Svenska språket GR (B), Svenska som andraspråk B1, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Svenska språket GR (B), Svenska som andraspråk B1, 7,5 hp
Swedish Language BA (B), Swedish as a Second Language B1, 7,5 ECTS-credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV007G
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för Humaniora
  • Fastställd: 2007-10-29
  • Senast ändrad: 2008-04-10
  • Giltig fr.o.m: 2007-09-02

Syfte

Kursens syfte är att låta den studerande:
- tillägna sig en fördjupad teoretisk och metodisk förmåga att undervisa i svenska som andraspråk.
- inhämta kunskaper om kulturmöten och den kulturella identitetens betydelse.
- inhämta kunskaper om samspelet mellan etnicitet, social grupp, kön och identitet.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska de studerande:
- vara förtrogna med generella termer och begrepp för analys av kulturmöten
- ha fördjupade kunskaper om kulturmöten, speciellt med hänsyn till etniska, klass- och genusrelaterade aspekter.
- kunna anlägga ett analytiskt förhållningssätt i fråga om den egna kulturen.
- kunna göra kopplingar mellan teorier och sin yrkesverksamhet som lärare.

Innehåll

Kursen ingår i en serie 7,5-högskolepoängskurser där de övriga delarna består av B2 med inriktning på andraspråksutveckling, B3 med inriktning på formell språkinlärning, läromedel och språktest samt B4 som består av ett projektarbete.

Kursen omfattar två delmoment om vardera 3,75 högskolepoäng:
1. Kulturkunskap (Cultural proficiency)
Det mångkulturella Sveriges framväxt och villkor. Faktorer som har betydelse för migration. Några främmande kulturer. Rasism och antirasism

2. Etnologi (Ethnology)
Kulturmöten och den kulturella identitetens betydelse. Etnicitet, social grupp, kön och identitet.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs Svenska språket, svenska som andraspråk A1-A4.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Obligatorisk närvaro på samtliga moment.

Examination

Kulturkunskap, 3,75 högskolepoäng
Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter, aktivt deltagande vid seminarier samt en skriftlig tentamen.

Etnologi, 3,75 högskolepoäng
Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter, aktivt deltagande vid seminarier samt en skriftlig tentamen.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Om särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på prov för en kurs eller del av kurs rätt att få en annan examinator utsedd. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Arnstberg, Karl-Olov
  • Titel: Kultur och etnicitet
  • Ort: Norrköping
  • Upplaga: 1984
  • Förlag: Statens invandrarverk
  • Kommentar: I: Att ta emot flyktningar - en antologi om flyktingar och flyktingmottagning, Lars-Gunnar Eriksson (red). 17 sidor.
  • Författare/red: Hjärpe, Jan
  • Titel: Araber och arabism
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Rabén Prisma
  • Kommentar: 185 sidor.
  • Författare/red: Lainio, Jarmo
  • Titel: Språk, genetik och geografi - om kontinuitetsproblematiken och debatten om finska som minoritetsspråk
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: I: Sveriges sju inhemska språk - ett minoritetsspråksperspektiv, Kenneth Hyltenstam (red.). 56 sidor.
  • Författare/red: Nader, Ahmadi (red)
  • Titel: Ungdom, kulturmöten, identitet
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: Kap 1, Kulturens roll i identitetens byggande. Kap 4, Migration och familjestruktur och kap 6, invandrarkrisen eller det förlorade paradiset.
  • Författare/red: Nihad, Bunar
  • Titel: Skolan mitt i förorten. Skolan, segregationen och integrationen
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Umeå/Växjö
  • Kommentar: I serien: Partnerskap för multietnisk integration. 33 sidor.
  • Författare/red: Ritzén, Kenneth
  • Titel: Avvikarens förbannelse är att väcka aktning för människan
  • Ort: Uddevalla
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Risbergs
  • Kommentar: I: Mötesplats Sverige. Funktionshinder och kulturmöte, Gun Källstigen & Mustafa Setkic (red). 10 sidor.
  • Författare/red: Ålund, Alexandra
  • Titel: Multikultiungdom. Kön, etnicitet, identitet
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 196 sidor.
Moment 2
  • Författare/red: Arvidsson, Alf
  • Titel: Folklorens former
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1999
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kap 8, sid 178-204 och övriga kursivt. 26 sidor.
  • Författare/red: Frykman Jonas, Löfgren Orvar
  • Titel: Den kultiverade människan
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 1979/94
  • Förlag: Gleerups
  • Kommentar: 212 sidor.
  • Författare/red: Runfors, Anne
  • Titel: Mångfald, motsägelser och marginaliseringar: En studie av hur invandrarkunskap formas i skolan
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Prisma
  • Kommentar: 240 sidor.

Samt i samråd med lärare ett valbart alternativ bland följande: Berg, Magnus (1997), Seldas andra bröllop. Berättleser om hur det är: turkiska andragenerationsinvandrare, identitet, etnicitet, modernitet, etnologi. Göteborg: Etnologiska föreningen i Västsverige. ISBN 91-85838-13-6. (284 s) Ehn, Billy (1986), Det otydliga kulturmötet. Om invandrare och svenskar på ett daghem. Malmö: Gleerups. (Endast på bibliotek, slutsåld). (167 s) Lindqvist, Beatriz (1991), Drömmar och vardag i exil. Om chilenska flyktingars kulturella strategier. Stockholm: Carlssons. ISBN 91-7798-495-1, (209 s) Lundgren, Anna Sofia (2000), Tre år i g. Perspektiv på kropp och kön i skolan. Stockholm/Stehag: Brutus Östlings Bokförlag Symposium. (170 s) Ristilammi, Per-Markku (1994), Rosengård och den svarta poesin. En studie av modern annorlundahet. Stockholm, Brutus Östlings bokförlag. (165 s) Ronström, Ove (1992), Att gestalta ett ursprung. En musiketnologisk studie av dansande och musicerande bland jugoslaver i Stockholm. Stockholms universitet: Institutet för folklivsforskning. (Endast på bibliotek, slutsåld) (ca 200 s) Sjögren, Annick (1994), Här går gränsen: Om integritet och kulturella mönster i Sverige och Medelhavsområdet. Stockholm: Arena, sid 9-196. ISBN 91-7843-065-8. (187 s)

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15