Samhällskunskap GR (B), Samhällskunskap 31-60, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Samhällskunskap GR (B), Samhällskunskap 31-60, 30 hp
Civics Ba (B)

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SH008G
  • Ämne huvudområde: Samhällskunskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2008-04-23
  • Senast ändrad: 2011-01-04
  • Giltig fr.o.m: 2011-01-10

Syfte

Kursens syfte är att ge fördjupade kunskaper och didaktiska verktyg för undervisning i samhällskunskap med avseende på hur det internationella samfundet fungerar och internationella processer gestaltar sig. Vidare syftar kursen till att utveckla kunskaper om hur skolans arbete organiseras och former för kunskapsprövning kan se ut. Kursen syftar slutligen till att utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt till fenomen och processer i samhället.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall den studerande:
- visa kunskap och förmåga att analysera begreppet globalisering med dess olika innebörder
- visa kunskap om globaliseringens ekonomiska, sociala, politiska, demografiska och kulturella dimensioner och kunskap om hur effekterna av globaliseringen visar sig på lokal och regional nivå.
- visa kunskap om området internationella relationer och internationell politik.
- visa förmåga att tillämpa sina ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper, med avseende på internationalisering i skolämnet samhällskunskap.
- visa kunskap om sambandet mellan planering, genomförande och bedömning i lärande och undervisning i samhällskunskap
- visa färdighet i hur man kan operationalisera mål för undervisning i samhällskunskap
- visa färdighet i hur man kan konstruera verktyg för bedömning som korresponderar med styrdokumentens mål för genomförande av undervisning i samhällskunskap
- visa kunskap om samhällsvetenskaplig metod
- visa förmåga att självständigt producera och kritiskt granska ett samhällsvetenskapligt arbete
- visa ett vetenskapligt förhållningssätt till kunskapsproduktion

Innehåll

Globalisering och internationella relationer, 15 hp,
Planera, genomföra och bedöma, 7,5 hp,
Metod och B-uppsats, 7,5 hp.

Behörighet

Avklarade studier omfattande minst 22,5 hp från samhällskunskap 1-30 hp eller motsvarande.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Dessutom ingår fältstudier.

Examination

Examination sker dels genom seminarier, dels genom skriftliga och muntliga uppgifter samt tentamina. Samtliga examinerande moment på kursen är obligatoriska. Eventuella övriga obligatorium bestäms vid starten av respektive delkurs. För att inte erhålla betygen Fx och F krävs att lägst erhålla betyget E på samtliga examinerande inslag på kursen.
Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet. Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Ahrne, Göran
  • Titel: Upptäckten av det globala, Sociologisk forskning nr 1
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2007
  • Kommentar: 8 s.
  • Författare/red: Baylis, John & Smith, Steve
  • Titel: The globalization of the world politics: An introduction to international relations
  • Ort: Oxford
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Oxford University Press
  • Kommentar: 622 s.
  • Författare/red: Knox, Paul. L & Marston, Sallie. A
  • Titel: Places and Regions in Global Context - Human Geography
  • Ort: New Jersey
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Prentice-Hall
  • Kommentar: 515 s. Valda delar
  • Författare/red: Thörn, Håkan
  • Titel: Globaliseringens dimensioner: Nationalstat, världssamhälle, demokrati och sociala rörelser
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Atlas
  • Kommentar: 264 s.
Moment 2
  • Författare/red: Linde, Göran
  • Titel: Kunskap och betyg
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 136 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Att bedöma eller döma
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Liber
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=933
  • Kommentar: 176 s. Valda delar.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kursplaner för samhällskunskap (grundskolan samt gymnasieskolan)
  • Webbadress: http://www.skolverket.se
  • Kommentar: 7 s.
  • Författare/red: Stensmo, Christer
  • Titel: Ledarskap i klassrummet 2 rev uppl
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 236 s.
  • Författare/red: Tønnessen, Rolf Th, Tønnessen, Marianne
  • Titel: Demokratisk dannelse : fagdidaktikk i samfunnskunnskap
  • Ort: Bergen
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Fagbokförlaget
  • Kommentar: 293 s.
Moment 3
  • Författare/red: Backman, Jarl
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2008
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 223 s.
  • Författare/red: Bell, Judith
  • Titel: Introduktion till forskningsmetodik
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 265 s.

Referenslitteratur

Moment 1
  • Författare/red: Fountain, Susan
  • Titel: Att undervisa för utveckling
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 337 s.
Moment 2
  • Författare/red: Korp, Helena
  • Titel: Kunskapsbedömning - hur, vad och varför
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Myndigheten för skolutveckling
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1823
  • Kommentar: 175 s.

Valbar litteratur anpassad till det självständiga arbetet.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15