5 hp.
Vad innebär skolämnet samhällskunskap, 7,5 hp, varav 4,5 hp verksamhetsförlagd utbildning.
Politik, makt och demokrati, 7,5 hp.
Perspektiv på välfärd, 7,5 hp.
Behörighet
Antagen till Mittuniversitets lärarutbildning.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, gruppdiskussioner och seminarier samt verksamhetsförlagd utbildning
Examination
Examination sker dels genom seminarier, dels genom skriftliga och muntliga uppgifter samt tentamina. Samtliga examinerande moment på kursen är obligatoriska. Eventuella övriga obligatorium bestäms vid starten av respektive delkurs. För att inte erhålla betygen Fx och F krävs att lägst erhålla betyget E på samtliga examinerande inslag på kursen.
Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet. Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok.
Begränsning av examination
Antalet examinationstillfällen är begränsat till 5 för att uppnå godkänt resultat på respektive moment i kursen (se Mittuniversitetets Förvaltningshandbok - Kapitel 13) .
För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos Lärarutbildningsnämnden (LUN) om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Den verksamhetsförlagda utbildningen inom AUO 1-30hp skall vara godkänd innan inriktningskursens vfu kan påbörjas.
För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Best, Shaun
- Titel: Understanding social divisions
- Ort: London
- Upplaga: 2005
- Förlag: Sage
- Kommentar: 333 s.
- Författare/red: Gilje, Nils & Grimen, Harald
- Titel: Samhällsvetenskapernas förutsättningar
- Ort: Göteborg
- Upplaga: 2007
- Förlag: Daidalos
- Kommentar: 336 s.
- Författare/red: Liedman, Sven-Eric
- Titel: Mellan det triviala och det outsägliga: Blad ur humanioras och samhällsvetenskapernas historia
- Ort: Göteborg
- Upplaga: 1998
- Förlag: Daidalos
- Kommentar: Valda delar
- Författare/red: Månson, Per
- Titel: Båten i parken: Introduktion till samhällsstudier
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2006
- Förlag: Norstedts Akademiska
- Kommentar: 155 s. (Smedjebacken: Scandbook)
Moment 2
- Författare/red: Bronäs, Agneta
- Titel: Demokrati i samhällsundervisningen - kunskap eller fostran? I Myndigheten för skolutveckling: Selander, Staffan (red) Kobran, nallen och majjen: Tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: Liber
- Kommentar: 17 s. (Hämtas som PDF via Skolverkets hemsida)
- Författare/red: Bronäs, Agneta & Selander, Staffan
- Titel: Samhällskunskap som skolämne. I Falkevall, B & Selander S (red.), Skolämne i kris?, 2002
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2002
- Förlag: HLS
- Kommentar: 19 s. Stockholm Library of Curriculum Studies 10
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Kursplaner för samhällskunskap (grundskolan samt gymnasieskolan)
- Kommentar: 7 s.
- Författare/red: Vernersson, Folke
- Titel: Undervisa om samhället: Didaktiska modeller och läraruppfattningar
- Ort: Lund
- Upplaga: 1999
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 362 s. (Valda delar)
- Författare/red: Zander, Ulf
- Titel: Från nationell demokratisk överideologi eller berättelsen om samhällskunskapens uppgång och historieämnets fall. I Utbildning och demokrati nr 2
- Upplaga: 1997
- Kommentar: 23 s.
Moment 3
- Författare/red: Bågenholm, Andreas & Demker, Marie
- Titel: Styrelseskick i elva länder
- Ort: Lund
- Upplaga: 2007
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: (Valda delar)
- Författare/red: Jonsson, Britta & Roth, Klas
- Titel: Demokrati och lärande
- Ort: Lund
- Upplaga: 2003
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 328 s.
- Författare/red: Petterson, Olof
- Titel: Svensk politik
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2007
- Förlag: Norstedts juridik
- Kommentar: 228 s.
- Författare/red: Tallberg, Jonas
- Titel: EU:s politiska system
- Ort: Lund
- Upplaga: 3:e upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 224 s.
Moment 4
- Författare/red: Eklund, Klas
- Titel: Vår ekonomi - En introduktion till samhällsekonomin
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2007
- Förlag: Norstedts
- Kommentar: 520 s.
- Författare/red: Pålsson Syll, Lars
- Titel: Den dystra vetenskapen: Om nationalekonomins och nyliberalismens kris
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2001
- Förlag: Atlas
- Kommentar: 178 s.
- Författare/red: Rothstein, Bo
- Titel: Vad bör staten göra? Om välfärdsstatens moraliska och politiska logik
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2002
- Förlag: SNS
- Kommentar: 328 s.
- Författare/red: Sandelin, Bo, Trautwein, Hans-Michael & Wundrak, Richard
- Titel: Det ekonomiska tänkandets historia
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2008
- Förlag: SNS
- Kommentar: 152 s.
Referenslitteratur
Moment 3
- Författare/red: Nordin, Svante
- Titel: Det politiska tänkandets historia
- Ort: Lund
- Upplaga: 2006
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 213 s.