Svenska språket GR (B), Svenska som andraspråk B1, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Svenska språket GR (B), Svenska som andraspråk B1, 7,5 hp
Swedish Language BA (B), Swedish as a Second Language B1, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SV007G
- Ämne huvudområde: Svenska språket
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Humaniora 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för Humaniora
- Fastställd: 2007-10-29
- Senast ändrad: 2012-03-29
- Giltig fr.o.m: 2012-06-02
Syfte
Kursens syfte är att låta den studerande:
- tillägna sig en fördjupad teoretisk och metodisk förmåga att undervisa i svenska som andraspråk.
- inhämta kunskaper om kulturmöten och den kulturella identitetens betydelse.
- inhämta kunskaper om samspelet mellan etnicitet, social grupp, kön och identitet.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska de studerande:
- vara förtrogna med generella termer och begrepp för analys av kulturmöten
- ha fördjupade kunskaper om kulturmöten, speciellt med hänsyn till etniska, klass- och genusrelaterade aspekter.
- kunna anlägga ett analytiskt förhållningssätt i fråga om den egna kulturen.
- kunna göra kopplingar mellan teorier och sin yrkesverksamhet som lärare.
Innehåll
Kursen ingår i en serie 7,5-högskolepoängskurser där de övriga delarna består av B2 med inriktning på andraspråksutveckling, B3 med inriktning på formell språkinlärning, läromedel och språktest samt B4 som består av ett projektarbete.
Kursen omfattar två delmoment om vardera 3,75 högskolepoäng:
1. Kulturkunskap (Cultural proficiency)
Det mångkulturella Sveriges framväxt och villkor. Faktorer som har betydelse för migration. Några främmande kulturer. Rasism och antirasism
2. Etnologi (Ethnology)
Kulturmöten och den kulturella identitetens betydelse. Etnicitet, social grupp, kön och identitet.
Inom kursens första tre veckor genomförs ett första obligatoriskt prov/moment.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs Svenska språket, svenska som andraspråk A1-A4.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Obligatorisk närvaro på samtliga moment.
Examination
Kulturkunskap, 3,75 högskolepoäng
Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter, aktivt deltagande vid seminarier samt en skriftlig tentamen.
Etnologi, 3,75 högskolepoäng
Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter, aktivt deltagande vid seminarier samt en skriftlig tentamen.
Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Om särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på prov för en kurs eller del av kurs rätt att få en annan examinator utsedd. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Arvastson, Gösta & Ehn, Billy (red.)
- Titel: Kulturnavigering i skolan
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2007
- Förlag: Gleerups
- Kommentar: S. 7-75, 85-96, 140-146.
- Författare/red: Ehn, Billy & Löfgren, Orvar
- Titel: Kulturanalyser
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2001
- Förlag: Gleerups
- Kommentar: S. 3-45.
- Författare/red: Öhlander, Magnus (red.)
- Titel: Bruket av kultur. Hur kultur används och görs socialt verksam.
- Ort: Lund
- Upplaga: 2005
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: S. 11-370.
Moment 2
- Författare/red: Ehn, Billy & Löfgren, Orvar
- Titel: Kulturanalyser
- Ort: Malmö
- Upplaga: 2001
- Förlag: Gleerups
- Kommentar: S. 46-144.
- Författare/red: Runfors, Ann
- Titel: Mångfald, motsägelser och marginaliseringar: En studie av hur invandrarkunskap formas i skolan
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2003
- Förlag: Prisma
- Kommentar: S. 67-240.
I samråd med lärare väljs en bok från följande lista: Ambjörnsson, Fanny (2010), I en klass för sig. Genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer. Stockholm: Ordfront. (361 s.). Andersson, Åsa (2003), Inte samma lika. Identifikationer bland tonårsflickor i en multietnisk stadsdel. Göteborg: Etnologiska föreningen i Västsverige. (232 s.) Hertzberg, Fredrik (2003), Gräsrotsbyråkrati och normativ svenskhet. Hur arbetsförmedlare förstår en etniskt segregerad arbetsmarknad. (Arbetsliv i omvandling 2003:7) Stockholm: Arbetslivsinstitutet. (227 s.) Leon Rosales, René (2010). Vid framtidens hitersta gräns. Om maskulina elevpositioner i en multietnisk skola. Stockholm: Mångkulturellt centrum. (344 s.) Lundgren, Anna Sofia (2000), Tre år i g. Perspektiv på kropp och kön i skolan. Stockholm/Stehag: Brutus Östlings Bokförlag Symposium. (170 s.) Minganti, Pia Karlsson (2007), Muslima. Islamisk väckelse och unga muslimska kvinnors förhandlingar om genus i det samtida Sverige. Stockholm: Carlssons. (336 s.) Norström, Eva (2004). I väntan på asyl. Retorik och praktik i svensk flyktingpolitik. Umeå: Boréa. (331 s.) Ågren, Marja (2006), ”Är du finsk, eller …?” En etnologisk studie om att växa upp och leva med finsk bakgrund i Sverige. Göteborg: Arkipelag. (293 s).
Kolla om litteraturen finns på biblioteket