Svenska som andraspråk GR (A), Språksociologi och flerspråkighet A3, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Svenska som andraspråk GR (A), Språksociologi och flerspråkighet A3, 7,5 hp
Swedish as a Second Language BA (A), Sociology of Language and Multilingualism A3, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SS019G
  • Ämne huvudområde: Svenska som andraspråk
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: GXX - Kursen ligger på grundnivå. Kan ej klassificeras.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2022-10-12
  • Senast ändrad: 2023-02-14
  • Giltig fr.o.m: 2023-06-01

Syfte

Kursen har en huvudsaklig inriktning mot språksociologiska aspekter på flerspråkighet samt kultur och migration. Den ingår i en serie 7,5-högskolepoängskurser där de övriga delarna består av : A1 med inriktning på ämnet svenska som andraspråk i skolan och svenska språkets fonologi, A2 med inriktning mot det svenska språkets struktur ur ett andraspråksperspektiv och A4 med inriktning mot andraspråksinlärning och flerspråkighet.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- identifiera, definiera och tillämpa språksociologiska grundbegrepp,
- redogöra för olika sidor av samband mellan språk och samhälle,
- redogöra för och diskutera samband mellan språk och identitet

Färdighet och förmåga
- tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet samt angivna normer för akademiskt skrivande,
- muntligt redogöra för och reflektera över kunskapsstoffet på ett tydligt och begripligt sätt med hänsyn till syfte, mottagare och situation

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera kring innebörden i begreppen kultur och migration,
- diskutera och reflektera kring attityder till språkliga varieteter och hur de påverkar sistuationen i det flerspråkiga samhället.

Innehåll

Kursen har en huvudsaklig inriktning mot språksociologi med tonvikt på flerspråkighet och andraspråkstalares situation i ett nytt hemland. Begrepp som kultur, identitet och migration problematiseras under kursens gång. Invandringens historia i Sverige och svensk migrationspolitik belyses också.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Obligatorisk närvaro vid examinerande seminarier.

Examination

M100: Språksociologi och flerspråkighet, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Examination sker genom examinerande skriftliga och muntliga uppgifter samt aktivt deltagande vid seminarier.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två (2) ytterligare prov inom loppet av ett (1) år. Dessa provtillfällen ska grundas på samma kurslitteratur. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det. Ansökan om att få en ny examinator utsedd ska vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Länk till betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i samma examen som:

SS003G, Svenska som andraspråk GR (A), Kultur och migration A3, 7,5 hp
SS012G, Svenska som andraspråk GR (A), Kultur och migration A3, 7,5 hp

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Axelsson, Monika
  • Titel: Flerspråkighet och lärande
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle, s. 547 - 577.
  • Författare/red: Axelsson, Monika; Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.)
  • Titel: Flerspråkighet - en forskningsöversikt (Vetenskapsrådets rapportserie, 5:12)
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Vetenskapsrådet
  • Kommentar: Digital resurs.
  • Författare/red: Bakhtiari, Marjaneh
  • Titel: Kalla det vad fan du vill
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Ordfront
  • Kommentar: Finns som pocket.
  • Författare/red: Bijvoet, Ellen & Fraurud, Kari
  • Titel: "Rinkebysvenska" och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige
  • Upplaga: 2013
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle, s. 369 - 396.
  • Författare: Ganuza, Natalia & Hedman, Christina
  • Artikeltitel: Modersmålsundervisning, läsförståelse och betyg : Modersmålsundervisningens roll för elevers skolresultat
  • Tidskrift: 2018 / Vol. 13 / Nr. 1. / s. 4-22.
  • År/Volym/nr/sidor: Ingår i "Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning"
  • Författare/red: Hylland Eriksen, Thomas
  • Titel: Etnicitet och nationalism
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Nya Doxa
  • Kommentar: Kapitel 1, 2, 4, 6 och 7.
  • Författare/red: Håkansson, Gisela
  • Titel: Tvåspråkighet hos barn i Sverige
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Valda delar om ca 150 sidor, enligt lärares anvisningar.
  • Författare/red: Mahmood, Qaisar
  • Titel: Jakten på svenskheten
  • Upplaga: 2012
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Kommentar: Finns som pocket.
  • Författare: Runfors, Ann
  • Artikeltitel: Modersmålssvenskar och vi andra: Ungas språk och identifikation i ljuset av nynationalism
  • Tidskrift: 2009 / Vol. 18 / Nr. 2. / s. 105–126.
  • År/Volym/nr/sidor: Utbildning och demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Greppa flerspråkigheten!
  • Upplaga: 2018
  • Kommentar: Digital resurs.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Greppa språket! Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
  • Upplaga: 2012
  • Kommentar: Digital resurs.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kursplan för svenska
  • Upplaga: 2022
  • Kommentar: Digital resurs.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Kursplan för svenska som andraspråk
  • Upplaga: 2022
  • Kommentar: Digital resurs.
  • Författare/red: Sundgren, Eva (red.)
  • Titel: Sociolingvistik
  • Upplaga: 2013 (2:a uppl.)
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Valda delar om ca 150 sidor, enligt lärares anvisningar.

Aktuella artiklar kan tillkomma.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23