Samhällskunskap GR (C), Samhällskunskap 61-90, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Samhällskunskap GR (C), Samhällskunskap 61-90, 30 hp
Civics Ba (C), 61-90 H E Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SH010G
  • Ämne huvudområde: Samhällskunskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2007-12-07
  • Senast ändrad: 2019-04-16
  • Giltig fr.o.m: 2019-09-02

Syfte

Kursens syfte är att ge fördjupade kunskaper inom demokrati och medborgarskap och didaktiska verktyg för undervisning om detta.
Kursen syftar vidare till att ge kunskap om vetenskaplig metod och en fördjupad insikt om samhällskunskapens teoretiska och ämnesmässiga kärna i form av att de studerande skall författa ett självständigt arbete inom området samhällskunskap och samhällskunskapens ämnesdidaktik samt försvara denna uppsats vid ett offentligt seminarium. Därigenom ges förmåga till självständiga och kritiska bedömningar samt till att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall den studerande:
- visa förmåga att tillämpa ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper inom området samhällskunskap.

Moment ett:
- visa förmåga att analysera relationen demokrati och medborgarskap
- visa kunskap om medborgarskapets olika dimensioner
- visa fördjupad kunskap om och förmåga att självständigt analysera demokratins möjligheter och problem
- visa färdighet att arbeta med demokratibegreppet i undervisning

Moment två:
- visa kunskap om och förmåga att utifrån ett kritiskt förhållningssätt motivera val av forskningsmetod i relation till en vald frågeställning
-visa kunskap om vetenskapliga förhållningssätt och om såväl kvantitativa som kvalitativa metoder

Moment tre:
- visa förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar
- visa förmåga att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå
- visa förmåga att självständigt kunna identifiera och formulera frågeställningar samt kunna planera och med adekvata metoder genomföra forskningsuppgifter inom givna tidsramar
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart kunna redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper

Innehåll

Kursen består av tre delmoment med följande innehåll och omfattning:

Moment 1: Demokrati och medborgarskap, 7,5hp.
I momentet behandlas demokrati och medborgarskap i relation till skola och samhälle.

Moment 2: Vetenskapliga metoder, 7,5 hp.
I momentet behandlas vetenskapliga förhållningssätt och samhällsvetenskaplig metod.

Delmoment 3: Självständigt arbete, 15 hp.

Behörighet

Avklarade studier omfattande 30hp från Samhällskunskap GR(A) och minst 22,5hp från Samhällskunskap GR(B) eller motsvarande.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Dessutom kan fältstudier ingå i kursen.

Examination

M100: Demokrati och medborgarskap, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

M210: Vetenskapliga metoder, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

M310: Självständigt arbete, 15 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Examination sker dels genom seminarier, dels genom skriftliga och muntliga uppgifter samt tentamina. Samtliga examinerande moment på kursen är obligatoriska. Eventuella övriga obligatorium bestäms vid starten av respektive moment. För att inte erhålla betygen Fx och F krävs att lägst erhålla betyget E på samtliga examinerande inslag på momenten.
Examinationen kan ske löpande under momenten eller i slutet av desamma.

Det självständiga arbetet examineras vid ett seminarium. Vid detta skall studenten försvara sitt eget självständiga arbete samt opponera på ett annat arbete.

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera tre gånger inom loppet av ett år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till aktuell kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

-

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Dahl, Robert
  • Titel: On Democracy
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Yale University Press
  • Författare/red: Ekman, Joakim, Pilo, Lina
  • Titel: Skolan, demokratin och de unga medborgarna.
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Faulks, Keith
  • Titel: Citizenship
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Routledge
  • Kommentar: ( e-bok att ladda ner )
  • Författare/red: Jonasson Ring, Emmy
  • Titel: Samhällskunskap i ett föränderligt samhälle. Medborgarkompetenser och didaktiska utmaningar.
  • Förlag: Karlstad University Studies
  • Kommentar: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:805838/FULLTEXT01.pdf
  • Författare/red: Lewin, L
  • Titel: Global demokrati
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Skolan och medborgarskapandet.
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Skolverket
  • Kommentar: www.skolverket.se/om-skolverket/publicerat/visa-enskild-publikation?
Moment 2
  • Författare/red: Ahrne G, Svensson P (red)
  • Titel: Handbok i kvalitativa metoder
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Bryman, Alan
  • Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Byström Jan, Byström Jonas
  • Titel: Grundkurs i statistik
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Författare/red: Creswell, J.W.
  • Titel: Reserach design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Sage
  • Författare/red: Simons, H
  • Titel: Case Study Research in Practice
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Sage
  • Författare/red: Språkrådet
  • Titel: Svenska skrivregler
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Språkrådet (2017). Svenska skrivregler. (Fjärde upplagan). Stockholm: Liber.
Moment 3
  • Författare/red: Augustsson, Gunnar
  • Titel: Akademisk skribent
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Backman, Jarl
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur

Ytterligare litteratur väljs i samarbete med handledande lärare.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15