Svenska språket GR (B), Svenska som andraspråk B2, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Svenska språket GR (B), Svenska som andraspråk B2, 7,5 hp
Swedish Language BA (B), Swedish as a Second Language B2, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SV008G
  • Ämne huvudområde: Svenska språket
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för Humaniora
  • Fastställd: 2007-10-08
  • Senast ändrad: 2012-03-20
  • Giltig fr.o.m: 2012-06-04

Syfte

Kursens syfte är att låta den studerande orientera sig inom områdena språkinlärning, läromedel och språktest.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska de studerande
- ha fördjupade kunskaper om klassrummet som språkmiljö
- kunna kritiskt granska läromedel i språkundervisningen
- kunna diskutera för- och nackdelar med olika typer av språktest
- kunna göra kopplingar mellan teorier och sin yrkesverksamhet som lärare.

Innehåll

Kursen har en huvudsaklig inriktning på andraspråksutveckling och ingår i en serie 7,5-högskolepoängskurser där de övriga delarna består av B1, med inriktning på kulturlandskap, B3 med inriktning på fördjupning i språkbeskrivning samt B4 som består av ett projektarbete.

Kursen innehåller
- studium av interaktion i undervisningssituationen
- kritisk granskning av läromedel
- principer för val av innehåll i läromedel
- relationer mellan läromedlets uppläggning och olika teorier om språkinlärning
- den historiska utvecklingen inom området språkbedömning
- för- och nackdelar med olika typer av språktest

Inom kursens första tre veckor genomförs ett första obligatoriskt prov/moment.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs
Svenska språket GR (A), svenska som andraspråk A1-A4, 30 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Examination

Kursen examineras genom muntliga och skriftliga uppgifter, aktivt deltagande vid seminarier och skriftlig tentamen.

Obligatorisk närvaro på samtliga moment.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Om särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på prov för en kurs eller del av kurs rätt att få en annan examinator utsedd. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Abrahamsson, T., Bergman, Pirkko (red.)
  • Titel: Tankarna springer före. Att bedöma ett andraspråk i utveckling
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Stockholms universitets förlag
  • Kommentar: Läses enligt lärarens anvisningar.
  • Författare/red: Buck, G
  • Titel: Assessing Listening
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Cambridge University Press
  • Kommentar: Läses enligt lärarens anvisningar.
  • Författare/red: Carlsson Marie
  • Titel: Bilden av Sverige och " det svenska" i SFI-läromedel - SFI-läromdel som diskursiva tidsdokument. I: Lindberg, Inger; Sandwall, Karin (red). Språket och kunskapen: att lära på sitt andraspråk i skola och högskola. Rapport från nordisk konferens den 7-8 oktober 2005 i Göteborg
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Institutet för svenska som andraspråk
  • Webbadress: http://gupea.ub.gu.se/dspace/handle/2077/20797
  • Författare/red: Gibbons, Pauline
  • Titel: Stärk språket, stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Hallgren & Fallgren
  • Författare/red: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.)
  • Titel: Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Läses enligt lärens anvsingar.
  • Författare/red: Håkansson, Gisela, Flyman-Mattsson
  • Titel: Bedömning av svenska som andraspråk. En analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier.
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning och bedömning.
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2144
  • Kommentar: Läses enligt lärens anvsingar.

Stencilerat material tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15