Samhällskunskap GR (A), Verksamhetsförlagd utbildning ll för ämneslärare i gymnasieskolan, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Samhällskunskap GR (A), Verksamhetsförlagd utbildning ll för ämneslärare i gymnasieskolan, 7,5 hp
Civics BA (A) Teaching Practice Placement ll for Upper secondary School Teacher, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SH022G
  • Ämne huvudområde: Samhällskunskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2018-10-17
  • Senast ändrad: 2018-10-31
  • Giltig fr.o.m: 2019-01-10

Syfte

Kursens syfte är att ge den studerande möjlighet att utveckla en djupare professionell förståelse av skolans verksamhet och innehållet i lärares ledarskap samt utveckla de kunskaper, färdigheter, förmågor och förhållningssätt som är centrala för utövandet av detta. Det sker genom att den studerande under handledning få möjlighet att delta i arbetet vid en skola och genomföra arbetsuppgifter som hör till ämneslärares dagliga yrkesutövning. Särskilt fokus läggs på utvecklandet av samhällsvetenskaplig ämnesdidaktisk, pedagogisk och yrkesetisk kompetens. Kursen är förlagd i verksamheter/skolformer som är relevanta för den specifika utbildningen.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- uppvisa en professionell hållning genom att dels utöva ett fungerande ledarskap, dels kunna reflektera över ledarskapets innehåll, utmaningar och yrkesetiska aspekter
- i kommunikation med elever, personal och föräldrar både i grupp och enskilt, uppvisa förmåga att lyssna, tala och bemöta människor på ett respektfullt sätt
- beskriva och reflektera över gjorda erfarenheter under den verksamhetsförlagda utbildningen, relatera dem till de teoretiska kunskaper som erhållits i ämnesstudierna och inom den utbildningsvetenskapliga kärnan och på så sätt visa förmåga till integrering av teori och praktik samt självreflektion kring det egna lärandet och yrkesutvecklingen
- kritiskt kunna reflektera över relationen mellan skolans styrdokument och skolans praktik
- under handledning utveckla, planera och genomföra undervisning med utgångspunkt i skolans styrdokument samt ämnesteoretiska kunskaper och ämnesdidaktisk forskning i syfte att främja varje elevs lärande och utveckling.
- beskriva och reflektera kring den egna undervisningen med utgångspunkt i såväl allmän- som ämnesdidaktisk forskning och motivera de didaktiska och pedagogiska valen med hjälp av en diskussion kring elevernas behov och utveckling, aktuella styrdokument och olika lärandeteorier
- kunna relatera det egna ledarskapet och bemötandet av elever, föräldrar och kollegor till de etiska principer som genomsyrar läraryrket samt reflektera över hur dessa är relaterade till skolans värdegrund och samhällets grundläggande demokratiska värderingar
- använda digitala verktyg i undervisningen och utvärdera detta genom att dels peka på utmaningar, dels reflektera över dess didaktiska potential i det egna ämnet

Innehåll

Kursen består av fem veckors verksamhetsförlagd utbildning med handledning. Utbildningen innehåller både planering och genomförande av pedagogiska aktiviteter med eget ansvar (under handledning), men också auskultation och observation i samband med olika verksamheter i skolans vardag. Därigenom kan den studerande både pröva och fördjupa sina lärar- och ämneskunskaper.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs godkänt resultat om minst 22,5 hp från UVK I samt godkänt resultat på verksamhetsförlagd utbildning VFU I om 7,5 hp. Vidare krävs minst 105 hp ämnesstudier.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs i de ämnesstudier som den studerande är antagen i. Denna kurs genomförs i ämnet samhällskunskap. Undervisningen består främst av handledning under den verksamhetsförlagda utbildningen, men kan även innefatta seminarier på campus. Närvaro på praktikplatsen är obligatorisk under den verksamhetsförlagda utbildningen. Deltagandet innebär heltid. All undervisning är obligatorisk.

Examination

1000: Vfu II, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Studenten examineras skriftligt och muntligt samt genom fortlöpande bedömning under vfu i en autentisk yrkessituation. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studenten prövas vid ett ordinarie tillfälle. Vid underkänt resultat har studenten rätt till ytterligare en vfu-period och ny prövning. Vid eventuellt underkännande vid denna period är studenten spärrad för vidare vfu-kurser. Ansökan om att bli prövad vid ett tredje tillfälle kan vid särskilda omständigheter medges. Obligatorisk schemalagd VFU-uppföljning, som förutsätter studenternas fysiska närvaro och deltagande på campus, kan förekomma. Detta framgår i förekommande fall av schemat.

Om en student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier:
För att erhålla betyget VG (väl godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Håkansson, J Sundberg D
  • Titel: Utmärkt ledarskap i skolan
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Kommentar: 300 s.

Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011, Skolverket, Stockholm, 2011 (202 s). Nedladdningsbar via Skolverkets hemsida: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2705

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15