Samhällskunskap GR (B), Inriktning samhällskunskap 31-60 med VFU, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Samhällskunskap GR (B), Inriktning samhällskunskap 31-60 med VFU, 30 hp
Civics Ba (B)
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SH007G
- Ämne huvudområde: Samhällskunskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2007-12-04
- Senast ändrad: 2011-05-18
- Giltig fr.o.m: 2011-08-15
Syfte
Kursens syfte är att ge fördjupade kunskaper och didaktiska verktyg för undervisning i samhällskunskap med avseende på hur det internationella samfundet fungerar och internationella processer gestaltar sig. Vidare syftar kursen till att utveckla kunskaper om hur skolans arbete organiseras och former för kunskapsprövning kan se ut. Kursen syftar slutligen till att utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt till fenomen och processer i samhället.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall den studerande:
- visa kunskap och förmåga att analysera begreppet globalisering med dess olika innebörder
- visa kunskap om globaliseringens ekonomiska, sociala, politiska, demografiska och kulturella dimensioner och kunskap om hur effekterna av globaliseringen visar sig på lokal och regional nivå.
- visa kunskap om området internationella relationer och internationell politik.
- visa förmåga att tillämpa sina ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper, med avseende på internationalisering i skolämnet samhällskunskap.
- visa kunskap om sambandet mellan planering, genomförande och bedömning i lärande och undervisning i samhällskunskap
- visa färdighet i hur man kan operationalisera mål för undervisning i samhällskunskap
- visa färdighet i hur man kan konstruera verktyg för bedömning som korresponderar med styrdokumentens mål för genomförande av undervisning i samhällskunskap
- visa kunskap i att analysera och bedöma elevers kunskapsutveckling samt god kunskap om betygsättning
- visa kunskap om samhällsvetenskaplig metod
- visa förmåga att självständigt producera och kritiskt granska ett samhällsvetenskapligt arbete
- visa ett vetenskapligt förhållningssätt till kunskapsproduktion
Innehåll
Globalisering och internationella relationer, 15 hp, varav 1,5 hp verksamhetsförlagd utbildning.
Planera, genomföra och bedöma, 7,5 hp, varav 3 hp verksamhetsförlagd utbildning.
Metod och B-uppsats, 7,5 hp.
Behörighet
Antagen till inriktning samhällskunskap
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Dessutom ingår verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Examination sker dels genom seminarier, dels genom skriftliga och muntliga uppgifter samt tentamina. Samtliga examinerande moment på kursen är obligatoriska. Eventuella övriga obligatorium bestäms vid starten av respektive delkurs. För att inte erhålla betygen Fx och F krävs att lägst erhålla betyget E på samtliga examinerande inslag på kursen.
Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet. Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok.
Begränsning av examination
För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos Lärarutbildningsnämnden (LUN) om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Generellt gäller att föregående period av verksamhetsförlagd utbildning skall vara godkänd innan ny verksamhetsförlagd utbildning påbörjas.
För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Ahrne, Göran
- Titel: Upptäckten av det globala, Sociologisk forskning nr 1
- Ort: Lund
- Upplaga: 2007
- Kommentar: 8 s.
- Författare/red: Baylis, John & Smith, Steve
- Titel: The globalization of the world politics: An introduction to international relations
- Ort: Oxford
- Upplaga: 2010
- Förlag: Oxford University Press
- Kommentar: 622 s.
- Författare/red: Held, David & McGrew, Anthony
- Titel: Den omstridda globaliseringen
- Ort: Göteborg
- Upplaga: 2003
- Förlag: Daidalos
- Författare/red: Knox, Paul. L & Marston, Sallie. A
- Titel: Places and Regions in Global Context - Human Geography
- Ort: New Jersey
- Upplaga: 2010
- Förlag: Prentice-Hall
- Kommentar: 515 s. Valda delar
Moment 2
- Författare/red: Karlefjärd, Anna
- Titel: Att rymmas inom sitt friutrymme: Om samhällskunskapslärares anpassning och undervisning
- Ort: Karlstad
- Upplaga: 2011
- Förlag: Karlstads universitet: Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper, Statsvetenskap
- Webbadress: http://kau.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:395564
- Kommentar: 136 s.
- Författare/red: Odenstad, Christina
- Titel: Prov och bedömning i samhällskunskap: En analys av gymnasielärares skriftliga prov
- Ort: Karlstad
- Upplaga: 2010
- Förlag: Karlstads universitet: Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper, Statsvetenskap
- Webbadress: http://kau.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:379242
- Kommentar: 181 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Att bedöma eller döma
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2002
- Förlag: Liber
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=933
- Kommentar: 176 s. Valda delar.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Kursplaner för samhällskunskap (grundskolan samt gymnasieskolan)
- Webbadress: www.skolverket.se
- Kommentar: 7 s.
- Författare/red: Tønnessen, Rolf Th, Tønnessen, Marianne
- Titel: Demokratisk dannelse : fagdidaktikk i samfunnskunnskap
- Ort: Bergen
- Upplaga: 2007
- Förlag: Fagbokförlaget
- Kommentar: 293 s.
Moment 3
- Författare/red: Backman, Jarl
- Titel: Rapporter och uppsatser
- Ort: Lund
- Upplaga: 2008
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 223 s.
- Författare/red: Bell, Judith
- Titel: Introduktion till forskningsmetodik
- Ort: Lund
- Upplaga: 2006
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 265 s.
Referenslitteratur
Moment 1
- Författare/red: Fountain, Susan
- Titel: Att undervisa för utveckling
- Ort: Lund
- Upplaga: 1997
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 337 s.
Moment 2
- Författare/red: Korp, Helena
- Titel: Kunskapsbedömning - hur, vad och varför
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: Myndigheten för skolutveckling
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1823
- Kommentar: 175 s.
Valbar litteratur anpassad till det självständiga arbetet.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket