Samhällskunskap AV, Verksamhetsförlagd utbildning lll för ämneslärare i gymnasieskolan, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Samhällskunskap AV, Verksamhetsförlagd utbildning lll för ämneslärare i gymnasieskolan, 15 hp
Civics (MA) Teaching Practice Placement lll for Upper Secondary School Teacher, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SH008A
- Ämne huvudområde: Samhällskunskap
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Verksamhetsförlagd utbildning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2018-10-31
- Senast ändrad: 2020-03-26
- Giltig fr.o.m: 2020-07-01
Syfte
Kursens syfte är att under en verksamhetsförlagd utbildning ge den studerande möjlighet att ytterligare fördjupa sin förståelse av skolans verksamhet och innehållet i lärares ledarskap samt att vidareutveckla de färdigheter, förmågor och förhållningssätt som är centrala för ett självständigt och professionellt utövande av läraryrket. Kursen har ett ämnesdidaktiskt fokus vilket innebär att betoningen ligger på att fördjupa förmågan att inom ämnet samhällskunskap utveckla, planera och genomföra undervisning och pedagogisk verksamhet. Vidare handlar kursen om att fördjupa förmågan att analysera och bedöma elevers lärande i ämnet samhällskunskap samt att fördjupa förståelsen av relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för lärares yrkesutövning. Kursen är förlagd till verksamheter och skolformer som är relevanta för den specifika utbildningen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Moment 1: Verksamhetsförlagd utbildning i gymnasieskolan i ämnet samhällskunskap, 7,5 hp
- reflektera över utvärderings- och utvecklingsarbete inom pedagogisk yrkesverksamhet genom att relatera de teoretiska kunskaperna till erfarenheterna från den verksamhetsförlagda utbildningen
- identifiera specialpedagogiska behov hos elever och peka på hur dessa behov kan mötas samt reflektera över hur det specialpedagogiska arbetet kan utvecklas i den aktuella miljön där den verksamhetsförlagda utbildningen genomförts
- självständigt dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling i för-hållande till kunskapskraven i läro- och ämnesplaner, elevernas förutsättningar i förhållande till gällande regelverk kring rättssäker examination, samt på ett etisk reflekterat och konstruktivt sätt kommunicera bedömningen till eleverna
- diskutera och problematisera skolans arbete för att förebygga och motverka diskriminering av elever
- kritiskt och självständigt reflektera över relationen mellan skolans styrdokument och skolans praktik med utgångspunkt i konkreta exempel från såväl forskning, styrdokument som egna erfarenheter
- med självständighet utveckla, planera och genomföra under¬visning med utgångspunkt i skolans styrdokument samt ämnesteoretiska kunskaper och ämnesdidaktisk forskning i syfte att främja varje elevs lärande och utveckling
- utveckla fördjupad kommunikativ förmåga i yrkesskrivande som stöd för den pedagogiska verksamheten.
Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning i år 7-9, gymnasieskolan eller gymnasial vuxenutbildning i ämnet samhällskunskap, 7,5 hp
- uppvisa en fördjupad professionell och yrkesetisk hållning som genomsyrar den studerandes utövande av läraryrkets samtliga uppgifter och aspekter
- med professionell hållning och säkerhet, på ett inkännande och förtroendeingivande sätt, samarbeta med såväl elever som föräldrar/vårdnadshavare samt reflektera över hur detta samarbete kan utvecklas ytterligare
- utvärdera den egna insatsen och ge fördjupande perspektiv på de erfarenheter som erhållits under den verksamhetsförlagda utbildningen genom att relatera den till kunskaper som erhållits i ämnesstudier och studier inom den utbildningsvetenskapliga kärnan
- med självständighet utveckla, planera och genomföra undervisning med utgångspunkt i skolans styrdokument samt ämnesteoretiska kunskaper och ämnesdidaktisk forskning i syfte att främja varje elevs lärande och utveckling
- reflektera kring den egna undervisningen med utgångspunkt i såväl allmän- som ämnesdidaktisk forskning och motivera de didaktiska valen med hjälp av en diskussion kring elevernas behov och utveckling, undervisningsmaterialets beskaffenhet, aktuella styrdokument och olika lärandeteorier
- självständigt och med säkerhet använda digitala verktyg i undervisningen samt mot bakgrund av de egna erfarenheterna ge exempel på sätt att utveckla detta ytterligare.
Innehåll
Kursen består av 10 veckors verksamhetsförlagd utbildning med handledning. Utbildningen innehåller både planering och genomförande av pedagogiska aktiviteter med eget ansvar (under handledning), men också auskultation och observation i samband med olika verksamheter i skolans vardag. Därigenom kan den studerande både pröva och fördjupa sina lärar- och ämneskunskaper.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs godkänt betyg i programmets föregående verksamhetsförlagda kurser samt i minst 60 hp inom respektive undervisningsämne.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs i de ämnesstudier som den studerande är antagen i. Denna kurs genomförs i ämnet samhällskunskap. Undervisningen består främst av handledning under den verksamhetsförlagda utbildningen, men kan även innefatta seminarier på campus. Närvaro på praktikplatsen är obligatorisk under den verksamhetsförlagda utbildningen. Deltagandet innebär heltid. All undervisning är obligatorisk.
Examination
2001: VFU- verksamhetsförlagd utbildning, 10 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2002: Portfolio, Skriftlig inlämningsuppgift, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2003: Ämnesdidaktisk uppgift, Skriftlig inlämningsuppgift, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Studenten examineras skriftligt och muntligt samt genom fortlöpande bedömning under vfu i en autentisk yrkessituation. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studenten prövas vid ett ordinarie tillfälle. Vid underkänt resultat har studenten rätt till ytterligare en vfu-period och ny prövning. Vid eventuellt underkännande vid denna period är studenten spärrad för vidare vfu-kurser. Ansökan om att bli prövad vid ett tredje tillfälle kan vid
särskilda omständigheter medges. Obligatorisk schemalagd VFU-uppföljning, som förutsätter studenternas fysiska närvaro och deltagande på campus, kan förekomma. Detta framgår i förekommande fall av schemat.
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge en anpassad examination för studenten.
Betygskriterier:
För att erhålla betyget VG (väl godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl
uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda. För att erhålla betyget U (underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.
Begränsning av examination
Övriga föreskrifter av betydelse.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt att elever och VFU-handledares förtroende riskerar att skadas. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell studieplan/handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Studenten har möjlighet att genomföra examinationsmomentet i den praktiska delen (VFU) två gånger, ett ordinarie examinationstillfälle samt ett omtentamenstillfälle.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Titel: Läroplan, program och ämnen i gymnasieskolan (Gy11),
- Webbadress: https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan
- Titel: Läroplaner och kursplaner för grundskolan (Lgr 11),
- Webbadress: https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan
- Titel: Ämne samhällskunskap; syfte, kurser och kommentarmaterial.
- Webbadress: https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne?url=1530314731%2Fsyllabuscw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DSAM%26courseCo
- Författare/red: Berg , Sundh F, Wede C
- Titel: Lärare som ledare – i och utanför klassrummet.
- Upplaga: (2019)
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Bronäs A, Runebou N.
- Titel: Ämnesdidaktik. En undervisningskonst.
- Upplaga: (2015)
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Håkansson J, Sundberg D.
- Titel: Utmärkt undervisning. Framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning.
- Upplaga: (2012)
- Förlag: Natur och Kultur
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011, Skolverket, Stockholm, 2011 (202 s). Nedladdningsbar via Skolverkets hemsida: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2705 Här tillkommer litteratur om ca 500 sidor. Ytterligare litteratur kan tillkomma.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket