Samhällskunskap GR (C), Samhällskunskap 61-90, 30 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Samhällskunskap GR (C), Samhällskunskap 61-90, 30 hp
Civics Ba (C), 61-90 H E Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SH010G
- Ämne huvudområde: Samhällskunskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2007-12-07
- Senast ändrad: 2016-05-31
- Giltig fr.o.m: 2016-08-10
Syfte
Kursens syfte är att ge fördjupade kunskaper inom några centrala delar av samhällskunskapens studiefält (socialisation samt demokrati och medborgarskap) och didaktiska verktyg för undervisning om dessa. Kursen syftar vidare till att ge fördjupad insikt om samhällskunskapens teoretiska och ämnesmässiga kärna i form av att de studerande skall författa ett självständigt arbete inom området samhällskunskap eller samhällskunskapens ämnesdidaktik och försvara denna uppsats vid ett offentligt seminarium. Därigenom ges förmåga till självständiga och kritiska bedömningar samt till att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall den studerande:
- visa förmåga att analysera relationen mellan demokrati och medborgarskap
- visa kunskap om medborgarskapets olika dimensioner
- visa kunskap om och förmåga att självständigt analysera demokratins möjligheter och problem
- visa färdighet att arbeta med demokratibegreppet i undervisning
- visa förmåga att kunna diskutera och problematisera begreppet socialisation
- visa förmåga att använda socialisationsteorier för att skapa en bred förståelse för normalitet och avvikelse
- visa förståelse för hur olika socialisationsagenter kan påverka mänskligt varande och handlande
- visa förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar
- visa förmåga att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå
- visa förmåga att självständigt kunna identifiera och formulera frågeställningar samt kunna planera och med adekvata metoder genomföra forskningsuppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart kunna redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper
- genomföra ett självständigt arbete om minst 15 högskolepoäng inom området samhällskunskap eller samhällskunskapens ämnesdidaktik
- visa förmåga att tillämpa ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper inom området samhällskunskap.
Innehåll
Kursen består av tre delmoment med följande innehåll och omfattning:
Delmoment 1: Demokrati och medborgarskap, 7,5hp.
I momentet behandlas demokrati och medborgarskap i relation till skola och samhälle.
Delmoment 2: Socialisation, 7,5 hp.
I momentet behandlas och kritiskt granskas socialisation som empiriskt fenomen och teoretisk begrepp i samhället.
Delmoment 3: Uppsats, 15 hp.
Behörighet
Avklarade studier omfattande 30hp från Samhällskunskap GR(A) och minst 22,5hp från Samhällskunskap GR(B) eller motsvarande.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Dessutom ingår fältstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp utav olika kommunikationsformer.
Examination
Studenten examineras skriftligt och muntligt. Uppsatsarbetet redovisas vid ett seminarium genom oppositionsförfarande.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
-
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Dahl, Robert
- Titel: On Democracy
- Upplaga: 2015
- Förlag: Yale University Press
- Kommentar: 272 s.
- Författare/red: Ekman, Joakim, Pilo, Lina
- Titel: Skolan, demokratin och de unga medborgarna.
- Upplaga: 2012
- Förlag: Liber
- Författare/red: Faulks, Keith
- Titel: Citizenship
- Ort: London
- Upplaga: 2013
- Förlag: Routledge
- Kommentar: 190 s. ( e-bok att ladda ner )
- Författare/red: Jakobsson, Kerstin (red)
- Titel: Känsla för det allmänna.
- Upplaga: 2010
- Förlag: Borea
- Kommentar: Valda delar. 240 s.
- Författare/red: Jonasson Ring, Emmy
- Titel: Samhällskunskap i ett föränderligt samhälle. Medborgarkompetenser och didaktiska utmaningar.
- Förlag: Karlstad University Studies
- Kommentar: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:805838/FULLTEXT01.pdf
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Skolan och medborgarskapandet.
- Upplaga: 2011
- Förlag: Skolverket
- Kommentar: www.skolverket.se/om-skolverket/publicerat/visa-enskild-publikation?
Moment 2
- Författare/red: Hattie, John
- Titel: Synligt lärande för lärare
- Upplaga: 2012
- Förlag: Natur och Kultur
- Författare/red: Jenkins, Richard
- Titel: Social identity
- Ort: London
- Upplaga: 2014
- Förlag: Routledge
- Kommentar: 246 s.
- Författare/red: Johansson, Thomas
- Titel: Den lärande människan: utveckling, lärande, socialisation
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2012
- Förlag: Liber
- Kommentar: 160 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Morgondagens medborgare
- Upplaga: 2010
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publicerat/visa-enskild-publikation?
Moment 3
- Författare/red: Backman, Jarl
- Titel: Rapporter och uppsatser
- Upplaga: 2015
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Bryman, Alan
- Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
- Ort: Malmö
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber ekonomi
- Författare/red: Dimenäs Jörgen (red)
- Titel: Lära till lärare: Att utveckla läraryrket – vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2007
- Förlag: Liber
- Kommentar: 261 s.