Samhällskunskap GR (C), Samhällskunskap 61-90, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Samhällskunskap GR (C), Samhällskunskap 61-90, 30 hp
Civics Ba (C), 61-90 ECTS

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SH010G
  • Ämne huvudområde: Samhällskunskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2007-12-07
  • Senast ändrad: 2008-09-25
  • Giltig fr.o.m: 2009-01-01

Syfte

Kursens syfte är att ge fördjupade kunskaper inom några centrala delar av samhällskunskapens studiefält och didaktiska verktyg för undervisning om dessa. Kursen syftar vidare till att ge fördjupad insikt om samhällskunskapens teoretiska och ämnesmässiga kärna. Därigenom ges förmåga till självständiga och kritiska bedömningar samt till att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå.

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall den studerande uppvisa:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå
- förmåga att analysera relationen mellan demokrati och medborgarskap
- kunskap om medborgarskapets olika dimensioner
- kunskap om och förmåga att självständigt analysera demokratins möjligheter och problem i ett jämförande perspektiv
- färdighet att arbeta med demokratibegreppet i undervisning
- förmåga att kunna diskutera och problematisera begreppet socialisation
- förmåga att använda socialisationsteorier för att skapa en bred förståelse för normalitet och avvikelse
- förståelse för hur olika socialisationsagenter kan påverka mänskligt varande och handlande
- kunskap i och förståelse för samhällskunskap, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området
- fördjupad metodkunskap inom samhällskunskap,
- förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
-förmåga att självständigt kunna identifiera och formulera frågeställningar samt kunna planera och med adekvata metoder genomföra forskningsuppgifter inom givna tidsramar,
-förmåga att muntligt och skriftligt klart kunna redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper,
- förmåga att inom området samhällskunskap kunna göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- insikt i vetenskapens och särskilt amhällskunskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används,
- ett självständigt arbete om minst 15 högskolepoäng inom området samhällskunskap eller samhällskunskapens ämnesdidaktik.

Innehåll

Kursen består av tre delmoment med följande innehåll och omfattning:
Delmoment 1: Demokrati och medborgarskap, 7,5hp. I momentet behandlas demokrati och medborgarskap i relation till skola och samhälle.
Delmoment 2: Socialisation, 7,5 hp. I momentet behandlas och kritiskt granskas socialisation som emirisk fenomen och teoretisk begrepp i samhället.
Delmoment 3: Uppsats, 15 hp.

Behörighet

avklarade studier omfattande 30hp från samhällskunskap GR(A) och minst 22,5hp från samhällskunskap GR(B)
eller motsvarande

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Dessutom ingår fältstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp utav olika kommunikationsformer.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Uppsatsarbetet redovisas vid ett seminarium
genom oppositionsförfarande.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfällen inom loppet av ett år.
När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet.
Det kan därvid anses tillfyllest att skicka skriftlig information till den adress som finns i Ladok.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.

Begränsning av examination

Antalet examinationstillfällen är begränsat till 5 för att uppnå godkänt resultat på respektive moment i kursen (se Mittuniversitetets Förvaltningshandbok - Kapitel 13) .

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

-

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Sakwa, Richard & Stevens, Anne (red.)
  • Titel: Contemporary Europe, Basingstoke, Macmillan
  • Ort: New York, N.Y
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: St Martin´s Press
  • Kommentar: 283 s.
  • Författare/red: Tallberg, Jonas
  • Titel: EU:s politiska system
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 224 s.
  • Författare/red: Westberg, Jacob
  • Titel: Integration som problemlösning: En introduktion till teorier om europeisk
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: SNS
  • Kommentar: 177 s.
Moment 2
  • Författare/red: Carlsson, Lena
  • Titel: Medborgarskap som demokratins praktiska uttryck i skolan: Diskursiva konstruktioner av gymnasieskolans elever som medborgare
  • Ort: Växjö
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Växjö University Press
  • Kommentar: 185 s.
  • Författare/red: Faulks, Keith
  • Titel: Citizenship
  • Ort: London
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Routledge
  • Kommentar: 190 s.
  • Författare/red: Hadenius, Axel
  • Titel: Demokrati: En jämförande analys
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 244 s.
  • Författare/red: Jonsson, Britta & Roth, Klas
  • Titel: Demokrati och lärande
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: REFERENSLITTERATUR delkurs 2: Se efter delkurs 4.
Moment 3
  • Författare/red: Angelöw, B & Jonsson, T
  • Titel: Introduktion till socialpsykologi
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 270 s.
  • Författare/red: Grusec, Joan E
  • Titel: Handbook of socialization
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 694 s.
  • Författare/red: Månson, Per
  • Titel: Moderna samhällsteorier
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Nordstedts Akademiska
  • Kommentar: 457 s. (Valda delar)
  • Författare/red: Sawyer, Peter Robert
  • Titel: Socialization to civil society: A life history studie of community
  • Ort: Albany, NY
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: State University New York P.
  • Kommentar: 224 s.
Moment 4
  • Författare/red: Engelstad, Fredrik
  • Titel: Vad är makt?
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Natur och kultur
  • Kommentar: 212 s.
  • Författare/red: Morriss, Peter
  • Titel: Power - a philosophical analysis
  • Ort: Manchester
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Manchester University Press
  • Kommentar: 328 s.
  • Författare/red: Persson, Anders
  • Titel: Skola och makt
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Carlssons
  • Kommentar: 220 s.
  • Författare/red: Petersson, Olof
  • Titel: Den offentliga makten
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: SNS
  • Kommentar: 250 s. En skönlitterär bok (Flugornas herre, eller någon annan).

Referenslitteratur

Moment 2
  • Författare/red: Dahl, Robert
  • Titel: Demokratin och dess antagonister
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Ordfront i samarbete med Demokratiakad.
  • Kommentar: 584 s.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15