Svenska som andraspråk GR (A), Språk- och kunskapsutveckling i den flerspråkiga förskolan, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Svenska som andraspråk GR (A), Språk- och kunskapsutveckling i den flerspråkiga förskolan, 7,5 hp
Swedish as a Second Language BA (A), Scaffolding Language and Learning in the Multilingual Preschool, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SS020G
  • Ämne huvudområde: Svenska som andraspråk
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2023-10-02
  • Giltig fr.o.m: 2024-05-31

Syfte

Kursen syftar till att ge deltagarna kunskaper om flerspråkighet i förskolan ur ett utbildnings- och undervisningsperspektiv. I kursen behandlas andraspråksutveckling och språkets roll för lärande. Didaktiska frågor som organisation av undervisning, språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt liksom flerspråkig användning i förskolan och dess betydelse för lärande på ett andraspråk behandlas. Både teoretiska och praktiska inslag ingår i kursen.

Lärandemål

Den studerande ska efter genomgången kurs kunna:

Kunskap och förståelse
- identifiera, definiera och tillämpa språkvetenskapliga grundbegrepp för att beskriva flerspråkiga barns språkutveckling
- visa kunskap om likheter och skillnader mellan första- och andraspråksutveckling

Färdighet och förmåga
- planera för språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i barngruppen
- reflektera över användningen av multimodala resurser i den flerspråkiga barngruppen
- tillämpa vedertagna normer för textriktighet och svensk språkriktighet samt angivna normer för akademiskt skrivande
- muntligt redogöra för och reflektera över kunskapsstoffet på ett tydligt och begripligt sätt med hänsyn till syfte, mottagare och situation

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera och motivera hur olika arbetssätt kan bidra till barns språkutveckling
- värdera och diskutera flerspråkighet som resurs

Innehåll

Under kursens gång behandlas teorier och aktuell forskning om andraspråksinlärning och andraspråksutveckling samt vad som gynnar barns språkutveckling. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt introduceras och tillämpas under kursens gång. Metoder för att kartlägga barns språkliga vardag och för samtal med vårdnadshavare diskuteras och prövas.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker genom föreläsningar, gruppdiskussioner och seminarier. Två obligatoriska seminarier ingår i kursen.

Examination

2401: Planering för språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt med teoretisk förankring i litteraturen, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2402: Kartläggning av barns och vårdnadshavares språkliga vardag utifrån intervjuer, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Kursen är indelad i två moduler som examineras genom två skriftliga uppgifter. Dessa redovisas och diskuteras vid obligatoriska seminarier.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Om särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på prov för en kurs rätt att få en annan examinator utsedd. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.

Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknande, överklaganden mm regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Björk Willén, Polly
  • Titel: Svenska som andraspråk i förskolan
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Stockholm: Natur & Kultur Akademisk
  • Kommentar: Läses enligt anvisningar (ca 100 sidor).
  • Författare/red: Nettelbladt, Ulrika & Salameh, Eva-Kristina
  • Titel: Språket hos enspråkiga och flerspråkiga barn
  • Upplaga: 2022
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: 349 sidor.
  • Författare/red: Sandell Ring, Anniqa
  • Titel: Mångfaldens förskola. Flerspråkighet, omsorg och undervisning
  • Upplaga: 2021
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Kommentar: 400 sidor.
  • Författare/red: Skolforskningsinstitutet
  • Titel: Språkutveckling och social inkludering. Att stödja barn med ett annat modersmål än svenska i förskola och förskoleklass
  • Upplaga: 2023:01
  • Förlag: Solna: Skolforskningsinstitutet
  • Kommentar: 35 sidor. Även tillgänglig elektroniskt via www.skolfi.se.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Flerspråkighet i förskolan
  • Upplaga: 2021
  • Kommentar: Elektronisk resurs via www.skolverket.se.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Hitta språket. Kartläggning i förskoleklass
  • Kommentar: Elektronisk resurs via www.skolverket.se.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för förskolan: Lpfö 18.
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Stockholm: Skolverket
  • Kommentar: Även tillgänglig elektroniskt via www.skolverket.se.

Aktuella artiklar tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23