Sociologi GR (A), Norrland: Kritiska perspektiv på plats och makt, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Sociologi GR (A), Norrland: Kritiska perspektiv på plats och makt, 7,5 hp
Sociology BA (A), Norrland: Critical Perspectives on Place and Power, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SO116G
  • Ämne huvudområde: Sociologi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2021-02-03
  • Giltig fr.o.m: 2021-05-15

Syfte

Kursen syftar till att ge studenten ökad kunskap om relationen mellan makt, identitet och plats inom norra Sverige. Perspektiv på koloniala, politiska, ekonomiska och sociala processer behandlas och diskuteras i relation till teorier om centrum/periferi, makt och postkolonialism.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenter visa förmåga att
- med utgångspunkt i en norrländsk och samisk kontext redogöra för koloniala,
politiska, ekonomska och sociala processer
- redogöra för hur identitesskapande relaterar till politiska och sociala processer
- beskriva hur teorier om centrum/periferi, makt och postkolonialism kan
användas för att förstå maktprocesser inom norra Sverige

Innehåll

Med utgångspunkt i teorier om centrum/periferi, fokuserar kursen på processer av intern kolonialisering och exploatering av Saepmie och Norrland samt dess konsekvenser i ett historiskt och nutida perspektiv. Detta synliggörs och diskuteras med en fot i akademin och en i civilsamhället genom en blandning av akademiska föreläsningar och inbjudna aktivister.

Kursen består av fyra teman:

1. Kolonialisering av Saepmie och Norrland
Med avstamp i kolonialiseringen av Saepmie och Norrland fokuserar denna del av kursen på politiska rörelser och sociala processer som lett oss till dagens situation med såväl interna motsättningar och konflikter inom Norrland, som mellan Norrland – Saepmie och Norrland/Saepmie – Svenska staten.

2. Centrum-periferi/periferaliseringsprocesser
Denna del är en mer djupgående genomgång av teorier om centrum och periferi, periferaliseringsprocesser, avkolonialisering och ursprungsfolksperspektiv.

3. Nedmontering av samhällsservice och välfärd i Norrland
Denna del fokuserar på dagens politiska och sociala situation. Frågor om hur regionen och olika grupper påverkas av den politiska och ekonomiska omstruktureringen av det svenska välfärdssystemet lyfts och diskuteras från ett feministiskt perspektiv.

4. Identitetsskapande och plats
Kursens avslutande del fokuserar på hur konstruktionen av plats påverkar identitetsskapande gällande exempelvis genus, sexualitet, ras/etnicitet och klass.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen ges på halvfart. Distanskurser ges med distansoberoende teknik. Studenten behöver tillgång till dator med internetuppkoppling. Undervisningen innehåller föreläsningar och seminarium/diskussioner i digitala forum.

Examination

1000: Tema 1, Inlämningsuppgift, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Deltagande i diskussionsforum

2000: Tema 2, Inlämningsuppgift, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Deltagande i diskussionsforum

3000: Tema 3, Inlämningsuppgift, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Deltagande i diskussionsforum

4000: Tema 4, Inlämningsuppgift, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Deltagande i diskussionsforum

5000: PM, 5,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Fördjupande inlämningsuppgift

Betygskriterier för 3-gradig betygsskala:
Generella betygskriterier se: https://www.miun.se/medarbetare/styrdokument/Utbildning-pa-grund-och-avancerad-niva3/Utbilda/

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen är en breddkurs. Kursen kan inräknas i examen, men däremot inte tillgodoräknas som motsvarande Sociologi GR (A) vilket innebär att den inte ger behörighet till nästa progressionsnivå.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Alemir, S., Nygren, K.G. and Nyhlén, S.
Artikeltitel:
EPA (aka A-Traktor) Girl Greasers in Sweden: Girlhood in Motion?
År/Volym/nr/sidor:
2023/31/1/73-86**
Tidskrift:** Young

Författare/red: Eikjok, J.
Artikeltitel:
“Indigenous Women in the North: The struggle for rights and feminism”.
År/Volym/nr/sidor:
2000/3/38-41**
Tidskrift:** Indigenous Affairs

**Författare/red: **Eriksson, M.
Titel: (Re)producing a periphery. Popular representations of the Swedish north.
Upplaga: 2010
Förlag: GERUM
Kommentar: Urval/Akademisk avhanling

Författare/red: Hjort, E.
Artikeltitel:
Marginalisation through the eyes of the othered: Young adults choosing to live in rural Northern Sweden.
År/Volym/nr/sidor:
2023/97/601-609**
Tidskrift:** Journal of Rural Studies

Författare/red: Jarnkvist K och Giritli Nygren, K.
**Titel: **”Socialt engagerade och/eller politisk aktivist? – en problematisering av ideellt arbete med flyktingmottagande i norrländska landsorter”
Upplaga: 2022
Förlag: Forum för genusvetenskap
Kommentar: I: Lööv, Anna Olovsdotter, Haj Brade, Lovise & Sjöstedt, Angelika (red.) Aktivism: En antologi om arbete för social och politisk förändring.

Författare/red: Knobblock, I. 
Artikeltitel:
”Att skriva från gränslandet : dekoloniala berättelser från Sábme”. 
År/Volym/nr/sidor:
2021/30/1**
Tidskrift:** Kulturella perspektiv - Svensk etnologisk tidskrift

Författare/red: Labba, E. A.
Titel: Herrarna satte oss hit: om tvångsförflyttningarna i Sverige.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Norstedts

Författare/red: Lantto, P.
Titel: Tiden börjar på nytt: en analys av samernas etnopolitiska mobilisering i Sverige 1900-1950
Upplaga: 2000
Förlag: Grafikerna
Kommentar: Urval/Akademisk avhandling

Författare/red: Larsson, E.
Artikeltitel: Doing distance: expectant parents' experiences of risk following a maternity ward closure
År/Volym/nr/sidor: 2020/ 29/1/ 16-29
Tidskrift: Rural Society

Författare/red: Liliequist, E., Olovsdotter Lööv, A & Wimark, T.
Artikeltitel: Ett forskarsamtal om queer och *bygd
År/Volym/nr/sidor: 2019/ 24/1/11-18
Tidskrift: Lambda Nordica

Författare/red: Ridzén, L.
Titel: Intersectional perspectives on northern Swedish rural men's working life narratives
Upplaga: 2021
Förlag: Routledge
Kommentar: Del av antologi

Författare/red: Sjöstedt, A. 
Artikeltitel: ”Längtan efter något som man anar, men inte vet riktigt vad det är ens” Att läsa obygd queer. 
År/Volym/nr/sidor: 2019/1/67-87
Tidskrift: Lambda Nordica

Författare/red: Tidholm, P.
Titel: Norrland: essäer & reportage
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Teg Publishing
Kommentar: Urval

Författare/red: Öhman, A. & Nilsson, B.
Titel: Brännpunkt Norrland. Perspektiv på en region i förändring
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Bokförlaget h:ström - Text & Kultur (Serie Akademi).
Kommentar: Urval


Artiklar kan tillkomma och tillhandahålls då av läraren.

Artiklar kan tillkomma och tillhandahålls då av läraren.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23