Svenska som andraspråk GR (B), Andraspråksutveckling B2, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Svenska som andraspråk GR (B), Andraspråksutveckling B2, 7,5 hp
Swedish as a Second Language BA (B), Second Language Development B2, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SS015G
  • Ämne huvudområde: Svenska som andraspråk
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: GXX - Kursen ligger på grundnivå. Kan ej klassificeras.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2021-08-11
  • Giltig fr.o.m: 2022-08-15

Syfte

Kursens syfte är ge fördjupade kunskaper om flerspråkiga elevers andraspråksutveckling.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och resonera kring olika aspekter av flerspråkighet,
- redogöra för tal- och skriftspråkets olika funktioner,
- analysera olika typer av texter, både skrivna och talade, med hjälp av olika analysmetoder,
- redogöra för och resonera kring i kursen inhämtade kunskaper utifrån ett
ämnesdidaktiskt perspektiv,
- presentera sina kunskaper och resultat skriftligt och muntligt på ett språkligt korrekt sätt enligt gängse normer och regler för språkbruk och formalia i akademiska texter.

Innehåll

Kursen har en huvudsaklig inriktning på andraspråksutveckling och ingår i en serie 7,5-högskolepoängskurser.
Kursen innehåller:
- olika aspekter av flerspråkighet
- läs- och skrivutveckling på ett andraspråk i olika åldrar
- analys av andraspråksinlärares skrivna och talade texter
- sambandet mellan språk- och kunskapsutveckling.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs minst 22,5 hp från kurserna Svenska som andraspråk A1-A4.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Närvaro är obligatorisk på alla träffar.

Examination

M100: Examination, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Kursen examineras genom muntliga och skriftliga uppgifter, aktivt deltagande vid seminarier och skriftlig tentamen.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två (2) ytterligare prov inom loppet av ett 81) år. Dessa provtillfällen ska grundas på samma kurslitteratur. Studerande som underkänts minst två gånger på kurs eller del av kurs, har rätt att begära att annan examinator utses, om det inte finns särskilda skäl mot det. Ansökan om att få en ny examinator utsedd skall vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Länk till betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i samma examen som SS006G, Svenska som andraspråk GR (B), Andraspråksutveckling B2, 7,5 hp

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Abrahamsson, Niclas
  • Titel: Andraspråksinlärning
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Läses enligt lärares anvisningar.
  • Författare/red: Abrahamsson, Tua, Bergman, Pirkko (red.)
  • Titel: Tankarna springer före. Att bedöma ett andraspråk i utveckling
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Stockholms universitets förlag
  • Kommentar: Läses enligt lärarens anvisningar.
  • Författare/red: Hajer Maaike & Meestringa Theun
  • Titel: Språkinriktad undervisning
  • Upplaga: senaste upplagan
  • Förlag: Hallgren & Fallgren
  • Författare/red: Hyltenstam, Kenneth
  • Titel: Läs- och skrivsvårigheter hos tvåspråkiga. I: Ericson, B. (red) Utredning av läs- och skrivsvårigheter
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: S. 305-339.
  • Författare/red: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.)
  • Titel: Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Läses enligt lärares anvisningar.
  • Författare/red: Håkansson, Gisela, Flyman-Mattsson, Anna
  • Titel: Bedömning av svenska som andraspråk. En analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier.
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Svensson, Gudrun
  • Titel: Transspråkande i praktik och teori
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Stockholm: Natur & Kultur

En avhandling och aktuella artiklar tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23